Postade den här på ett annat ställe för några år sen så priset kan ha gått upp lite på Biltema :-)
#################
Vi som håller på med gamla bilar stöter ofta på att man vill ha in blinkers funktion i en lykta som bar har två glödtrådar. DVS bakljus blinkers och bromsfunktion. Det vanliga bakljuset är inget stort problem , man kopplar bara in 5 watts tråden. Sen har man en glödtråd kvar brukar vara 15 Watt, och används normalt sett av bromsljusfunktionen. Ett sätt att lösa det är att köpa en dyr blinkers-spak med sju St. anslutnings punkter, till saken hör att dom brukar vara rätt stora också. Men det finns små snygga spakar i gamla WV bubblor, men dom har bara tre anslutningar! Inga problem ett snabbt besök på Biltema och ett utlägg av etthundrasextiokronor och tio öre, så är man på G. Biltema säljer en reläsockel som är byggbar, och gör att man kan få till en snygg installation. Ok för att få till dubbel funktioner så behövs ett relä plus ett blinkrelä per sida.
.jpg)
Detta är det du ska ha med dig hem från Biltema, Obs jag köpte fel relä och fick återvända efter två St. 42-303 Enkelrelä växlande. Jag köpte även en rulle 7 Ledarkabel som används för att koppla in släpvagns kontakter. Men funkar kanon att dra bakåt till bakljusen på en Hot Rod.
.jpg)
Här är reläsocklarna sammankopplade, och jag har stoppat i de inköpta reläna. Det är smart att klippa av kablarna som inte användes. I detta fallet på dom yttre socklarna där blinkersreläet sitter (behövs bara två trådar).
Ok lite off topic kanske men jag klippte till och bockade en plåt på mitt hightech bocknings utrustning (två vinkel järn).
.jpg)
Jag backade tillbaka plåten ca 5 mm och bockad e åt andra hållet, och enl. Kajsa Warg så tar man vad man haver, så en bit plattjärn fick hjälpa till att knacka till en snygg vinkel.
.jpg)
Några hål samt en skruv fastpunktad så man får en bra jordpunkt.
.jpg)
Sen är det bara att koppla enligt Schemat nedan.´

Jag har även gjort en uppdatering på en bil för att få mer effektfull blinker, det gick åt ytterligare två reläer (alla är vanliga växlande reläer med både 87 och 87a) kopplade på varsitt bakljus. I säkringshållaren hittar man bl.a. kablarna till vardera bakljus och det är relativt enkelt att koppla vidare därifrån. De två extra reläerna bryter helt enkelt bakljuset (alltså 5W tråden) på samma sida som man blinkar, detta gör att blinkern syns betydligt mera, blinkljuset växlar ju då i praktiken mellan 0 och 21W istället för mellan 5 och 21W.
men jag har inte provat den än.. jag återkommer med mer info framöver.