1

Med risk för en storm i ett vattenglas, men allt tål att lyftas upp till ytan och diskuteras...
https://www.svt.se/sport/motorsport/sve … nd-kartell

Ett yrkande har lämnats in till Konkurrensverket, med krav om att de ska utreda Svenska Bilsportförbundet. En av de som står bakom anmälan är Peter Kurtén som är ordförande för Göteborgs Bilsportförbund. Anledningen till yrkandet är att anmälarna menar att det svenska regelverket gjort att Svenska Bilsportförbundet (SBF) har monopol på att bedriva rallyverksamhet i Sverige och att de skapat en kartell med det Internationella Bilsportförbundet (FIA).

– Och detta har kostat de tävlande en jävla massa pengar, säger Kurtén till SVT Sport. Det hela grundar sig i de föreskrifter som Transportstyrelsen (TS) utfärdade 2013. Där står det att registrerade rallybilar bara får framföras av förare som har giltig tävlings- eller anmälarlicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA.
– Och det ger ju en konkurrensfördel till SBF, säger Peter Kurtén.

Kurtén menar även att SBF är allierade med FIA, då de kräver att bilarna är utrustade med utrustning, exempelvis stolar och hjälmar, som godkänns av FIA.
– För varje såld stol som säljs av FIA:s godkända leverantör får FIA mellan 8 och 15 euro av det här företaget, säger Kurtén och fortsätter.
Så ju mer FIA-godkända produkter som SBF kräver av de aktiva i Sverige, ju mer tjänar FIA. Det här är snuskigt, det är kartellbildning på hög nivå.


Efter att ha tagit del av handlingarna svarar Svenska Bilsportförbundet med ett uttalande via mail.

En av punkterna är att det inte är tillåtet att framföra en rallybil utan tävlingslicens för rally utfärdad av SBF. Beslutet som styr det är utfärdat av TS sedan många år. Det finns inte inskrivet i SBF:s regelverk. TS har en skrivelse som nu ligger på remiss för att eventuellt justera detta.

Gällande övriga punkter som inkommit är det nu en fråga för Konkurrensverket.


Nyligen presenterades förslag på nya föreskrifter av TS som är ute på remiss med förslag om att införas nästa vår. I utredningen av reglerna konstaterar TS att deras tidigare regler inte varit okej. Konkurrensverket har möjlighet att utdöma bötesbelopp och skadeavgifter.

Delar av Transportstyrelsens förslag på nya regler
I förslagen har bland annat kravet på att förarna ska ha tävlingslicens från SBF tagits bort och att bilarna framöver ska besiktas på en station med krav på att uppfylla en miniminivå.

Transportstyrelsens föreskrifter bedöms inte vara konkurrensneutrala och hindrar därmed användningen av godkända standardrallybilar i tävlingar som är arrangerade av andra aktörer än SBF, skriver de.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Kort undran - vad har detta med dragracing att göra som denna forumtråd handlar om?

Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

3

Inom motorsport finns gränsöverskridande regler gällande säkerhet och utrustning är det korta svaret.

Enligt mig bör denna forumavdelningen på Boxerville även kunna ge plats åt all sorts motorsport för de som är intresserade.

SBF är ett stort förbund och risken är att de blir livegna om ingen konkurrens eller diskussion tillåts, den viktigaste frågan för många aktiva är ekonomin och om de aktiva används som kassakor av FIA samt SBF bör detta stävjas på något vis.

Svenska Bilsportförbundet har tidigare varit anmält till konkurrensverket, den stora frågan 2011 handlade om tvånget för medlemmar i SBF att endast få delta i tävlingar med licenskrav anordnade av förbundet, då fick SBF ändra i sina stadgar och tillåta medlemmar att delta i valfria arrangemang.
https://www.konkurrensverket.se/konkurr … sforbundet

Den nuvarande utredningen, 203/2024, är i sin linda och det kan ta sin tid innan allt är utrett och beslut taget, länk till registrering av ärendet 20240312.
https://www.konkurrensverket.se/diarium … r=203/2024


FIA's regler SFI - Specifications for FIA Drag Racing 2024 finns i länk.
https://kundo-uploads-prod.s3.amazonaws … 1712335691


SBF's regler för motorsport finns i länk.
https://www.sbf.se/regler/dragracing

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

4

Men nu har vi också Landracing  och Nitroz
Skulle tro 70% av alla tävlingar går under Nitroz  regelverk
Om man vill köra alla tre så krävs 3st lisencer
Man har två o bara den kostnaden är  2400 kr
Har man chassi besiktat  bilen får man tänka sig för om man vill köra i båda
Om man skall köra utanför våra gränser så börjar det bli jobbigt
Väntar bara på att man måste ha två chassi taggar Inte fan har det blivit billigare eller bättre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Bra där Micke, men tidigare blev man hotad med böter och uteslutning av SBF om man deltog i andra arrangemang än de som förbundet anordnade och något liknande gäller också klagan till Konkurrensverket i grunden när det handlar om bestämmelserna kring fordon och registrering hos Transportstyrelsen.

Kostnaderna för godkänd säkerhetsutrustning som ökar genom att FIA och SBF idkar kartellbildning bör granskas och kan ifrågasättas, ett liknande ärende var uppe för handläggning 2018 men då gällde det en specifik biltyp/tävlingsklass.

Diskussionen är ju också för de aktivas bästa när det gäller slutpriset på produkter inom motorsport. En del finansierar tävlingsverksamheten genom olika företag, men det är inte alla förunnat att ha tid och kunskap för raggning av sponsorer.

Licenser är ett debakel och en djungel i sig, en del arrangemang så ingår licensen i startavgiften tillsammans med en försäkring, men i nationella klasser krävs det en separat licens. Det där verkar du ha koll på och kanhända blir det en aktuell frågeställning för diskussion/förhandling mellan de olika föreningarna i framtiden.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

vwato skrev:

Bra där Micke, men tidigare blev man hotad med böter och uteslutning av SBF om man deltog i andra arrangemang än de som förbundet anordnade och något liknande gäller också klagan till Konkurrensverket i grunden när det handlar om bestämmelserna kring fordon och registrering hos Transportstyrelsen.

Kostnaderna för godkänd säkerhetsutrustning som ökar genom att FIA och SBF idkar kartellbildning bör granskas och kan ifrågasättas, ett liknande ärende var uppe för handläggning 2018 men då gällde det en specifik biltyp/tävlingsklass.

Diskussionen är ju också för de aktivas bästa när det gäller slutpriset på produkter inom motorsport. En del finansierar tävlingsverksamheten genom olika företag, men det är inte alla förunnat att ha tid och kunskap för raggning av sponsorer.

Licenser är ett debakel och en djungel i sig, en del arrangemang så ingår licensen i startavgiften tillsammans med en försäkring, men i nationella klasser krävs det en separat licens. Det där verkar du ha koll på och kanhända blir det en aktuell frågeställning för diskussion/förhandling mellan de olika föreningarna i framtiden.

Jag blir trött på svammel
Du får nog börja ta reda på fakta
Ja man kan läsa massa papper o skit
Ett fia godkänt bälte för 1460 kr är gratis i mina ögon sen den är godkänd i 5 år  men Sfi är 4 år ( under 10.999 sek)
Den nivån folka racingen är i dag är det kanske 2% som behöver tänka på detta huvudtaget 
Kläder ja det behövs  men dom bedöms vid tävlings tillfället
Hjälmar även där bedöms på tävling  så vida men kör snabbare än 9.999 sek men det är samma sak hos alla (sbf/Nitroz/landracing)
Hur det är i rally eller racing  så vet jag dom har kollat igenom teknik reglerna
I Dragracing regelverket är det så många revideringar  med massa saker som har blivit stor skillnad dom sista åren för att få ned kostnader för mer folk skall ha råd att köra  sen om är SBF eller Nitroz   
Men skall man köra STCC eller Rallycross SM är det en helt annan sak Där får man kasta upp 1.5 M Kr för att leka med sina EL bilar då får man vara bered att lägga ut några tusingar till i sin utrustning som är gratis mot dom Killana/tjejerna som kör med METANOL BRÄNSLE  med sina 5 lagers kläder Bara overallen i sådan racing är 35 k sen resten av sakerna man skall ha på sig Men det med säkerhet i sådana fordon kräver
Men dom klagar inte för dom vill inte skada sig med brand  Då räcker det inte med en säkerhets sele för 1460 kr då får det vara brand fria saker o dom är inte gratis  Det finns 2-4 st i Vw svängen som kör med det bränslet dom är medvetna  om detta
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Det fortsätter mullra kring Svenska Bilsportförbundet, missnöjet tar sig alltmer hotfulla former eller är det snöflingestatus från båda sidors håll?
https://www.svt.se/sport/bilsport/svens … adliggoras


Svenska Bilsportförbundets ledning och personal har utsatts för hot.
I en skrivelse inför förbundsmötet stod det att styrelsen och personalen skulle oskadliggöras.

Svenska Bilsportförbundet, dess styrelse, personal och ideellt arbetande personer har under en längre tid drabbats av ett klimat med högt tonläge och fått ta emot diverse trakasserier. Förra veckan hade man ett möte med Riksidrottsförbundet där kom man fram till att polisanmäla ett nyligen inkommet hot.

