1

Att slipa ihop topp och cylinder måste väl vara bra. Dags att prova. Det klena aluet borde väl ge sig lätt. Tog fram en skrotcylinder. På med slipmassa (typ ventilslip) och gnussa på. Hmmr, hände inte så mycket. Gnussar lite till.

Nä, det hände egentligen ingenting på aluminiumet. Men på järnet såg man att det tagit lite, mest i ytterkant. Skumt. Tur det var en skrotcylinder.
Min personliga teori är att slipkornen fastnar i mjuka aluet, och all slipning sker på järnet.

Sålunda urusel metod.

Någon som hittat bättre?

2

Varför ens?
ICQ/bw

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

3

Nej, jag slipar inte in, om jag har rena fina ytor.
Dvs Nytt eller blästrat.
Har aldrig haft läckage...

4

hof skrev:

Att slipa ihop topp och cylinder måste väl vara bra. Dags att prova. Det klena aluet borde väl ge sig lätt. Tog fram en skrotcylinder. På med slipmassa (typ ventilslip) och gnussa på. Hmmr, hände inte så mycket. Gnussar lite till.

Nä, det hände egentligen ingenting på aluminiumet. Men på järnet såg man att det tagit lite, mest i ytterkant. Skumt. Tur det var en skrotcylinder.
Min personliga teori är att slipkornen fastnar i mjuka aluet, och all slipning sker på järnet.

Sålunda urusel metod.

Någon som hittat bättre?

Om man gör det använder man diamant pasta på dom nya cylindrarna
Men ytan på toppen måste vara jämn fräst inom 0.05 mm  samma med höjden på cylindrarna inom 0.05 mm
Ofta är cylinder kontakt ytan på blocket skeva eller olika höjd 
Då hjälper ingen inslipning i toppen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Om man gör det använder man diamant pasta på dom nya cylindrarna
Men ytan på toppen måste vara jämn fräst inom 0.05 mm  samma med höjden på cylindrarna inom 0.05 mm
Ofta är cylinder kontakt ytan på blocket skeva eller olika höjd 
Då hjälper ingen inslipning i toppen

Ytorna på 50+ år gamla grejer önskar sig ibland lite puts.
Slog på internet. Diamantpasta verkar ha finare korn, mer för polering.
Men dum som jag är förstår inte hur det skulle göra skillnad från att "all" slipverkan skedde på järnet, och inget på aluminiumet. Du får gärna förklara.
(Cylindern kan man väl bästa putsa ren med ett våtslipark på ett spegelglas, men nu var det aluminiumytan som det gällde.)

6

diamant pasta har man när man slipar in säkerhets ventiler för att inte skada ytorna
Blir bara lite matta och det tätar jäkligt bra
Man jag föredrar ren frästa ytor i topp o block för det skall bli tätt 
Ofta är det vinkel fel i blocket på grund av åldern  sen blir det inte hundra uppe vid kontaktytan i toppen
cylindrarna skall man vara noga att mäta höjden på att slipa så det försvinner några hundringar i höjd  och risk för läck

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Nu kommer jag med en ny teori.
Det finns INGEN enkel metod att putsa denna lite svåråtkomliga aluminiumyta.

Så då återstår svarv/fräs hos motorrenoveringsfirman. Men det lönar sig ju inte, för att få ut "en säsong till". Bättre köpa nytt.

8

hof skrev:

Nu kommer jag med en ny teori.
Det finns INGEN enkel metod att putsa denna lite svåråtkomliga aluminiumyta.

Så då återstår svarv/fräs hos motorrenoveringsfirman. Men det lönar sig ju inte, för att få ut "en säsong till". Bättre köpa nytt.

Ska du bara ha ut en säsong till så gnugga med lite ventilpasta gör rent sätt ihop kör efterdrag. Behöver väll inte överanalyseras för det. Funkar det så funkar det.
Blir det inte 100 gör väll inte det något häller den skulle ju ändå bara gå en säsong till

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp