1

Hej!
Mitt senaste bygge är en folkhoj med 1600 motor.
Då projektet drogs igång i slutet av 80 talet av Sture Thorgren och Torbjörn Johansson på trike & chopper så va det inga problem att besikta med enbart fotkoppling,nu är inte det längre tillåtet och SFRO kräver att den kopplas via styret.
Har köpt ny koppling och tryckplatta till 1600 motorn,men det går för tungt orkar inte koppla med vajer.har även provat hydraulisk men då blir slaget för kort.

Kan man på nått sätt få tryckplattan att gå lättare eller finns det nån färdig tryckplatta som går lättare? Hojen väger bara 300kg så man kanske kan använda sig av en 180 lamell och tryckplatta,om nu en sån går lättare..

Mvh Paco

Post's attachments

IMG_20240206_232857_141.jpg, 299.62 kb,  x
IMG_20240206_232857_141.jpg 299.62 kb, 99 downloads since 2024-02-18 

2 Senaste redigerad av Skåningen (2024-02-18 15:36:25)

Är kopplingen modellen med tre armar eller den som är en solfjäder? den senare brukar vara betydligt mer lätt trampad

Häftig hoj , klart den ska ut på vägarna i sommar

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Skåningen skrev:

Är kopplingen modellen med tre armar eller den som är en solfjäder? den senare brukar vara betydligt mer lätt trampad

Häftig hoj , klart den ska ut på vägarna i sommar

Tackar ICQ/ay ja te sommarn ska den ut,bara jag får ordning på kopplingen. Jag har solfjäder plattan. Den går onödigt tungt  ICQ/bl

4

Cooooooooool  ICQ/bi

5

En 180 mm borde räcka gott till den vikten.
Går det tungt med hydraulik så kan man prova med en större diameter på slavcylindern, om det ger tillräckligt lång rörelse.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

GB skrev:

Cooooooooool  ICQ/bi

Ja skit fränt   ICQ/ag

7

Svwerker skrev:

Går det tungt med hydraulik så kan man prova med en större diameter på slavcylindern, om det ger tillräckligt lång rörelse.

Ja en bubbla väger väl runt 900kg så det borde funka me en 180.vet du om jag kan använda 1600 svänghjulet eller måste jag byta det me eller e det samma?
Har testat och bytt med flera olika dimensioner på slavcylindrar.när jag börjar närma mig rätt slaglängd så går det för tungt får ta i så mycket jag orkar och är ändå inte riktigt urkopplad. Är kanske inte meningen att man ska handkoppla en bilmotor ICQ/ag

8

Häftigt! Gärna mer bilder på detta fräna projekt  ICQ/bq

9

Paco skrev:
Svwerker skrev:

Ja en bubbla väger väl runt 900kg så det borde funka me en 180.vet du om jag kan använda 1600 svänghjulet eller måste jag byta det me eller e det samma?
Har testat och bytt med flera olika dimensioner på slavcylindrar.när jag börjar närma mig rätt slaglängd så går det för tungt får ta i så mycket jag orkar och är ändå inte riktigt urkopplad. Är kanske inte meningen att man ska handkoppla en bilmotor ICQ/ag

Du måste byta svänghjul. Att tänka på då är att byter till rätt typ av tätning, du har förmodligen O-ring och då funkar inget annat. Det ska vara tre chims bakom svänghjulet som sätter axialspelet som ska ligga mellan
0,07 och 0,13 mm

Jaha då har du redan testat det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

kan du inte ha en handkopplings spak.. upp lite diskret brevid tanken??.. fast blir väl drygt vid växlings övningar ICQ/ah  ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11 Senaste redigerad av Mr 56 (2024-02-19 20:15:22)

NR1:  Jag skulle Kolla med TESTA de har ofta olika åsikter mor SFRO, tex tillåter inte TESTA  svetsad rattstång, men SFRO släpper igenom det.
Så det slår åt båda hållen. JAG tro inte det är förbjudet av transporstyrelsen, bara att SFOR bedömer att det inte är bra.
Sen skulle jag hänvisa till cyklarna som Sture byggde och säga att det är enligt original utförande :-)

Sen har HD en "Mouse Trap" som gör om fotkoppling till handkoppling, kanske kan vara nått.
https://www.youtube.com/watch?app=deskt … o6KhLbil3Q

"ljushuvud"

12

MrIcka skrev:

Häftigt! Gärna mer bilder på detta fräna projekt  ICQ/bq

Har försökt att lägga mer bilder men bilderna blir förstora  ICQ/bl

Post's attachments

Attachment icon IMG_20240219_153522.jpg 886.83 kb, 35 downloads since 2024-02-19 

13

Svwerker skrev:
Paco skrev:
Svwerker skrev:

Du måste byta svänghjul. Att tänka på då är att byter till rätt typ av tätning, du har förmodligen O-ring och då funkar inget annat. Det ska vara tre chims bakom svänghjulet som sätter axialspelet som ska ligga mellan
0,07 och 0,13 mm

Okej tack då ska jag skaffa ett annat svänghjul och O-ring.bra att veta med axialspelet och chimsen ICQ/bs vet du vad det är för åtdragningsmoment på svänghjulet.

