Måste byta tätning på nedre spindelleden före bes... Måste jag ta lös hela spindeln eller räcker det med att lossa nedre kulbulten och hissa upp länk armen? Tacksam för tipps!
2 2011-09-11 21:05:03 Senaste redigerad av Macke (2011-09-11 21:06:59)
Ett tips är att använda Vulktejp dvs. om gummit inte är totalt paj då.(elastisk självvulkaniserande tejp)
Tror för övrigt inte du får en tvåa så länge leden inte blivit glapp.
Och du har tänkt rätt med lossningen av kulbulten
Kulbulten kan sitta fast rätt bra då den är konisk.
GW.P
3 2011-09-11 22:39:36 Senaste redigerad av Reine (2011-09-11 22:40:49)
3 trasiga damasker på kulbultarna som besiktningsmannen såg och kommenterade, det gav INGEN 2a då inget glapp fanns. Han tyckte det var "tur" att det var "hängande" kulbultar för då samlas det inget vatten i dem.
Jag frågade om saken och så länge det inte finns något glapp så är det OK!
Detta var för 3 veckor sedan i Sala.
Tack för svar! Kul med dett forum som funkar!
Jag är nog inte så orolig för en anmärkning utan vill byta damasken just för att den är trasig! Dessutom är jag väl lite ögontjänare!
River isär spindeln i eftermiddag och då ger det sej nog om jag bara kan lossa nedre leden från kulbulten och därigenom komma åt att byta damask!
Jo jag skall byta mina jag också, har 3km grusväg innan jag når asfalt så för att slippa byta hela bulten så skall det till ett damaskbyte.
Å det är ju inga konstigheter egentligen, bara lossa muttern och sätta en domkraft som lägger lite tryck uppåt, 2 slägghammare en att hålla mot bärarmen på ena sidan om bult konan och en att tjonga till med på motsatt sida så skall du se att det släpper.
Sen själva damaskbytet är en baggis.
Då var den bytt! Bort med bromsoket, lossa muttern till kulbulten, hissa nedre länkarmen, två feta smällar på spindeln och vips så är det vara att riva bort det gamla skrotet och sätta dit den nya!
Sen börjar problemen, den nya bälgen är av så dålig kvalitet så den spricker när man sträcker ut den det minsta...... Inget gummi bara plast i den nya bälgen! Fy fn... vad frustrerande! 
Nya tätningar från Just Kampers landade i lådan i fredags! Bättre kvalitet den här gången! Ny leverantör? Nu sitter i alla fall nya tätningen på plats!