1

Nån här som kör med 356 bromsar runt om. Har svårt att få till det..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

2 Senaste redigerad av Mogge (2024-05-10 15:28:45)

Vad vill du veta?
Har monterat 356 trummor på både swing och IRS på Typ2, ej bubbla.

Jag svetsade igen hålen i framsköldarna och borrade nya.
Första uppsättningen shimsade jag ut trumman så det passade, men då fick jag ta en sprayburkshatt till fettkåpa, och damens bästa Tappewareburk.......... dåligt beslut........
Andra uppsättningen svarvade jag om spindlarna till Porschespec och gjorde brickor med Typ2centrum med Porscheyttermått.

Bak gjorde jag en förlängningsbit till handbromsen med handbromsarmens gränssnitt mot vajern och bakdelen med handbromsvajerns gränssnitt.
Andra uppsättningen förlängde jag den främre vajerns gränssnitt mot handbromsen.

Allt fungerar mycket väl 10 och 20 år senare.

Fråga mer om jag är otydlig.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

tack för svar! Allt sitter redan på min Splitbubbla men får inte till bromsverkan. Har en ny huvudbromscylinder från CSP för tvåkrets system men händer inte mycket då jag trycker på pedalen. Luftning funkade men får ingen bromsverkan. Bytte staget från pedalen till cylindern mot en längre version men fortfarnde samma problem.Trampar liksom tomt hela vägen.

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

4

Monterade 356 trummor på en vw 1200 -65 för flera årtionden sen. Även en ny tvåkrets huvudbromscylinder blev monterad. Två nya backventiler med M10x1.0 gänga skruvades dit på huvudbromscylinder efter uppborrning och gängning. Backventilerna ska förhindra att backarna åker för långt tillbaka. Jag sålde bilen innan den blev körklar så jag fick inte tillfälle att prova om bromsarna fungerade i verkligheten

5

Nikke911 skrev:

tack för svar! Allt sitter redan på min Splitbubbla men får inte till bromsverkan. Har en ny huvudbromscylinder från CSP för tvåkrets system men händer inte mycket då jag trycker på pedalen. Luftning funkade men får ingen bromsverkan. Bytte staget från pedalen till cylindern mot en längre version men fortfarnde samma problem.Trampar liksom tomt hela vägen.

Hej, har du löst det?
Funderar på om du satt bak fram och fram bak på HBCn?

Lufta igen
Lufta med urkopplad handbroms
Lufta med åtdragna/utjusterade bromsar
Sätt en lång genomskinlig slang så du ser bubblor
Det kan vara så att det jävlas med de dubbla cylindrarna fram, då får du lufta baklänges genom att trycka i bromsvätska från den nedre cylindern fram.
Du kan prova att förfylla alla cylindrar innan montering.
Lufta igen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Det med få ut luften brukar vara ett lite helvete 
jäkligaste hjulet brukar vara höger bak för det brukar vara luft fickor på röret från korset 
Efter som det först går upp sen under växellåds fästet sen nedåt  till slangen
Där brukar vara där luftenstår  kvar
Hur jag gör
Börjar att båsa ur all vätska så det är rent Bilen står upp pallad med höger sida mycket högre än vänster bak
Sen  fyller jag på vätska fram till T korset  Sen har jag en gammal spolar pump som använder att trycka vätskan med
Sätter en slang med pumpen på vänster bakhjul dit med en slang på höger luft skruv  med behållare
Sen startar man pumpen kör sen stund så luften kommer ut i slangen på höger sida
Det är nästan omöjlig att försöka trampa ur luften ur systemet utan hjälpmedel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag kör med 356 bromsar och det funkar fint! MEN tänk på att du kan totalt förstöra bromsverkan på frambromsarna om du sätter hjulcylindrarna åt fel håll. Bromsarna fram har ju dubbla hjulcylindrar om se till att du får dessa åt rätt håll så att bromsverkarn ökar med rotationen på trumman. Finns flera som gjort misstaget att sätta dessa fel som resulterar till dålig bromsverkan Default/yikes

8

Nikke911 skrev:

Justerade du ut bromsarna fullt före luftning?
För lång stång kan resultera i att i bästa fall låser sig bromsarna när vätskan inte kan evakuera bakåt när den bli varm och i värsta fall försvinner bromsarna. Spelet mellan pedal och HBC ska vara 1-2 mm.
Finns en tråd i How to om detta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G