1

Hur märker man om topparna är spruckna?
Tänkte märks det på motorgången?

Min motor är svår när den är kall. Nästan ingen tomgång och går dåligt. 

Men när den blir varm går den relativ bra

Tacksam för tips

Vw 1300 1966

2

Vad är det för motor och förgasare? Fungerar choken och snabbtomgången?

3

malle03 skrev:

Tacksam för tips

Spruckna toppar är inget som påverkar tomgången på motorn.

4

malle03 skrev:

Tacksam för tips

Till att börja med har du skruvat ur ett tändstift  se på färgen  hur förbräningen är
Om du har bytt soppa pump och inte har mätt upp soppa trycket kan det bli så
två saker som kan göra det
Dåligt täta ventiler är en sak
Andra är slitna cylindrar o kolvringar 
Du kan ta ett kompprov se hur illa det är

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Det är en 1600 renoverad med nya cylindrar och toppar 34 pict 3 förgasare. Men ny bränslepump
Enda är att den gått varm

Vw 1300 1966

6

malle03 skrev:

Det är en 1600 renoverad med nya cylindrar och toppar 34 pict 3 förgasare. Men ny bränslepump

Hur vet du den ena går varm Kan vara så att den andra går för kall
Har du mätt eller känt med handen att värmen är olika ( IR mätare på avgas krökarna kan man se värmen )
Om du inte skruvar ut tändstiften  kan man inte säga hur tillståndet är i maskinen
Att topparna sprack var att dom gick för snålt sen att en sport motor pinar man hårt
Du har säkert inte bestyckat om för miljösoppan
Det som händer är dina ventil säte o ventilerna blir skadade då läcker det och den sidan som läcker mest går kall
Brukar säga runt 5-7000 mil börjar det hända saker för då börjar dom bli bra slitna i topparna ( framför allt cylinder nr 3 )
Vad man gör då man byter styrningar fräser ventilsätena sen byter man ventiler 
För dom som inte vet fick man en guld klocka om man klarade av att köra 10000mil utan att göra rep under den tiden
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

Har du mätt eller känt med handen att värmen är olika ( IR mätare på avgas krökarna kan man se värmen )
Om du inte skruvar ut tändstiften  kan man inte säga hur tillståndet är i maskinen
Att topparna sprack var att dom gick för snålt sen att en sport motor pinar man hårt
Det som händer är dina ventil säte o ventilerna blir skadade då läcker det och den sidan som läcker mest går kall
Brukar säga runt 5-7000 mil börjar det hända saker för då börjar dom bli bra slitna i topparna ( framför allt cylinder nr 3 )
För dom som inte vet fick man en guld klocka om man klarade av att köra 10000mil utan att göra rep under den tiden
/// M

Menade att motor gått var det vet jag för missat en del när jag satte ihop motorn tyvärr.

Att jag frågar om topparna är för jag kan då lite om dessa motorer.

Sen är den ombestyckad med större huvud och lågfarts munstycke.

Ska ta och ta ut stiften och kolla hur dom ser ut.

Kan luftfiltret spela roll? Tänkte om det är för litet.
Sitter ett på nu från en 1300 och min är 1600

Många frågor och funderingar

Hoppas ni inte blir less på mina frågor

Vw 1300 1966

8

Ta ett kompprov när du ändå tar ur stiften.

9

Som jag skrev i svar 2 - fungerar choke och snabbtomgång? Det måste vara det första man kollar om motorn går dåligt kall och bra varm.

10

malle03 skrev:
PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

/// M

Menade att motor gått var det vet jag för missat en del när jag satte ihop motorn tyvärr.

Det är väldigt många saker som spelar in
Om jag säger så här är det 1 av 10 som inte kontrollerar sina toppar hur dom är i skicket och mäter upp ventiler kontra styrningar
en annan sak är man bara slipar in kontakt ytorna
sen i hop med dom inte kollar hur täta dom är ( funkar bra med rödsprit se om det läcker
En annan sak man tror på också i vw svängen är man bara kan byta styrningar utan fräsa sätena i toppen
Om man gör på det viset kommer styrningen till 99% lite snett och ventilen kommer inte i centrum även då läcker ut komp ( man skall göra allt själv utan ha verktyg typiskt vw svängen)
En annan sak är  hur är cylindrar och kolv är i skick
Man mäter upp o kollar hur dom är i skicket ser om det går att det går att återanvända
1-10 gör detta  Vanligaste är man springer o köper en biltema honings pryl sen in med ringar på kolven med utslitna ringland( där kolvringen sitter i kolven )   ( jag blir trött på sådant )
Sen slår man ihop maskin o den går pissdåligt
EN annan sak man köper den billigaste soppa pumpen man hittar skruvar dit den utan tänka
Även då kan den gå pissdåligt
Hur man skall göra Toppar  Då byter man styrningar sen brotschar man sen honar(hena) men hålet   nästa steg är ta fram den nya ventilen kollar så den går lätt (0.02 mm spel)  om inte så honar man lite till När man är klar med detta så får man fräsa ventilsätet  till 45 g sen in o fräsa med en annan fräs så man får 1.5 mm kontakt yta sen snabb inslipning Dit med ventilfjärden häll i rödsprit i förbränings rummet se om det läcker igenom  till 99.5 % är det tätt Sen fräsa kontaktytan mot cylindern  Då är topparna i sitt rätta skick
Skulle tro om man har läst hit så  börjar man förstå det kanske inte är så 100 med dom andra sakerna också som jag skrev om högre upp
Det med cylindrar  behöver man lite fränare saker om man skall få det bra än en feltema/jula honare
I 9 fall av 10 dömer jag ut cylindrar/kolvar  Cylindern går att fixa genom att köra sunnen honings maskinen  men att hitta friska kolvar börjar bli svårt  ( jag blir så lessen att se en annons med beg cylinder o kolv man  har dömt ut  sen att gå på nit lotten och köpa beg sådant
Om vi tar soppa pumpen skall man mäta upp trycket sen justera i trycket så det blir rätt (0.19 bar)
Hoppas detta har beskrivet hur man inte skall göra kanske lite hur man kan lösa problemet
HUR man  ser hur motorn mår finns 2-3 olika sätt  med en mät sond i avgasröret  men det lättaste är att ta ur alla 4st tändstiften se på färgen hur motorn mår ÄR dom svarta   och luktar man på dom också  Olja eller  Bränsle   ( som en feber temp på oss själva) 
När man har gjort det kan man ofta härleda vad problemet kan vara
Tyvärr är det ofta rätt mycket arbete för att få en gammal Vw motor gå gott
Det med en bra verkstads bok kan lösa massa problem
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

HenrikL skrev:

Som jag skrev i svar 2 - fungerar choke och snabbtomgång? Det måste vara det första man kollar om motorn går dåligt kall och bra varm.

Hej japp dom funkar

Vw 1300 1966

12

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Det är väldigt många saker som spelar in
Om jag säger så här är det 1 av 10 som inte kontrollerar sina toppar hur dom är i skicket och mäter upp ventiler kontra styrningar
en annan sak är man bara slipar in kontakt ytorna
sen i hop med dom inte kollar hur täta dom är ( funkar bra med rödsprit se om det läcker
En annan sak man tror på också i vw svängen är man bara kan byta styrningar utan fräsa sätena i toppen
Om man gör på det viset kommer styrningen till 99% lite snett och ventilen kommer inte i centrum även då läcker ut komp ( man skall göra allt själv utan ha verktyg typiskt vw svängen)
En annan sak är  hur är cylindrar och kolv är i skick
Man mäter upp o kollar hur dom är i skicket ser om det går att det går att återanvända
1-10 gör detta  Vanligaste är man springer o köper en biltema honings pryl sen in med ringar på kolven med utslitna ringland( där kolvringen sitter i kolven )   ( jag blir trött på sådant )
Sen slår man ihop maskin o den går pissdåligt
EN annan sak man köper den billigaste soppa pumpen man hittar skruvar dit den utan tänka
Även då kan den gå pissdåligt
Hur man skall göra Toppar  Då byter man styrningar sen brotschar man sen honar(hena) men hålet   nästa steg är ta fram den nya ventilen kollar så den går lätt (0.02 mm spel)  om inte så honar man lite till När man är klar med detta så får man fräsa ventilsätet  till 45 g sen in o fräsa med en annan fräs så man får 1.5 mm kontakt yta sen snabb inslipning Dit med ventilfjärden häll i rödsprit i förbränings rummet se om det läcker igenom  till 99.5 % är det tätt Sen fräsa kontaktytan mot cylindern  Då är topparna i sitt rätta skick
Skulle tro om man har läst hit så  börjar man förstå det kanske inte är så 100 med dom andra sakerna också som jag skrev om högre upp
Det med cylindrar  behöver man lite fränare saker om man skall få det bra än en feltema/jula honare
I 9 fall av 10 dömer jag ut cylindrar/kolvar  Cylindern går att fixa genom att köra sunnen honings maskinen  men att hitta friska kolvar börjar bli svårt  ( jag blir så lessen att se en annons med beg cylinder o kolv man  har dömt ut  sen att gå på nit lotten och köpa beg sådant
Om vi tar soppa pumpen skall man mäta upp trycket sen justera i trycket så det blir rätt (0.19 bar)
Hoppas detta har beskrivet hur man inte skall göra kanske lite hur man kan lösa problemet
HUR man  ser hur motorn mår finns 2-3 olika sätt  med en mät sond i avgasröret  men det lättaste är att ta ur alla 4st tändstiften se på färgen hur motorn mår ÄR dom svarta   och luktar man på dom också  Olja eller  Bränsle   ( som en feber temp på oss själva) 
När man har gjort det kan man ofta härleda vad problemet kan vara
Tyvärr är det ofta rätt mycket arbete för att få en gammal Vw motor gå gott
Det med en bra verkstads bok kan lösa massa problem
/// Micke

Tusen tack för denna text mycket läsvärt.

Ska börja med stiften å se hur dom ser ut och kolla upp bränsletrycket. Och kolla kompet.

Vw 1300 1966

13

stickan skrev:

Hur är det att göra kompprov när man har en 6v startmotor och kör med 12 volt funkar det eller blir det missvisande?

Vw 1300 1966

14

Startmotorhastigheten bör inte inverka om startmotorn inte snurrar jättelångsamt.

/S

15

malle03 skrev:
stickan skrev:

Hur är det att göra kompprov när man har en 6v startmotor och kör med 12 volt funkar det eller blir det missvisande?

Det är inga problem med 6V på 12v
Bara kör Räkna till 10 varje gång och full gas så funkar det jätte bra

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
stickan skrev:

Det är inga problem med 6V på 12v
Bara kör Räkna till 10 varje gång och full gas så funkar det jätte bra

Perfekt då ska jag testa å se vad jag får.

Vw 1300 1966