1

Halloj.

Finns säkert någon tråd redan om detta.
Men fått fatt I ett motorblock med cylindrar osv.
Börjar pä AD.
Trodde detta då var ett typ 4 block , men fått förklarat för mig att det även finns Typ 1 block som heter AD.
Stämmer detta samt hur ser man skillnad på ett tomt block om det ät Typ 1 eller Typ 4?
Tacksam för alla svar.

2

Det är inte blocket som heter AD. Om du ser märkbokstäverna AD framför motornumret så betyder det att motorn är en 1600.

3

stickan skrev:

Det är inte blocket som heter AD. Om du ser märkbokstäverna AD framför motornumret så betyder det att motorn är en 1600.

Det är jag med på.
Men finns ju 1600 motorer i både Typ 1 och 4.
Skiljer på effekten väl?
Men man kan på något sätt se om det är ett typ 1 block eller 4?

4

två  lätta sätt se skillnad på typ 1 kontra typ 4
Tändstiften står rätt upp på en typ 4  typ 1 mellan insugsröret andra är där generatorn sitter fast i En typ1 är det ett skruvat torn som generatorn ligger i  Typ 4 sitter den vid sidan
Skillnad är mellan dom motorerna är länden på dessa två typ1 kortare än Typ 4
Effekt ja  men typ 4 finns bara som 1700cc 
Typ1 50 om  dom är väldigt friska  ofta är det bara 30 kvar typ 4 66 om dom är friska men dom brukar vara sjukare än typ 1
Om motorn sitter i buss eller pickup så hade man båda motor modellerna i dessa  Bubblorna har typ 1 För att vela till det så finns det en typ1 i typ3 då har den andra kläder på sig ( kylnings system )
En VW motor har en kort livsländ  vid 7000 mil börjar dom bli sjuka på vissa punkter
Att man tror man hittar något som är friskt i dag är som köpa en Trisslott
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av erich (2024-04-14 08:27:52)

Öppna en bok eller googla ! Tror du kommer långt då .:) Bilder funkar bättre ..

JETech , S. Halland

6

Typ4 motorer fanns i 1,7 liters utförande i 411 och i 412  endast i årsmodell 1973, i 412 årsmodell 1974 var motorn 1,8 liter. Porsche 914 fanns också med typ 4 motor och yttre skillnaden är att insugen är fast med tre skruvar på Porsche motorerna och med fyra skruvar på VW. Typ 4 motorerna fanns också som alternativ till 1,6 liters motorn i typ 2 from 1972 och from 1976 var dessa med cylindervolym 2 liter. Även Porsche 912 hade 2liters typ 4 motor 1976.
Ett kännetecken är också oljefilter på vänster sida och oljefiltret är rakt neråt, till skillnad från 1,6 typ 2 motorerna 1980- som har oljefilter riktat snett neråt och med mindre diameter.