– Vi får inför varje årsmöte ett gäng skrifter till oss, sen många år tillbaka, med alla möjliga sorters konstigt innehåll. I en av de som kom förra veckan så stod det även att man tyckte att styrelsen och ledningen ska oskadliggöras. Och då har man ju passerat någon sorts gräns, säger ordförande Roger Engström.

Var det någon särskilt som föranlett hoten?
– Nej, det är samma återkommande sedan 10-15 år tillbaka. Engström berättar att det, trots att alltså under lång tid inkommit diverse trakasserier är första gången som de gått vidare med en polisanmälan.

Vad tycker du om att det sker?
– På ren svenska är det ju för jävligt att det kan ske, att det får ske och att det sker. Det är ju rent bedrövligt. Idrottsrörelsen borde ju inte ha den här sortens diskussioner, vi har ju mycket annat vi behöver göra istället.


Man kan fråga sig om endera parten slagit dövörat till i alltför många år och som sagt blivit livegna?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

8

vwato skrev:

Det fortsätter mullra kring Svenska Bilsportförbundet, missnöjet tar sig alltmer hotfulla former eller är det snöflingestatus från båda sidors håll?
https://www.svt.se/sport/bilsport/svens … adliggoras


Svenska Bilsportförbundets ledning och personal har utsatts för hot.
I en skrivelse inför förbundsmötet stod det att styrelsen och personalen skulle oskadliggöras.

Svenska Bilsportförbundet, dess styrelse, personal och ideellt arbetande personer har under en längre tid drabbats av ett klimat med högt tonläge och fått ta emot diverse trakasserier. Förra veckan hade man ett möte med Riksidrottsförbundet där kom man fram till att polisanmäla ett nyligen inkommet hot.

– Vi får inför varje årsmöte ett gäng skrifter till oss, sen många år tillbaka, med alla möjliga sorters konstigt innehåll. I en av de som kom förra veckan så stod det även att man tyckte att styrelsen och ledningen ska oskadliggöras. Och då har man ju passerat någon sorts gräns, säger ordförande Roger Engström.

Var det någon särskilt som föranlett hoten?
– Nej, det är samma återkommande sedan 10-15 år tillbaka. Engström berättar att det, trots att alltså under lång tid inkommit diverse trakasserier är första gången som de gått vidare med en polisanmälan.

Vad tycker du om att det sker?
– På ren svenska är det ju för jävligt att det kan ske, att det får ske och att det sker. Det är ju rent bedrövligt. Idrottsrörelsen borde ju inte ha den här sortens diskussioner, vi har ju mycket annat vi behöver göra istället.


Man kan fråga sig om endera parten slagit dövörat till i alltför många år och som sagt blivit livegna?

Snälla sluta ta upp sådant här
Men om du skulle kolla på dragracing  så finns det mer bekymmer med regelverket 
Där har SBF backat men andra parter har tappat huvudet  så vissa bilar inte kan köra i båda
För vissa ringer o tatar och lyckas andra regler
Det är hel del sandlåda grinande där
SBF har varit i massa blåsväder förut  om saker  Skulle tro det behövs bättre inblick i hela
Det är säkert en aktör som tror dom skall tjäna mer pengar  och vilka blir drabbade vi som kör med högre kostnader
Fram för gratis startavifter  så slipper vi bli fattiga

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9 Senaste redigerad av erich (2024-04-19 17:45:16)

Fattar att säkerhet kommer först ... Om dom stramar upp reglerna ännu mer kommer ingen ha råd med racing .. så enkelt !! Bara proffs , event. med sponsorer ! hur kult blir det ? Får leta upp en taskig landsväg midt i natten ICQ/ab

JETech , S. Halland

10

erich skrev:

Fattar att säkerhet kommer först ... Om dom stramar upp reglerna ännu mer kommer ingen ha råd med racing .. så enkelt !! Bara proffs , event. med sponsorer ! hur kult blir det ? Får leta upp en taskig landsväg midt i natten ICQ/ab

Tyvärr är det inte dom som har SFI besiktad som det gäller Det är dom stackarna som har bara båge i bilen som någon grin Olle har varit i farten
I Nitroz regelverket 
SBF har varit snälla när det gäller hjälmar för dom dom kör ned till 10 sek med sådana hjälmar som har gått ur tids reglerna så det skall bli billigare för dom Så det går att köpa en beg hjälm av dom som måste byta hjälm till en vettig peng i stället för kasta en sådan 
Dom som kör för det skall vara kul o testa så man inte behöver en svindyr ny hjälm
Vi snackar Dragracing  men i rally o Banracing är det annorlunda 
RALLY som det skrivs om från början är en helt annan sak INTE Dragracing

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

SBF - Konkurrensverket, nu är det lugnt på bussen, för stunden...
Svenska Bilsportförbundet anmäldes till Konkurrensverket av bland annat ordföranden i Göteborgs bilsportförbund. Anmälarna menade att SBF bedriver kartelliknande verksamhet. Men nu har SBF friats av Konkurrensverket.

