Ser jätte bra ut snyggt jobbat 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Sidor Föregående 1 … 59 60 61
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ser jätte bra ut snyggt jobbat 
Blir bra som vanligt... tråkigt när "bra " ekonomiplåt bitar inte ens är rätt... tänkte när du filade med den knöliga dörren... men han har väl några bättre oxå.
Men... som sagt e ju "bara" en enkel skogsvrak enkelhytt.... hade inte haft något negativt att säga om denna efter din behandling,om den varit min..
Slutligen kom "den stora dagen" när det var dags att ge bilen en ny mössa. 

Jag började med att lobotomera bilen och skära bort det gamla i omgångar.

Mallar i perfekt passform som simulerade vindrutor svetsades på plats. Bara att passa in det nya taket efter dessa.

Höger B-stolpe är lite sliten, och kräver sin kärlek.

Eftersom taket var så snålt kapat, fick jag spara så mycket jag kunde av det som satt på bilen. Efter denna bild togs runt klockan 17 i lördags, var klockan nästan tolv när jag och min kompis Joel hade fått det nya taket fastsvetsat med några loppor. Tur att han var tålmodig och satt och läste en bok under tiden han väntade på all kapning. Vi fikade och hade en trevlig kväll. Stort tack för hjälpen
Jag räknade aldrig hur många gånger taket lyftes på och av mellan kapningarna, men gissningsvis 15-20 gånger.

Jag gjorde mallar i maskeringstape på taket som jag sedan överförde till bilen. Med dessa som utgångspunkt kunde jag varv för varv kapa ner stolparna, och jämna till det lilla som fanns kvar att jobba med på taket.
Om någon noterar att jag använt mig av olika färger, så är det för att jag har ett eget system i huvudet. Röd färg betyder alltid kapa/såga/göra hål (ta bort material), grön är att man bara ska slipa eller jämna till något, och slutligen använder jag blå och svart bara som markörer om något ska noteras som guidelinje men inte röras. I det här fallet räckte det med två färger. O = alltid det som ska sparas, X = alltid det som ska bort. Utöver det brukar jag rita pilar för att förstärka vilken sida strecket det ska kapas på. Men det behövdes heller inte noteras här då det inte fanns sådan precision att jobba efter.

Dörrarna hängdes på i slutskedet för att se att allt lirade. Den passade faktiskt bättre än väntat som roadster. 

Redo för sista lyftet.

Tadaaaa!

Efter de svåra förutsättningarna fick jag nästan samtliga skarvar riktigt bra för att bara svetsa ihop. Vänster A-stolpe behöver en liten bit listkanal för att jag kapat lite för grovt på insidan, och höger B-stolpe är en katastrof som behöver omfattande reparation på både in och utsidan. Men det är bara för att det är där den var som rostigast, och materialet på det nya taket räcker inte för att täcka rostskadorna. Så planen nu är att fixa färdigt alla lätta stolpar först, och sedan fixa den värsta sist. Det blir inte bättre av att de utvändigt är tennspacklade original. Ännu ett moment till utmaningen.

Och bilder från dagen efter när alla stag blivit urkapade, och bilen åter igen möjlig att snurra runt.

Sådana här högar att sopa upp blir det gott om.

Avslutningsvis en bonusbild på höger hundben som är svetsat, slipat och klart. Bara gummilistkanalerna och flikarna som ska vikas över plåtskarven i framkant kvar att fixa. Just nu håller jag på med motsvarande jobb på andra sidan. Blir färdig med det imorgon, sedan går jag på och svetsar klart taket.
Där finns det några timmar att lägga innan det är färdigt.
Nja, det där taket kunde du väl lagat genom att bygga med svetsen tycker jag... 
Snyggt! De blir riktigt bra 
grymt
Vart ju gannska snyggt med blååt tak, På bild ivarjefall 
perfektemente och den lilla rosten e ju en barnlek för dig.. tycker jag oxså att det annorlunda färgade taket ser trevligt ut..
när jag jobbade på museum sa man alltid att ev utbytta saker på museums föremålen skulle synas.och inte patineras in.så man ser historien.. men hur du än gör är jag övertygad om att det blir rätt..
Nu har det hänt massor, men det ser inte ut att vara så mycket, för det mesta är bara småpill som tar ofantlig tid när man får tillverka grejerna själv. Men här kommer en kavalkad av det som faktiskt blir det näst sista inlägget rörande rostlagning av karossen.

Högra hundbenet hade perfekt mått, men vänstra var för en gångs skull lite för stort. Bara att fimpa en bit. Tack och lov att det inte var tvärtom.

Samtliga A-stolpar är färdiga. Booooooooooooring shit att fixa det här
Fick använda mig av en Dremel för att slipa där det var som trängst.

Fixat falsarna som försluter hundbenen mot frontplåten, och även tillverkat listkanaler. Jag noterade först efteråt att listkanalerna egentligen skulle ha varit på plats innan hundbenen. Aja, nu blev det så här.
Knappt ens jag kommer tänka på det ändå.

Inåthörn, yaaaay så kul. Slutresultatet ser bättre ut i verkligheten än på bild. Ser faktiskt förjävligt ut på bild. x)

------
Jag har tidigare nämnt att började på värmerören i december, men sköt det på framtiden då det bara var krångligt. Nu är framtiden här, och med takbyte och allt annat tjofs avklarat kändes det mer motiverad att gå till botten och slutföra även denna tråkiga grej. Första biten från vindrutan ner till typ framvagnen är helt felfri. Nästa rörbit som går ovanför framvagnen har jag NOS, där efter kommer ett rakt rör som ändå är vinklat. Just det röret hade jag inte. Lätt som en plätt att fixa? Nja, det var rätt drygt faktiskt. Långa mittenröret hade jag nytt BBT, och Y-röret bak är lagat och monterat sedan tidigare.

Sommaren 2020 bärgade jag och E-ddieee denna wolfsburgtillverkade splitbuss. Då den har brunnit ser jag den i det närmaste som utdömd att rädda. Däremot var flera av delarna i värmesystemet faktiskt i mycket bättre skick än i pickupen. Perfekt donator! Och snygg trädgårdskonst 

På lådan från en högerstyrd 61:a 15w satt det även där fina bitar.

När vi två blir en

Fick även modda BBT-röret med att förlänga det med en fläns för att det skulle gå att få det att passa. Snåljåparna hade kapat så nätt att materialet inte räckte till att bara krympa diametern på i änden.
Målade det rött bara för att jag inte visste riktigt vad som blev dolt att måla sedan. Jag målade även alla rör invändigt. Egentligen ska långa röret i mitten ha två rillor på var sida där man skarvat plåten, precis som alla korta rörbitar har. Men de orkade jag inte komplettera med, för det ska ändå kläs in i en strumpa likt original. Någon måtta får det vara, nu vill ja bara bli klar.

Förutom lite tillsnyggning med svetsar och lite ytrost kvar att slipa innan lack, ska det kompletteras med "klämmor" att vika runt elsystemet där det ska gå. Annars är den helt färdig undertill. 

Förutom ytrost är ljuddämparna på värmesystemet felfria från 55:an. Mycket bra
Nästa inlägg blir som sagt var lite roligare, då kommer bilder på en kaross helt färdig för lackförberedelser. Wohooo 
Imponerande jobb 
Imponerade som sagt... sen önskar jag mig så fria ytor oxå... 
Tjoppahojja!
Dags för sista inlägget gällande rostlagning av karossen

Om man saknar alla fancy verktyg och bockar för plåtarbete, får man vara MacGyver och lösa det ändå
Här är det vänster B-stolpe som får sina delar tillverkade.

Här blev det rätt ojämn yta, eftersom det är tennspacklat från fabrik. Jag får lägga lite modernt bilspackel över gropen där tennet försvunnit.

Svårt att få det riktigt snyggt när det är så många inåthörn. Men nu får det duga.

Även höger var en utmaning. Jag grovsömmade det för att hålla ordentligt på plats vid takbytet.

Som vanligt använder jag mig av min omtyckta maskeringstape när det ska piratkopieras 

Fick även leka lite MacGyver för att lägga i en ny fals i underkant bakkant på taket.
Klarrrrt 

Mittenstolpen ska egentligen vara svetsad från fabrik. Men jag har gjort den skruvbar, då jag i framtiden tänkt ha mellanväggen öppningsbar på gångjärn. I och med det har jag även svetsat fast M6-muttrar i hålen på baksidan, där mellanväggsplåtarna sitter skruvade med plåtskruv från fabrik. Tills vidare får det sitta skruvat och fast monterat.

En frisk bit listkanal snodde jag från lastutrymmet på isracingpickupen. Det var samma profil till motorutrymmet, och typ det enda som är friskt i hela bakre karossen på den.

Så här blir det snabbt att se ut på ena Assistenten 

Kabelklämmor på plats. Baksidan av golvplåten slipad så gott det går. Får bli lite kitt över skarven. Går inte att komma åt att slipa ordentligt.

Samtliga gängor i hela karossen är nu genomgängade med gängtapp, för en smidig ihopmontering. Det är mycket lätt att till exempel jobba bakom instrumentbrädan när man kan tippa bilen på sidan och stå bekvämt inne i hytten, fast på verkstadsgolvet och jobba.
-----

En tom och färdiglagad kaross, redo för vidare bearbetning
En av kommande grejer att göra, är att boxa ramen bak och förbereda för dragkroksmontage. Den vill jag gärna ha monterad på reg.besiktningen.
---------
Blev såklart tvungen att montera på lite karosseridelar
Notera att dörrarna endast är dithängda, och inte injusterade.

Gällande färgen på taket, kommer jag att lacka hela som övriga karossen. Det måste slipas och limmas i dropplisten för att bli helt. Och dessutom är det så tråkigt att patinan inte syns om man inte står på en balkong och ser bilen från ovan. Det som är fult är det som syns om man står vid den, och det som är snyggt är dolt. Därför väljer jag att slippa krångla med grön färg vid lagningarna, och kör på så det smälter in istället. 

The man behind the mask! Imorgon blir det dags för en välförtjänt hårklippning. Har faktiskt valt att prioritera att få karossen färdig före håret. Det har man inte tid med om man ska få ihop något
Går ju åt minst en halv kväll hos syrran med saxen.
Imponerande, bra jobbat !!!!!
Bra jobbat! 
Bra jobbat
klippa hår.... behövs det
bara jobba vidare... 
Kan bara hålla med snyggt jobbat!
Snyggt byggt fräsig kärra 
Hell yeah!
Snyggt!! 
Är det bara jag som inte kan se bilderna? 
Jag kan se bilderna ;-)
Bra jobbat 
Är det bara jag som inte kan se bilderna?
Sitter med surfplattan här på jobbet och bilderna laddar långsamt. Fast fiber.... men visst dom kommer..
Snyggt jobbat
hela livet handlar om prioriteringar 
Ghia64 skrev:Är det bara jag som inte kan se bilderna?
Sitter med surfplattan här på jobbet och bilderna laddar långsamt. Fast fiber.... men visst dom kommer..
jag får inte upp några.... ja,ja....
Sidor Föregående 1 … 59 60 61
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.