1

Bakgrundsfakta: Typ 1 1971, stått i stort sett stilla under 5år när jag tog över den förra sommaren, skivorna fram skrek/visslade vid lägre hastighet och inbromsning till stillastående.

Gjort i vinter: skivorna var typ nya men vi vinter rev jag ner oken och bytte belägg för att se att allt gick runt som de skulle.

Nu när säsongen började så var de tyst i någon vecka men nu är samma problem tillbaka?

Någon med bra tips på hur jag kan bli av med de störande skriket?

2

Förr fanns det "skrikplattor" att klippa till, på Biltema...
Jag hade samma problem på min 70:a, och fick tag i sådana av en kamrat ;-)
Man lägger dom altså emellan okets kolv och klossarna, för mig hjälpte det inte med kopparpasta...

3

viktorbarje skrev:

Bakgrundsfakta: Typ 1 1971, stått i stort sett stilla under 5år när jag tog över den förra sommaren, skivorna fram skrek/visslade vid lägre hastighet och inbromsning till stillastående.

Gjort i vinter: skivorna var typ nya men vi vinter rev jag ner oken och bytte belägg för att se att allt gick runt som de skulle.

Nu när säsongen började så var de tyst i någon vecka men nu är samma problem tillbaka?

Har du filat kanterna på beläggen  så dom går lätt i Oken  Eller är det bara kastat in kastat
Det där med bromsar  är inte så lätt som man tror 
Man bör köra in belägget i skivan  om man skall vara riktigt noga så man
Då kör man o bromsar så hårt det går  så klossen gottar in sig i skivan Men om klossen går trögt i oket så vibrerar den o gottar inte in sig i skivan
Billiga klossar är ofta för hårda o vill vibrera

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:
viktorbarje skrev:

Har du filat kanterna på beläggen  så dom går lätt i Oken  Eller är det bara kastat in kastat

Filade men får väl riva ner igen och fila lite mer  ICQ/bp

Köpte på CSP, fanns bara ett märke att välja  ICQ/ah

Tusen tack, återkommer med resultatrapport

5

Det är inte raketforskning att tillverka egna skrikplattor av tunn plåt, ca 0,7 plåt funkar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

PPRMicke skrev:
viktorbarje skrev:

Har du filat kanterna på beläggen  så dom går lätt i Oken 

Då kör man o bromsar så hårt det går  så klossen gottar in sig i skivan

Men om klossen går trögt i oket så vibrerar den o gottar inte in sig i skivan

Filat ner kanter ordentligt: JA
Klossen går trögt: NEJ
Billiga klossar: hittade bara en modell? Eller vilka rekommenderas?

Blir tokig på skriiiiket vid inbromsning, endast på vänster sida. Sitter exakt samma material på båda sidorna som är helt nytt.

7

Uppdatering! efter att ha gjort allt som stod på Google återstod en sak: skrikdämpningsplattor

Dock svårt att hitta på nätet så åkte till lokal bilverkstad som letade bland gömmorna och hittade plattor till alfa/audi/aston martin

Modifierade så de passade och nu är skriket borta, förhoppnings resten av sommaren.  ICQ/ay