1

Jag har en 12000 bubbla från 59 som jag skar motorn på förra sommaren, plockat ihop en 1300 motor som jag tänker tillfälligt stoppa i den innan jag får ihop något större.
Funderar på hur jag ska göra med växellådan, har en växellåda ståendes från en 66 som jag gärna skulle stoppa i, rätta mig om jag har fel men fått för mig att det ska vara annan utväxling i den så slipper man varva så högt när man ligger i högre hastigheter. Hade även varit skönt att ha en hel syncad låda…

Hur lätt/ svårt är det att byta lådan är det bara att montera rakt på eller behöver det modifieras massor?

2

om jag inte minns fel så har splitcase lådan 4.57 i slutväxel  den från 66 bör ha 4.37
Det som behövs kollas upp är stämmer främre fästet i karossen   Har för mig du måste byta noskonen till bus varianten på 66 lådan
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

om jag inte minns fel så har splitcase lådan 4.57 i slutväxel  den från 66 bör ha 4.37
Det som behövs kollas upp är stämmer främre fästet i karossen   Har för mig du måste byta noskonen till bus varianten på 66 lådan
/// M

Okej, om så är fallet har du någon koll på vart man skulle kunna få tag på noskonen

4

Du måste byta noskon och hockeyklubba.

Typ2 pre 67 noskon och klubban måste ha en böj mot växelgafflarna

5

hur är det drivaxlarna,  när kom dom långa?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6 Senaste redigerad av Buggyboy04 (2024-03-11 16:52:38)

helmut skrev:

Du måste byta noskon och hockeyklubba.

Typ2 pre 67 noskon och klubban måste ha en böj mot växelgafflarna

Är den en typ 2 pre 67 hockeyklubba man ska ha också?

7

Jag har gjort den shiften på en 59 till en 1500 låda. Bakre växellådsfästet måste följa med den nya lådan. Gamla axlarna måste användas och passar. Som det skrivs ovan så ska noskonen och växelföraren bytas, de grejerna finns att få tag i. Vad som var svårare för mig var det främre växellådsfästet. 59-60 är en mellanmodell och det fästet finns inte få tag på idag. Jag gjorde ett eget, innefattande 1500 gummikudden och ett eget fäste mot bottenplattan. Lyckas inte få in bilden.

8

Hubertus skrev:

Jag har gjort den shiften på en 59 till en 1500 låda. Bakre växellådsfästet måste följa med den nya lådan. Gamla axlarna måste användas och passar. Som det skrivs ovan så ska noskonen och växelföraren bytas, de grejerna finns att få tag i. Vad som var svårare för mig var det främre växellådsfästet. 59-60 är en mellanmodell och det fästet finns inte få tag på idag. Jag gjorde ett eget, innefattande 1500 gummikudden och ett eget fäste mot bottenplattan. Lyckas inte få in bilden.

60 fästet finns nytillverkat nuförtiden https://vwcustomspeed.com/produkt/Vaxel … e-Typ-1-60