1

Hej jag undra om någon som kan rekommendera  ,vad man ska ha för bestyckning på en weben 44 idf ,motor 1914 cc ,portade toppar , kam 110 tack på förhand

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-05-18 14:41:34)

Bond skrev:

Hej jag undra om någon som kan rekommendera  ,vad man ska ha för bestyckning på en weben 44 idf ,motor 1914 cc ,portade toppar , kam 110 tack på förhand

Så lätt är det inte att bestycka en förgasare så man bara kan ta en kombi från någon annan  maskin utan att räkna på det
Komp för hållande är en bra sak att veta   portade toppar säger inget
Allt beror på storleken på halsringen i förgasaren (spjällen är 44 mm som är ganska  Ointressant hur förgasarn drar med sig bränslet)
Där är halsringen som styr (chocke på engelska)
Misab har lite mer info ( www.misab.se)
Ett väldigt bra verktyg är en bredbands lambda som man har i avgassystemet för se hur förbräningen är
EN VÄLDIGT VIKTIG SAK ÄR SOPPA TRYCKET ÄR RÄTT om inte är det nästan omöjligt att bestycka en Weber
SAMMA med flotör höjden

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

För en grundbestyckning finns det bra formler som fungerar men finliret behöver mätas.
Storlek på halsring x 4,2 ger storlek på huvudmunstycke.
38x4,2=158,2 som ger 160.
Lågfart bör 55 fungera och luftmunstycke 180-200.
Lågfart arbetar främst upp till 3000 varv.
Huvud från 3000 och uppåt
Luft från 6000 och upp.

Det är ett överlapp mellan de olika kretsarna som gör att varvtalen inte är exakta men det ger en fingervisning om vad man ska ändra på olika varvtal.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Har senaste veckorna pillat med min 2332cc.
Först Fajs IDF, men sedan ville jag använda Dellorto 40.
Blev efter halsringen 34mm, lågfart 0,60 huvud 160, luft 180.
Motorn är "otrimmad" förutom snäll kam, bara större kubik.
nu ser det bra ut på Lamdan ,-)

5

Hej weber 44 idf munstycken
Har bytt från 135 till 160 högfart
50 till 60 lågfart men tycker att jag får skruva ut bland skruven mycket för att få ner lamba värdet
Sen undrar jag om bypass skruvarna  mina är skruvade i boten förstår inte riktigt syftet med dom skruvarna tack för alla svar

6

Bond skrev:

50 till 60 lågfart men tycker att jag får skruva ut bland skruven mycket för att få ner lamba värdet
Sen undrar jag om bypass skruvarna  mina är skruvade i boten förstår inte riktigt syftet med dom skruvarna tack för alla svar

mellan 50 till 60 är lika stort steg som köra från stockholm till göteborg
Jag brukar labba med typ 50 till 53 o vill man ha lite rikare så kan det bli 54/55
Lambda 0.90(14.0) är ett bra värde för en folkvagn för att det även skall kyla motorn
Co 3.5 är runt 0.87  som vw säger man skall ha  och är Co 2.5 så är det åt snåla hållet
Gå in på MISAB.se leta efter förgasar boken
Hur är det med flotör höjden är den rätt

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
Bond skrev:

mellan 50 till 60 är lika stort steg som köra från stockholm till göteborg
Jag brukar labba med typ 50 till 53 o vill man ha lite rikare så kan det bli 54/55
Lambda 0.90(14.0) är ett bra värde för en folkvagn för att det även skall kyla motorn
Co 3.5 är runt 0.87  som vw säger man skall ha  och är Co 2.5 så är det åt snåla hållet
Gå in på MISAB.se leta efter förgasar boken
Hur är det med flotör höjden är den rätt

8 Senaste redigerad av Sten vW (2024-05-29 07:23:45)

Bond skrev:

Skruvarna är ev för att jämna ut initialt gassvar (0% till få%) mellan de individuella förgasarhalsarna pga ofullkomligheter hos spjällpassningar..

Är då "fine tuning", stäng dem helt initialt skulle jag föreslå (om de har det syftet)...

/S

9

Bond skrev:

10

Bond skrev: