1

Hej,

Kan någon förklara varför det är en annan bensinpump om man har likströmsgenerator vs växelström? Konvererar min 6v till 12v och går då från 6v likström till 12v växelström. Behöver jag ny pump och sånt fall varför? Står även att växelström bensinpump har 100mm drivstång istället för 108mm, varför då? Slaget annat?

2

19610101 skrev:

Hej,

Kan någon förklara varför det är en annan bensinpump om man har likströmsgenerator vs växelström? Konvererar min 6v till 12v och går då från 6v likström till 12v växelström. Behöver jag ny pump och sånt fall varför? Står även att växelström bensinpump har 100mm drivstång istället för 108mm, varför då? Slaget annat?

Pumparna ser helt olika ut. En gammal pump får inte plats om du byter till växelströmmare. Att du behöver en annan stång hänger också ihop med att pumparna är olika.
När man köper ny pump idag så brukar det bara finnas den nyare modellen att tillgå.

3

Se till att ha rätt pinne i. Jag köpte en ny pump och efter en sekund så var den trasig då den långa pinnen knäcker hävarmen på ny pump. Man känner sig lite dum då…

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

4

stickan skrev:
19610101 skrev:

Hej,

Pumparna ser helt olika ut. En gammal pump får inte plats om du byter till växelströmmare. Att du behöver en annan stång hänger också ihop med att pumparna är olika.
När man köper ny pump idag så brukar det bara finnas den nyare modellen att tillgå.

Ok, men jag har konverterat min 6v till 12v och orginal soppapump får ju plats med några mm marginal och då behöver jag väl ändå inte byta trots att pumpen som sitter på är en pump som suttit på med en likströmsgenerator?

5

Du konvertera 6V likströmsgenerator till en 12V växelströms generator som lämnar 12v likström till 6V likströms elsystemet, men det är detaljer.

Har du fått din 12V växelströmsgenerator på plats utan att byta bensinpump så är det bara att köra på.
Men bilföretag brukar inte ändar på nått i onödan, speciellt VW, så nån anledning finns det.

En bild skulle underlätta ev kommentarer.

"ljushuvud"

6

Växelströmsgeneratorn har en större diameter är tjockare men passa din gamla bränslepump är det bara köra på.

T2b taigagrön ´77

7

Grubban skrev:

Växelströmsgeneratorn har en större diameter är tjockare men passa din gamla bränslepump är det bara köra på.

Misstänker dock att nuvarande pump inte går att få bort utan att demontera generator så kanske lika bra att köpa en lägre modell så man kommer över pinnbultarna vid bakeliten...

8

19610101 skrev:
Grubban skrev:

Misstänker dock att nuvarande pump inte går att få bort utan att demontera generator så kanske lika bra att köpa en lägre modell så man kommer över pinnbultarna vid bakeliten...

Tror pumpen man köper som passar till växelström är lite snevinklad åt vänster. Ska väl vara 100mm stång på den om jag inte minns fel.

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

9 Senaste redigerad av Alex (2024-02-12 13:50:44)

Jag hade på en likströmspump på min motor istället för en pump för växellströmsgenerator. Det var rätt tight mot generatorn, och med alla toleranser så tror jag inte VW fick ihop det. Det kan passa ibland och ibland inte. Sen har man lite expansion av värmen att ta hänsyn till.
Det slutade iavsett med att jag bytte ut den mot rätt typ.

Går det så går det!

Post's attachments

IMG_3980.jpeg, 296.14 kb, 1027 x 1280
IMG_3980.jpeg 296.14 kb, 80 downloads since 2024-02-12 

1200 -58
1500 -69