1 Senaste redigerad av EskiL 109 (2024-02-09 13:37:07)

Någon som har något tips på vilka gummipackningar som man kan köra med när man monterar på doughouse på 1500 motor. Har tre olika (de som följer med packningssatserna) men ingen som jag tycker passar då det är olika hål med denna kombination. Tips å trix för att lösa detta?

Tips från min sida är att slipa ner en långmutter M6 och gänga på bult som kommer ur block. På med en liten rörbit och bricka och M6 bult med låsbricka så ska det nog sitta.

Sedan undrar jag vad det tredje hålet är till på kylaren. Sitter ju inget motsvarade hål på 1600 block. Har två kylare å bägge är samma. Se röd pil på bild.

Tacksam för svar. Go helg!  ICQ/az

Post's attachments

IMG_5798.jpeg, 557.58 kb, 1077 x 1373
IMG_5798.jpeg 557.58 kb, 74 downloads since 2024-02-09 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

2 Senaste redigerad av malle03 (2024-02-09 13:49:27)

EskiL 109 skrev:

Någon som har något tips på vilka gummipackningar som man kan köra med när man monterar på doughouse på 1500 motor. Har tre olika (de som följer med packningssatserna) men ingen som jag tycker passar då det är olika hål med denna kombination. Tips å trix för att lösa detta?

Tips från min sida är att slipa ner en långmutter M6 och gänga på bult som kommer ur block. På med en liten rörbit och bricka och M6 bult med låsbricka så ska det nog sitta.

Sedan undrar jag vad det tredje hålet är till på kylaren. Sitter ju inget motsvarade hål på 1600 block. Har två kylare å bägge är samma. Se röd pil på bild.

Tacksam för svar. Go helg!  ICQ/az

Det finns speciella tätningar för att kunna utföra det du vill.
Har för mig det är dessa Artikelnr: M1824200 finns hos vw Up North

Jag gjorde samma på min motor

Vw 1300 1966

3

Någon av dessa.

Post's attachments

Packningar doghouse.JPG, 363.14 kb, 960 x 1280
Packningar doghouse.JPG 363.14 kb, 68 downloads since 2024-02-09 

4

VW original är Gröna i färgen till utflyttad kyl

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jag har också gjort den konverteringen med de gröna packningarna som Micke och malle03 nämner.
M6:an bytte jag helt sonika ut mot en M8 efter att jag borrat upp och gängat om hålet för pinnbulten.

6 Senaste redigerad av EskiL 109 (2024-02-09 21:11:12)

Tack för snabbt svar alla!!! ICQ/ay Hade inte koll på att det fanns kit för det men det låter ju givet att det finns.  Blir att skaffa ASAP! 

Någon som vet vad hål tre är till för på kylaren? Kan det vara en produktionsteknisk detalj?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

7

EskiL 109 skrev:

Tack för snabbt svar alla!!! ICQ/ay Hade inte koll på att det fanns kit för det men det låter ju givet att det finns.  Blir att skaffa ASAP! 

Någon som vet vad hål tre är till för på kylaren? Kan det vara en produktionsteknisk detalj?

Det är gamla synder att den är sådan
Om du tittar på en 25/30 hk maskin så är det lika Men varför förändra på ett vinnande koncept
Det blir väldigt  jämt moment på en trekant

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:
EskiL 109 skrev:

Det är gamla synder att den är sådan
Om du tittar på en 25/30 hk maskin så är det lika Men varför förändra på ett vinnande koncept
Det blir väldigt  jämt moment på en trekant

Tänkte mest på att det är tre hål in i kylaren för oljan + något annat. Se pil på bild.

Motala

9

Du har ett lätt hål mellan tryck hålen på adaptern
Det är för tillverkningen 
Om det skulle vara olja så har man packning
Det står om sådana saker i VWs verkstads bok  som många andra saker ( bently har en tjock o bra bok också )

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

….eller så kör man en fråga på VWikipedia = Detta eminenta forum.  ICQ/bs Tack för svar igen. Order till VW up north är lagd.

Motala