1

Två förgasare.
En var hårt ärgad och lite rostig. Efter ett tufft liv i en pick-up. Den blev demonterad och fick en omgång i citronsyra (svag kanske 1-2%). 40 grader och ultraljud mest för omröring. Man kan ju också koka. Ärgen löstes upp, men låg kvar och fick borstas bort med mjuk stålborste.

Den andra var väldigt skitig och oljig, och är bara tvättad utvändigt med lacknafta.

Gissa vilken som är vilken? Visst ser den ena lite mer vintage ut så. Ibland händer saker man inte räknat med. Det visar sig att citronsyran även käkade upp gulkromateringen.
Om man vill "föråldra" något, ska vara medveten om att kromateringen ger ett visst rostskydd. Gissar att gulkromatering är en snikvariant istället för förzinkning. Med våra mått mätt, ett sentida påfund.

Post's attachments

vintage_carb.jpg, 55.54 kb, 785 x 462
vintage_carb.jpg 55.54 kb, 82 downloads since 2024-04-14 

2

En förgasare från Solex är en blandning av zink och aluminium när dom gjutningen så ytbehandla en sådan kan vara knepigt om man skall  lämna bort till en firma här i Sverige

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag har renoverat flera stycken.
Jag demonterar så mycket det går, sedan glaspulverblästrar jag gjutgodset/förgasarhuset, förutom att det blir rent så polerar glaspulvret också.
Det gäller sedan att blåsa rent ordentligt så att det inte finns något glaspulvrer kvar i skrymslen och vrår, särskilt i lagringarna till spjäll- och gasspjället för det hade blivit förödande om det blev kvar där..
Någon gång har jag även sprayat med klarlack, om det skall bli extra fint.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."