Någon i VW-världen sa till mig för länge sedan att "jag använder alltid svart gucka" vid installation av rutor. De blir inte täta annars...
Detta har jag aldrig gjort. Jag har bara satt dit rutan utan att kladda med något tätningsmedel.
Hur gör ni?
2 2024-03-19 15:50:02 Senaste redigerad av Sten vW (2024-03-19 15:50:31)
Klämmer dit listen med tunnflytande hålrumsvax som glidmedel (och snörmetoden), sedan lite extra pscht på resultatet och lite avtorkning.
Allt blir klibbigt och dant av vaxet, kanske inte bäst metod för de bilar som skall ha tyginredning klämd under rutlisten (bak o sidorutor 50tals typ 1)..
Har haft det så på min callooker sedan 1990ish utan läckage...
/S
Är det framrutan på ghian du håller på med?
Aldrig använt gucka...
Använder såpvatten att smörja med och aldrig använd något tätningsmedel.
Ali G
Ingen såpa och ingen gucka på en plåtbil. Bakrutan på min cab har jag för säkerhets skull tätat med sånt som glasmästaren använde tidigare.
Ok tack alla!
Då kör vi på utan gucka... Förutom under ghians sidorutor bak för där krävs det minsann gucka under profilerna som håller rutan för att få det tätt
Fräscha lister och ren rut-ram brukar sällan behöva tätning. Om listen är tätad sen förut kommer du garantaerat behöva ny tätning.
Butyl är kanon. biltema har grå men tycker personligen det är snyggare med svart(det kommer tränga ut). Om du tätar, va inte så himla noga med rengöringen förän du kört någon mil, det kommer trycka ut mer när rutan rör sig och fartvinden gjort sitt.
orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil
Ingen såpa och ingen gucka på en plåtbil. Bakrutan på min cab har jag för säkerhets skull tätat med sånt som glasmästaren använde tidigare.
Varför inget glid? lättare montage och listen lägger sig snyggare!
Bengt H skrev:Ingen såpa och ingen gucka på en plåtbil. Bakrutan på min cab har jag för säkerhets skull tätat med sånt som glasmästaren använde tidigare.
Inget kladd ihop med inredningstyg
alidhojd skrev:Bengt H skrev:Ingen såpa och ingen gucka på en plåtbil. Bakrutan på min cab har jag för säkerhets skull tätat med sånt som glasmästaren använde tidigare.
Inget kladd ihop med inredningstyg
Där ska det inte vara någon tätning! Tätningen ska bara vara där listen har ”tätningsfenorna”.