1

Hej vänner!

Gör ett fösta inlägg här i hopp om hjälp nu när de egna idéerna börjar sina.

Bakgrund:
Körde en tur kring påskhelgen och bussen rullade fint. På väg hem under måndagen så kommer det en rökpuff ur USB-laddaren som sitter på instrumentpanelen (samtidigt som jag laddade telefonen), när jag ser detta och känner lukten av plast märker jag även att hela bussen är död, så bara att rulla in till vägrenen.

Väl hemma har jag kontrollerat de flesta kablarna till och från säkringsboxen, tycker att allt ser ut att vara i ordning här. Såklart kopplat bort och slängt den brända USB:n som förra ägaren hade satt på en av de två 16A-säkringarna, vill minnas att det va nr. 10. Även köpt nytt tändningssats så att det inte var här det spökade, men det hjälper inte. Batteriet såg inte ut att vara i det bästa skicket så det verkar ha gett sig, men vad kan ha orsakat detta under färden? Och kan det påverkat något annat



Startmotorn går runt och jag har varit och mätt under och polerat kontakterna här också, så tror inte det ska vara detta som spökar heller. Jag har även kontrollerat eventuella jordfel genom att sätta startkablar för att säkerställa korrekt jordning (kontakt till minus) från chassi etc., men här ser det inte heller ut att vara några konstigheter.

Därmed verkar det ju vara tändningen som inte fungerar som den ska nu. Men vad jag tycker är konstigt är att jag inte får tänt lamporna eller någonting (försöker jag med varningslamporna så surrar det i rälet), så det borde ju vara läckströmmar någonstans?

Tar tacksamt emot alla tips på vart jag ska söka vidare, eller kanske dags att se sig om efter en professionell bilmekaniker snart så jag kan komma ut på fisketurer i sommar.  ICQ/bn

2

När man vrida nyckeln i tändningslåset tänds lamporna och nästa steg är startläge dvs ström till solenoiden.
Eftersom dina lamporna inte tänds skulle jag satsa på kontaktplattan under själva tändningslåset.  Tror att du har bränt nån kontakt när du hade kortslutning i Usb grejen.
Jag utgår ifrån att batteriet ge 12 volt och att alla säkringar är hela.

T2b taigagrön ´77

3

Var bor du?

T2b taigagrön ´77

4

Grubban skrev:

När man vrida nyckeln i tändningslåset tänds lamporna och nästa steg är startläge dvs ström till solenoiden.
Eftersom dina lamporna inte tänds skulle jag satsa på kontaktplattan under själva tändningslåset.  Tror att du har bränt nån kontakt när du hade kortslutning i Usb grejen.
Jag utgår ifrån att batteriet ge 12 volt och att alla säkringar är hela.

Jag trodde också att det var kontaktplattan så jag har en ny sån jag provat med. Dock samma resultat?

5

Grubban skrev:

Var bor du?

Bor i Göteborg, bussen står 20 minuter öster om stan.

6

Avstånd anges i  längdenhet INTE i tids enhet!

7

Kjell T skrev:

Avstånd anges i  längdenhet INTE i tids enhet!

Ber om ursäkt för detta Kjell! Då tar vi längdenheter också, 17 km (från centralstationen, får hoppas att det är brukligt att använda centralstationen som utgångspunkt)  ICQ/bs