51

Intressant, Landelius har gjort trevinkeljobbet på sätena  ICQ/bq

52 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-12-30 17:56:03)

Det med ventilsätet  ligger det mycket hur det flödar
70 graders vinkel är jäkligt viktig  Kan man få en radie där i stället så kommer det bli ännu bättre
Eller mjukar av kanten i början och slutet av  70 graders så blir det bra
Kan man minska kontakt ytan till 1.3 mm på 45 graders kontaktytan får du lite till
Finns en sak till man kan göra att lägga en radie på kanten av ventilen så man får luften gå lättare upp från förbränings rum väggen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

53 Senaste redigerad av Bengt H (2024-02-25 21:35:25)

Oj var ett tag sedan jag skrev här.
Tänkte beröra kamaxel och lyftare denna gång.
Kammen på en VW motor från -64 och äldre ligger lagrade direkt i blocket dvs inga lösa lager... är lagringen sliten så är det mycket jobb att fixa det. Finns dom som satt i lösa lager men det är en komplicerad operation.
Fabriken planade blockhalvorna några tiondelar innan dom sedan bearbetade alla hål inkl det för oljepumen.

På en beg 25/30 häst som gått några mil så är ofta kammen och lyftarna i dåligt skick, fina originalkammar var tidigare hårdvaluta men numera finns det nytillverkade.
Det finns även trimkammar i olika slipningar från flera leverantörer inkl JPM.
När man lägger i en ny kam så ska man kolla så att det finns ett litet axialspel så att det finns plats för oljan. Annars är det inte så mycket att fixa med förutom att ha rätt +/- drev.
Lyftarna sitter ihop med stötstången på dessa motorer. Lyftarna har en radie i änden som löper mot loben på kammen. För att hålla den rätt mot kammen så styr en tillplattad del mot en "styrplatta" i blocket.
Dessa styrplattor ska justeras så att lyftarna inte har något glapp men samtidigt kan röra sig upp och ner i lyftarhålet av sin egna tyngd. Plockar man bort dom från blocket är det enklast om man sätter tillbaka dom på samma ställe.

Nu till min motor  ICQ/bq
Målet är att gå igenom motorn och samtidigt pilla lite för att få ut nån häst till  ICQ/ag
På denna motor ska jag testa med utväxlade vippor från CSP i Tyskland. För att dom ska funka någorlunda så bör man ha delade lyftare/stötstång liknande dom som sitter på Porsche 356 pre A, finnes dom också på CSP. Glömde ta bild på dom..
https://www.csp-shop.de/motor/stoessel- … 0779a.html
Injusteringen görs lika som standard men det var ett problem med att dom var några hundradelar tjockare än std på den plana delen som styrs av "styrplattan".
Fick slipa lite försiktigt i styrplattan så gick det  ICQ/bs

Post's attachments

20240225_153507.jpg, 366.01 kb, 1228 x 1638
20240225_153507.jpg 366.01 kb, 98 downloads since 2024-02-25 

20240225_153649.jpg, 325.38 kb, 1638 x 1228
20240225_153649.jpg 325.38 kb, 102 downloads since 2024-02-25 

20240225_153902.jpg, 562.48 kb, 1638 x 1228
20240225_153902.jpg 562.48 kb, 103 downloads since 2024-02-25 

Screenshot_20240225_211806_Gallery.jpg, 587.85 kb, 720 x 1480
Screenshot_20240225_211806_Gallery.jpg 587.85 kb, 104 downloads since 2024-02-25 

54

Original 30hk:

Finns det något som hindrar lyftarna från att dras ut ur blocket med blocket ihopmonterat?

Har ett par gamla 30-hästare där vissa delar sitter fast, kan var bra att veta vad som border vara löst (och inte)...

/S

55

Nej det går bra om lyftarna inte är för slitna... ibland så är dom så slitna så att det blivit grader på glidytan mot kammen och då går dom inte att dra ut. Då får man dela på blocket och slipa bort graderna för att kunna dra ut lyftarna

56

Roligt att denna tråden vaknat till liv igen  ICQ/bp

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

57

Skåningen skrev:

Roligt att denna tråden vaknat till liv igen  ICQ/bp

Tackar  ICQ/bm

58

Bengt H skrev:

Nej det går bra om lyftarna inte är för slitna... ibland så är dom så slitna så att det blivit grader på glidytan mot kammen och då går dom inte att dra ut. Då får man dela på blocket och slipa bort graderna för att kunna dra ut lyftarna


Tackar!

/S

59

Hittade en bild från när jag pillade lyftarna på plats. För att styra in dom i styrplattan så hade jag ett vp rör som var uppslitsat, det blev lagom kläm på änden för att hålla styrsel på dom  ICQ/bs

Post's attachments

20230722_081152.jpg, 784.2 kb, 1638 x 1228
20230722_081152.jpg 784.2 kb, 103 downloads since 2024-02-26 

60

Är det möjligt att få en bild av lyftaren dit stötstången kommer?

61

Nej missade att fota den änden.. det är en rund försänkning där den härdade knoppen på stötstången ska träs in. Ca 10 mmi diameter och kanske 6-8 mm djup om jag kommer ihåg rätt

62

Ok, det betyder då att stötstången ser ut som på en 34 hk och större motor om jag förstår det rätt. Intressant!

63

Yes exakt  ICQ/bq

64 Senaste redigerad av Bengt H (2024-04-08 11:17:58)

Wops, tiden går...  ICQ/ai  dags för lite jobb på topparna.
Kompressionen på en original 30-hästare är 6,6:1 förutom motorer tillverkade mellan dec -53 till aug -54 som hade skålade kolvar med kompression 6,1:1
På dom trimmade motorer jag byggt har jag höjt kompet till ca 8:1, hjälper motorn att vakna till liv utan att skapa märkbart mera värme. Topparna frästes ner 2mm.
Kanalerna gjorde jag inget med mer än att jämna till lite gjutknutor i.o.m att jag har originalventiler.
Restriktionen i original insugsystemet tror jag ligger i det långa klena insugsröret men det tar vi nästa gång...
Ett trevinkels sätesjobb gjordes av Landelius.
På en motor jag rev tidigare (som gått med dålig tändning?) Såg man tydligt var bränsleluftblandningen träffade väggen för att där var sotet bortspolat, fösta bilden.
För att då underlätta för bränsleluftblandningen att komma in I förbränningsrummet har jag "krafsat" ut lite i väggen närmast i ventilen.
Det är inte så lätt att slipa ut det på fri hand på fyra förbränningsrum och få det lika så jag gjorde en platta   som toppen skruvades fast i och sedan kunde sättas upp i svarven och centreras på sätet. På detta sätt så kunde alla urfräsningar göras exakt lika djupa sen var det bara att slipa lite för att få "ihop" ytorna  ICQ/bq
Och för er som undrar.. jag startade inte svarven med den obalansen utan drog den för hand, funkade utmärkt  ICQ/bk
Mätte sedan förbränningsrummen och dom blev lika stora.
Tyvärr glömde jag att fota det färdiga resultatet  ICQ/ah

Post's attachments

20221117_205710.jpg, 175.89 kb, 819 x 614
20221117_205710.jpg 175.89 kb, 98 downloads since 2024-04-08 

20230117_204804.jpg, 630.8 kb, 1638 x 1228
20230117_204804.jpg 630.8 kb, 96 downloads since 2024-04-08 

20230117_205042.jpg, 474.61 kb, 1638 x 1228
20230117_205042.jpg 474.61 kb, 96 downloads since 2024-04-08 

20230117_210235.jpg, 622.55 kb, 1638 x 1228
20230117_210235.jpg 622.55 kb, 102 downloads since 2024-04-08 

20230117_210457.jpg, 550.04 kb, 1638 x 1228
20230117_210457.jpg 550.04 kb, 99 downloads since 2024-04-08 

65

Handmatad svarv ICQ/ay

Det gäller att ha bra impulskontroll så man inte faller för frestelsen; det borde väl gå att........kaboom!

/S

66

Sten vW skrev:

Handmatad svarv ICQ/ay

Det gäller att ha bra impulskontroll så man inte faller för frestelsen; det borde väl gå att........kaboom!

/S

Bröt strömmen för säkerhets skull...  ICQ/ag

67

Jag har gjort på liknande sätt för att ta ur topparna för högre kompression, men jag var modig/dum nog att köra svarven som vanligt....  ICQ/ah
Körde väl på kanske 150-200 varv/min, och det funkade utmärkt! Svarven stannade i alla fall kvar i garaget!  ICQ/ag  Nä, skämt åsido, det funkade fint och inga tendenser till att det kändes obalans eller vibrationer i svarven.
/ Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)