1

Motorkulturbild är MHRF's bilddatabas för historiska fordonsbilder, skapad som ett led i arbetet att främja kännedomen om svensk fordons- och transporthistoria. Bilderna i databasen är digitala kopior av bilder som finns i Svenskt Motorhistoriskt arkiv (SMA), ett initiativ inom Motorhistoriska Riksförbundet. SMA har varit verksamt sedan 2012 och har tagit emot ett flertal donationer av historiskt källmaterial. Stora delar av materialet utgörs av fotografier.

Många av fotografierna är redan nu försedda med metadata, och därmed sökbara via sökgränssnittet i de efterföljande sökflikarna. En del bilder är inte indexerade och kan endast nås via Visa samling-fliken där de kan bläddras i albumform. Arbete pågår med att öka andelen indexerade och sökbara bilder. Inmatning av metadata görs inledningsvis av oss, det vill säga ledamöterna i Motorhistoriska Riksförbundets arkivkommitté. Det finns även möjlighet för den intresserade allmänheten att skicka in feedback om man har information om bilderna. Vi hoppas att det ska väcka intresse och skapa ytterligare engagemang för detta fantastiska material.

Digitalisering av fotografier kommer att fortsätta och databasen fyllas på löpande. Projektet att bygga upp Motorkulturbild startade i juli 2019. Det har finansierats genom ett projektbidrag från Riksantikvarieämbetet samt genom frivilliga insatser av medlemmar i arkivkommittén.
https://motorkulturbild.mhrf.se/mhrf


I dagsläget finns över 2 000 bilder, här följer några exempel på sökordet Volkswagen, det finns uppgifter om respektive fotografi när man besöker Motorkulturbild.

https://motorkulturbild.mhrf.se/mhrf/catview.html?method=getFrontImage&documentId=45132&scale=1.0

https://motorkulturbild.mhrf.se/mhrf/catview.html?method=getFrontImage&documentId=44898&scale=1.0

https://motorkulturbild.mhrf.se/mhrf/catview.html?method=getFrontImage&documentId=43862&scale=1.0

https://motorkulturbild.mhrf.se/mhrf/catview.html?method=getFrontImage&documentId=15691&scale=1.0

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Monsieur Adrian!

3 Senaste redigerad av Sten vW (2024-03-26 14:11:19)

Missade det aerodynamiska räcköverdraget, eller så är räcket aerodynamiskt, ä vaf...

Har nog sett ett gäng slika räcken men aldrigt tänkt tanken att det var mer än en stilövning..

Att det är på en cabbe är ju också lite speciellt?

/S

4

En gammaldags takbox.... undrar hur den sitter förankrad i cabrioletten?
Taktält till cabbe?..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

En gammaldags takbox.... undrar hur den sitter förankrad i cabrioletten?
Taktält till cabbe?..


Verkar som den är upphakad i cabställningen av metall.

Post's attachments

Skärmklipp.JPG, 77.1 kb, 1616 x 711
Skärmklipp.JPG 77.1 kb, 60 downloads since 2024-03-26 

"ljushuvud"

6

Sten vW skrev:

Monsieur Adrian!

Precis, eller PB som de närmaste kallade honom i Svedala.
British Petroleum Sverige gav honom även en racingjacka med PB i den klassiska BP-stilen.

Berras cab var den näst sista av totalt 246 splitcabbar och en av endast tre splitcabbar med ischiasluckor som togs in till Sverige 1950-52. Dessa tre sista var också enfärgade.

Prins Bertils -52a cab var specialbeställd med serafimerblå lack och blå skinnklädsel samt lite annat godis. Det blev den sista Volkswagen PB ägde innan han gick över till Porsche 1953.

Post's attachments

Prins Bertil.jpg, 123.56 kb, 1500 x 844
Prins Bertil.jpg 123.56 kb, 66 downloads since 2024-03-27 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------