”Konkurrensverket anser inte att det finns tillräckliga indikationer på ett konkurrensproblem som skadar konkurrensen och konsumenterna för att prioritera en fortsatt utredning på denna grund, skriver de i sitt beslut, och fortsätter:
Konkurrensverket anser inte heller att det finns skäl att prioritera en fortsatt utredning utifrån någon av de andra grunderna i prioriteringspolicyn.

Värt att notera är att den lagstiftning som anmälarna till stor del var kritiska mot är på väg att förändras. Ett lagförslag har under våren varit ute på remiss.
https://www.svt.se/sport/bilsport/svens … rensverket


Konkurrensverkets motivering i sin helhet, se länk.
Transportstyrelsen presenterade förslaget till de nya föreskrifterna med att syftet var att göra reglerna för tävlingsbilar på väg mer konkurrensneutrala. Konkurrensverket yttrade sig över förslaget den 21 mars 2024, och tillstyrkte preciserade delar av förslagen med motiveringen att dessa föreslagna ändringar skulle undanröja ett regulatoriskt konkurrenshinder och ersätter gällande regler med ett mer konkurrensneutralt regelverk.
https://www.konkurrensverket.se/diarium … 4-0203.pdf

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

12

vwato skrev:

SBF - Konkurrensverket, nu är det lugnt på bussen, för stunden...
Svenska Bilsportförbundet anmäldes till Konkurrensverket av bland annat ordföranden i Göteborgs bilsportförbund. Anmälarna menade att SBF bedriver kartelliknande verksamhet. Men nu har SBF friats av Konkurrensverket.

”Konkurrensverket anser inte att det finns tillräckliga indikationer på ett konkurrensproblem som skadar konkurrensen och konsumenterna för att prioritera en fortsatt utredning på denna grund, skriver de i sitt beslut, och fortsätter:
Konkurrensverket anser inte heller att det finns skäl att prioritera en fortsatt utredning utifrån någon av de andra grunderna i prioriteringspolicyn.

Värt att notera är att den lagstiftning som anmälarna till stor del var kritiska mot är på väg att förändras. Ett lagförslag har under våren varit ute på remiss.
https://www.svt.se/sport/bilsport/svens … rensverket


Konkurrensverkets motivering i sin helhet, se länk.
Transportstyrelsen presenterade förslaget till de nya föreskrifterna med att syftet var att göra reglerna för tävlingsbilar på väg mer konkurrensneutrala. Konkurrensverket yttrade sig över förslaget den 21 mars 2024, och tillstyrkte preciserade delar av förslagen med motiveringen att dessa föreslagna ändringar skulle undanröja ett regulatoriskt konkurrenshinder och ersätter gällande regler med ett mer konkurrensneutralt regelverk.
https://www.konkurrensverket.se/diarium … 4-0203.pdf

Dom där herrarna som anmälde SBF är Ökända här i GBG
Dessa har dödat GBG bilsportsförbund Man kan skriva spaltmeter vad som har hänt
Jag vet sådana som skulle ha möjligheten  så är det snabbt ett polisärende
Skulle tro det är slutet för dom i bilsport
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Det var tråkigt att höra, hoppas ändå att diskussionerna omkring bilsportsregler och säkerhet kan förekomma i framtiden utan smutskastning, från vilket håll det än månde vara.

Det är bättre att diskutera en fråga utan att avgöra den än att avgöra en fråga utan att diskutera den..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-05-28 08:10:52)

vwato skrev:

Det var tråkigt att höra, hoppas ändå att diskussionerna omkring bilsportsregler och säkerhet kan förekomma i framtiden utan smutskastning, från vilket håll det än månde vara.

Det är bättre att diskutera en fråga utan att avgöra den än att avgöra en fråga utan att diskutera den..

Dom vill tjäna pengar  därför gjorde men på det viset

Det var samma när skoghag var igång med första rundan  av den här historien
Inte fan har det blivit bättre eller billigare Snarare dyrare o sämre 
Om vi skall snacka regler så är det en jäkla soppa att någon vill ha den andra tycker så den tredje går på test efter vad som har hänt på banan
Sen det med licens börjar man undra om man får sätta sig i en folkracing bubbla eller en promod med samma 
Det gäller att sätta in sig i ärendet sen kan man skriva

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke