26

Vintern bjöd på ett par svängar, dubbfria framdäck med skruvdubb och vanliga dubbdäck bak.
Så fästet var sådär..... ICQ/ab

När våren kom så var det dags för sommarhjulen, fick bli nödreserv från Audi Allroad. 6,5x16 ET 10 ish.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467173.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467171.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467170.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467169.jpg


När hösten kom så var alla garage och förråd fulla, så 1303an fick bo i mitt garage hemmavid ett par månader.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467168.jpg


Just det, under våren kom även ett par Recaro på plats.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467172.jpg


//S

27 Senaste redigerad av helmut (2024-01-08 20:50:31)

2332an hämtades hos Pär, en tätstegad låda med Weddle drevsats och superdiff sattes ihop av Fixit i Östersund.

Modifierade kåporna för att passa med det längre slaget.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467197.jpg

Fick även kapa ur rätt rejält för dom nya insugen.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467196.jpg

Använde dubbla uppsättningar kåpor för att slippa en remsa

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467194.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467193.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467192.jpg

Kortade hyllorna motsvarande

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467191.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467204.jpg


Fick även modifiera plåtarna som ska styra luften ute vid insugen


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467188.jpg

Sen testmontera allt innan pulverlack.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467189.jpg


2 st lådor hämtade på Fixit .  ICQ/ay

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467190.jpg


Fick modifiera kåpan bakom remhjulet för torrsumpspumpen


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467203.jpg

Blästra allt


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467202.jpg

Pulverlackat i struktur mattsvart


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467200.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467201.jpg

Testmontering


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2467199.jpg



//S

28

Grymt  ICQ/bf

29

Sen var det dags för ett avgassystem, hade först tänkt bygga egna värmekammare men köpte 1 5/8 med alu.insida från CSP i Hyllinge.

Hade ett gammalt S/S liggande, kapade isär det och köpte lite böjar med olika radier att komplettera med.
Det som ställer till det lite är dels att jag vill ha kollektorn rätt högt upp för att slippa att tappa frigång under, och dels att jag har torrsump, så den pumpen bygger mer än original.

En första mockup:


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480186.jpg

Satte in motorn i bilen för att se om det öht skull funka.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480185.jpg

Det lirade, så då var det bara fortsätta


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480184.jpg


Kapade isär kollektorn för att få rören i linje


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480183.jpg

Kapade sen av kollektorn för att få dit ett V-band


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480182.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480181.jpg

In i bilen igen


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480180.jpg

Gjorde en plåt för att täcka igen runt avgaset


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480179.jpg

Fick även modifiera bakre motorplåten för att gå fri från ormboet


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480178.jpg


2,5"-2" kona och sen en 180 gr böj innan flexrör


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480177.jpg

Ut med ormboet och blästra av allt, sen tre varv avgasfärg innan det fick bli bandage.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480190.jpg

Sen var det bara montera in det igen. ICQ/ab


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480188.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480189.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2480187.jpg


//S

30

Blir som vanligt ruggigt bra när du håller på.  ICQ/ay

31

Tack Rogga!

När avgaset satt på plats var det dags för slangdragning för torrsumpen.

Valde att dra slangarna genom tunneln.

Bilder kommer!

32

Fick en tokig idé när jag glodde på dina bilder, skulle man inte kunna bygga om (boxa) en kofångare så den kan agera ljuddämpare...

ICQ/bm

33

Det kan man säkert, blir ju dock varmt....  ICQ/bs

34

Slangarna för torrsumpen drar jag som sagt genom tunneln för att få dom så skyddade som möjligt.

Både fram och bak blir det mässingsförskruvningar där slangarna dras fast lite lagom.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482125.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482124.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482123.jpg

Här syns den delbara genomföringen upp genom golvet fram


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482122.jpg

Och här syns dragningen fram under huven


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482121.jpg


//S

35

Ett värmeskydd över ljuddämparen kan vara bra.

Klippte ut en plåt som jag rullade till lite form på


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482136.jpg

Det verkar stämma bra mot kofångaren


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482135.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482134.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482133.jpg


Borrade lite hål och punktade dit M6 svetsmuttrar


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482132.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482131.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482130.jpg

Fick fästen till ljuddämparen utskurna så svetsade dit dom och måttade sen var lambdasonden kunde tänkas sticka upp


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482129.jpg


Borrade ett hål som fick sig en liten pressad kant


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482128.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2482127.jpg


//S

36

Världklass  ICQ/bq

70:a Cab, Gazzer, Variant

37

gillar snygga hål med pressade kanter

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

38

Med motorn på plats så började jag fundera på vilka luftfilter jag skulle använda.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505789.jpg

Hittade dessa på hyllan, men plåtskal kändes inte så spännande.

Ringde till han som ritar i CAD åt mig och förklarade lite löst vad jag hade för tankar.

Han skissade upp och sen så testprintade vi ett ex.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505788.jpg

Det där funkar finfint!

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505786.jpg

Även på plats i bilen rymdes det bra.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505787.jpg

Locken har konor som går ner i tratten, högst ovetenskapligt i vanlig ordning. ICQ/ab

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505784.jpg

Locket fick sig lite loggor.  ICQ/bf

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505785.jpg

//S

39

Sen var det dags för inredning, eftersom det blir en 2332a i bilen och den är tänkt att sladdas med så fick buren från 58an ta plats.

Glömde dock bort att detta är en takluckebil, så den fick kortas ner lite grann.

Insåg att med Recaro så går det inte att ha främre strävorna på plats, så dom kapades bort och istället kompletterade jag med två stag nertill bak mot bältesinfästningen för baksätet.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505798.jpg

Efter blästring och pulverlack


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505793.jpg


Reservhjulets plats är ju numera oljetankens så tillverkade även ett fäste för ett reservhjul i buren.

Köpte på mig ett femte hjul och lämnade in på avsmalning.

Sen blev det 2k på burk på det hjulet.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505792.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505791.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505790.jpg

Batteriet fick sig ett fäste lika som i mina andra byggen.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505804.jpg


Med allt på plats blev det en riktigt trevlig kärra att åka runt i,


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2505803.jpg

Växelspaken är en som jag modiferade redan 2002, då till min orangea fastback med Porsche 6a, kallad Volsche. ICQ/ab


//S

40

riiktigt schysst sladd/is/grus/bus-bil!
fråga:
reservhjul ur = framstol ur?
(tycker jag känner igen problematiken)

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

41

Fällbara stolar, så det behövs inte.   ICQ/bs  ICQ/ay

42

Snyggt som vanligt!  ICQ/ay

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

43

Snyggt! Hvor fikk du avsmalnet felgen?

44

Tackar!   ICQ/bs

En lokal mekfirma här i stan hjälpte mig med fälgen.

45

Det där blir ju kanon!!!:)

46

Alltid lika fränt att se framstegen i dina byggen! Hur går de med filterhusen?

47 Senaste redigerad av helmut (2024-05-23 12:46:23)

Jodå, det börjar sitta där nu.

Har printat ut ett antal olika, och nu är vi nära slutprodukten.

Ska printas i Rigid X bara rätt munstycke kommer.

Det blir insatsgänga M6 för lockets skruvar.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2506657.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2506656.jpg


//S

48 Senaste redigerad av michaelth (2024-05-23 13:36:21)

Intressant med 3 d utskrifter.. hur bränsle/värmetålig är dylik plast vid upprepade värme cykler? Iofs ligger förgasaren imellan som värmeskydd. .. ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

49

Rigid x tål 85-95° långvarigt.

50

Jasså, de ska alltså printas. Fränt med kolfiberförstärkt filament, de finns då allt Default/smile