14

michaelth skrev:

kan du inte ha en handkopplings spak.. upp lite diskret brevid tanken??.. fast blir väl drygt vid växlings övningar ICQ/ah  ICQ/bu

Handkopplings spak blir lite samma som att koppla med handen från styret och kommer att gå lika tungt. Sen vore det rätt gött att kunna koppla från styret  ICQ/bs

15

Mr 56 skrev:

NR1:  Jag skulle Kolla med TESTA de har ofta olika åsikter mor SFRO, tex tillåter inte TESTA  svetsad rattstång, men SFRO släpper igenom det.
Så det slår åt båda hållen. JAG tro inte det är förbjudet av transporstyrelsen, bara att SFOR bedömer att det inte är bra.
Sen skulle jag hänvisa till cyklarna som Sture byggde och säga att det är enligt original utförande :-)

Sen har HD en "Mouse Trap" som gör om fotkoppling till handkoppling, kanske kan vara nått.
https://www.youtube.com/watch?app=deskt … o6KhLbil3Q

Ska absolut kolla med testa. Enligt sfro så är det inte länge sedan suicide clutchen förbjöds på nybyggen. Är samtidigt rätt sugen på att kunna koppla från styret,tänker köra med både fot och handkoppling om jag nu får till det. Klubbpolarn kör en mouse trap på sin Harley och har kollat på det men det blir svårt att få till då den behöver sitta på höger sida och cylindrarna blir i vägen för staget. Hoppas på att det löser sig med en mindre klenare koppling.
Växellådan jag har köpte jag av Sture,dom gjorde några tappra försök med att handkoppla första hojen de byggde men lyckades inte,så vi får se om jag lyckas få till det. Numera kör Sture med en Audi 80 automatlåda på sin folkhoj och det funkar riktigt men det medföljde en hel del ombyggnad av både ram sprängkåpa och svänghjul,även startmotorn fick flyttas till ovansidan av sprängkåpan.
Har hört att inget är omöjligt,det omöjliga ska visst bara ta lite längre tid  ICQ/bs

16

Paco skrev:
Svwerker skrev:
Paco skrev:

0,07 och 0,13 mm

Okej tack då ska jag skaffa ett annat svänghjul och O-ring.bra att veta med axialspelet och chimsen ICQ/bs vet du vad det är för åtdragningsmoment på svänghjulet.

35 kg/m

Montera utan O-ring och packbox när du kollar spelet, det kan ställa till det annars.

Ali G

17

Det är ingen större skillnad i kraft som behövs att frigöra en 200 eller 180 mm koppling av standard typ. Testade en  gång för länge sedan med momentnyckel.

18

Kan du inte ha fot-opererat dubbelkommando så du har broms och koppling på både höger och vänster sida?
Då är det ju inte självmordskoppling i ursprungliga betydelsen och du kan alltid ha en fot fri att stödja på.

Jag är för övrigt nyfiken på drev och kedjelösningarna du använder, tar du upp för drivknutens bultcirkel eller använder du någon adapter för att fästa främre drevet?

/Peter

19

Det är skillnad på  suicide clutch, och HD original lösning.
Den stannar där man är, när man tar bort foten, om man frikopplat tex.

Som sagt ta ett samtal med Testa om fotkoppling av HD original typ.

Ett annat alternativ kanske kunde vara servo assisterad koppling.
Meg hjälp av ett litet bromsservo.

Ska absolut kolla med testa. Enligt sfro så är det inte länge sedan suicide clutchen förbjöds på nybyggen. Är samtidigt rätt sugen på att kunna koppla från styret,tänker köra med både fot och handkoppling om jag nu får till det. Klubbpolarn kör en mouse trap på sin Harley och har kollat på det men det blir svårt att få till då den behöver sitta på höger sida och cylindrarna blir i vägen för staget. Hoppas på att det löser sig med en mindre klenare koppling.
Växellådan jag har köpte jag av Sture,dom gjorde några tappra försök med att handkoppla första hojen de byggde men lyckades inte,så vi får se om jag lyckas få till det. Numera kör Sture med en Audi 80 automatlåda på sin folkhoj och det funkar riktigt men det medföljde en hel del ombyggnad av både ram sprängkåpa och svänghjul,även startmotorn fick flyttas till ovansidan av sprängkåpan.
Har hört att inget är omöjligt,det omöjliga ska visst bara ta lite längre tid  ICQ/bs

"ljushuvud"

20

Kjell T skrev:

Det är ingen större skillnad i kraft som behövs att frigöra en 200 eller 180 mm koppling av standard typ. Testade en  gång för länge sedan med momentnyckel.

Med en 6-fjädrad tryckplatta kan man byta fjädrar för att få den lite klenare och därmed lite enklare att manövrera.

Ali G