1

Hej,

Precis köpt mig en 1302 LS Cab från -71  och är ny i denna världen!

Märkte idag när jag tog en tur att det skakar ofantligt i hastigheter över 40 km/h? Inget som jag märkt tidigare?

Hörde inget oljud i form av malande tjutande osv? dock var nog fettkoppen över lagret något varm !

Hissade upp bilen på domkraft och kände på hjulet (en hand över och en under) och kunde känna ett visst glapp! Inte mycket men inte stumt!
Kände jag på däcket (en hand på höger sida och en på vänster) så ser/ känner jag ett glapp i styrleden mot spindeln?

Vad är sönder? Eller byta lager och styrled?

Ser att det finns styrleder på svenska sidor men lager verkar vara slut? Tittar jag på t.ex. Autodoc så finns det en j-kla massa olika, vad har jag?

Tack, mycket text, men solen skiner och jag vill åka folka

2 Senaste redigerad av Svwerker (2024-05-15 15:40:14)

1302 och 1303 är väldigt känsliga för glapp i alla leder i framvagnen, finns några att välja på men mitt råd är att byta alla.
Yttre och inre styrled på båda sidor plus staget som sitter mellan styrväxel och hjälpstyrväxel, det är sex stycken. Sen båda spindellederna.
När du ändå håller på så kolla även polhemsknuten på rattaxeln, de kan både kärva och glappa.

https://vwcustomspeed.com/produkt/Hjull … 4-fram-68-

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

jupp, svweker har rätt, byt alla gummibussningar + styr- o spindelleder!
passa på att kolla fjäderbenslagringarna oxå.
ny styrdämpare, o stötdämpare, bidrar till god vägkänsla o bra uppförande!
o grattis till cabben! dom går fint på vägen när dom är som dom ska, 1302/03:orna!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Tack, har beställt lager och yttre styrled.

Tänkte börja med detta och sedan kolla gå över hela framvagnen ... hoppas att de hinner komma innan helgen så man kan komma ut och åka

5

Så efter mycket värmande och oljande så är yttre bytt …. Nu går den spikrakt igen!
Blir nog ändå att byta resten också vid tillfälle