1

På min 70:a buss så är det stora fembult fram och lilla bak. Kan det ha kommit så från fabrik. Den har även plåtinstrumentbräda. Ska tillläga att den tillverkades 1970 men kom till sverige 1973.
Åter till bultindelningen. Kan man byta trumma bak till sora fembult eller finns det något annat sätt och få stora fembult bak med förutom spacers.

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

2

Original från fabrik, Nej!

plåtbräda beror på att den ej är såld ny i Sverige.

Du kan inte bara byta trumman bak, även skölden må du byta. TROR även detta gäller bärarmarna, men där är jag osäker. Demian vet.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

Som sakt kan ju ha hänt något så att dom bytt bakvagn på den. Ja det med brädan mistänkte jag med  att det var pga av att den ej var såld ny i sverige.
Oki det var ju lite tråkigt att man nog behöver byta så mycket. då får det kanske bli spacers bak. Någon som vet var man kan få tag i spacers i hyfsat ptis?

www.Bugmeet.se

4

Det blir väl väldigt trångt på en buss om man har spacers bak?

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

5

Det finns nya trummor med Wide 5 att köpa som passar bolt on med dina bromsar. De går på runt 1500-2000:- paret.

Annars har jag läst på thesamba om nån som har moddat sena splittbusstrummor så de ska passa. Jag har själv inte kollat på det, men det krävdes en del svarvning.

6

Jag trodde plåtinstrumentbrädor bara förekom på 68or sålda utomlands, men det kanske gäller även senare årsmodeller? Vore intressant att veta om det fanns ngt brytdatum för när plåtbrädan inte längre förekom i produktionen.

Jag tror inte man behöver byta bärarmar för att byta bromsar, men naven skiljer vad jag förstått, så de måste bytas, tja tillsammans med allt bromseri förstås. Har man tillgång till en örly-bej reservdelasbuss är detta inget problem, problemet är väl just att ha tilgång på ett objekt bra nog där dessa grejer kan räddas, men inte bussen som helhet. Själv är jag på jakt efter glappfria baknav till örly, men jag har en känsla av att jag kan få leta resten av livet.  Default/hmm

Lustigt är att just 70or verkar vanligare än de andra två wide-five bayarna (68-69) bland de bromskonverterade vagnar jag "stött på". Jag har tidigare gissat att detta beror på att det är första årsmodellen med servo och därför lättare att bygga om till skivor (lilla bultmönstret). Det här var ju dock ett udda fall, med bara bakvagnen utbytt. låter som om den fått ngn form av "reparation" ngn gång i tiden, kanske redan innan den kom till Sverige?  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

kee skrev:

Jag trodde plåtinstrumentbrädor bara förekom på 68or sålda utomlands, men det kanske gäller även senare årsmodeller? Vore intressant att veta om det fanns ngt brytdatum för när plåtbrädan inte längre förekom i produktionen.

De två första åren var dom lackade i bussens färg och senare blev dom svart, så då tänker man knappt på att det är plåtbräda. Jag köpte en late bay för några år sedan som hade plåtbräda. Det tog ett tag innan jag upptäckte det.

8

Snyggt med plåtbräda! Tycker den plastiga är så himla trist... Min är plåt på överdelen men plast framdelen. Anar att det är så plastbrädan är (att ovansidan fortfarande har plåt)

9

25hpman skrev:

Duktig idiot!

Va???

www.Bugmeet.se

10

Han replikerade på ett spam-inlägg som nu tagits bort.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Hazze tror alltid det värsta om mej o mina inlägg, bäst att jag avlägsnar mitt förra inlägg innan jag får släkten över mej.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

12

Tror inte det värsta av dig men man måste väll få fråga vad som menas med ett sådant inlägg ICQ/ad Har varit i finland i några dagar och då ej kollat boxerville så därför hade jag ej sett spam-medelandet. Men skönt att spamet är borta...

www.Bugmeet.se

13

Det var en lång radänga på Engelska om ofördelaktiga adresser att besöka...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream