1

Städar lite bland kamaxlarna och blir lite fundersam över värdena

Får 7.2mm skilnad mellan nock och bascirkeln på insug och 6.9mm på avgas

Ska vad jag får fram i litteraturen vara 8.43 mm på insug och 7.87 på avgas vid ventilen med 1.1:1 vippor så något är inte rätt? Är samma värde på de 3 kamaxlar jag börjat med

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Intressant, har också funderat över detta då jag får samma resultat. Kam har suttit i en 1500 -70.

/Johan

3

Om man bara mäter bascirkeln men skjutmått/micrometer och sen över nocken kan det bli fel.
En kam är slipad så att strax innan den börjar lyfta så "backar" den av lite för att bygga en oljefilm som följer med upp på nocken. Det är för att där är belastningen är som högst där. Det synns väldigt tydligt om man sätter en klocka och roterar kammen syns det väldigt tydligt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker skrev:

Om man bara mäter bascirkeln men skjutmått/micrometer och sen över nocken kan det bli fel.
En kam är slipad så att strax innan den börjar lyfta så "backar" den av lite för att bygga en oljefilm som följer med upp på nocken. Det är för att där är belastningen är som högst där. Det syns väldigt tydligt om man sätter en klocka och roterar kammen syns det väldigt tydligt.

Blev så klart lite extra nyfiken, så i med nya kamlager i blocket, i med kamaxeln och upp med indikatorklockan, fick inte fram att den "backade" utan den låg stilla tills den började klättra upp för rampen, provade både medurs och moturs, men värdet blev ju lite mer exakt  och lyftet på kamaxeln blev nu 7.28- 7,31 beroende på vilken av nockarna jag använde, så antingen är båda kamaxlarna jag provade exakt lika slitna eller så stämmer inte värdena

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Alla kammar jag kollat har varit så, osäker på om jag testat original dock.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G