Hej, Som många andra vet så är det svårt att byta kullagret. Har värmt och försökt på olika sätt, men inte lyckats. Såg på SAMBA att det finns en avdragare som gör jobbet. Avdragaren tillverkas av verktygsspecialisten KUKKO. Har även sett på YOUTUBE att det är det ulitmata verktyget. Finns det någon i denna community som har ett dylikt verktyg som man kan hyra. Tacksam för andra tips eller ifall någon kan hyra ut. Bor i Stockholm.
Hälsningar,
Sven-Olov
Tycker mig minnas en brutal metodik med ett par grova träskruvar (fransk träskruv) inmanglade bland kulorn och en glidhammare...
Ungefär samma metodik som vid byte av gamla läpptätningar.
/S
Skall inte behövas en avdragare för att få ut det 6306 lagret om det är riktigt rätt
Det finns många sätt att få bort ett lager utan avdragare ett är att svetsa dit M8 skruvar på inne ringen eller bara svetsa med migen så expanderar inne ringen ( man får vara snabb ) eller slipa ett litet märke i inne ringen sen en huggmejsel spräcka lagret
För om inne ringen och yttre ringen siitter fast så är det något fel ( i den typen av applikation skall det sitta ett C3 lager som inte är std på vw )
Det med avdragare o lager har SKF en som man sätter in mellan lager banorna FAG har en sådan också som arbetar på samma sätt
Nu har du tre olika varianter på avdragare som det är någon som är vänlig att låna ut till den behövande
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har aldrig använt avdragare för byte av hjullager bak. Har knackat på axel endan och då fått ut lagret.
Hej å tack för alla goda råd. Hjullagret är borta" i bitar". Slutligen var jag tvungen att kapa "skiva" ner det i innan jag kunde använda huggjärn. Nästa fråga? Skall man värma lagret och kyla ner axeln för att få lagret lätt och tätt in i axelhuset? Om det går trögt är det ok att lägga silikon alt olja på axeln för att underlätta monteringen av lagret. Återigen tusen tack!
Hej å tack för alla goda råd. Hjullagret är borta" i bitar". Slutligen var jag tvungen att kapa "skiva" ner det i innan jag kunde använda huggjärn. Nästa fråga? Skall man värma lagret och kyla ner axeln för att få lagret lätt och tätt in i axelhuset? Om det går trögt är det ok att lägga silikon alt olja på axeln för att underlätta monteringen av lagret. Återigen tusen tack!
Du kan börja mäta axel se vad den har för mått
6306 är det 30 mm o noll eller 30.01 som max mått ( yttre mått 72 mm
Det funkar alltid att värma lagret max 120 gc om det inte är tätningar i så fall max 100gc
Skulle tro du behöver polera axelen lite med typ 600 papper med olja så blir ytan blank Om hus sidan är trång så får man polera den också
Då får man mäta se så det inte är skador innan man polerar lagret skall gå lätt in i hus sidan om inte är det skador
Olja är alltid lämpligt vid montage
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
