1 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-01-23 21:33:05)

Postade den här på ett annat ställe för några år sen så priset kan ha gått upp lite på Biltema :-)

#################
Vi som håller på med gamla bilar stöter ofta på att man vill ha in blinkers funktion i en lykta som bar har två glödtrådar. DVS bakljus blinkers och bromsfunktion. Det vanliga bakljuset är inget stort problem , man  kopplar bara in 5 watts tråden. Sen har man en glödtråd kvar brukar vara 15 Watt, och används normalt sett av bromsljusfunktionen. Ett sätt att lösa det är att köpa en dyr blinkers-spak med sju St. anslutnings punkter, till saken hör att dom brukar vara rätt stora också. Men det finns små snygga spakar i gamla WV bubblor, men dom har bara tre anslutningar! Inga problem ett snabbt besök på Biltema och ett utlägg av etthundrasextiokronor och tio öre, så är man på G. Biltema säljer en reläsockel som är byggbar, och gör att man kan få till en snygg installation. Ok för att få till dubbel funktioner så behövs ett relä plus ett blinkrelä per sida.


http://www.brandow.eu/div/46/1%20(Small).jpg
Detta är det du ska ha med dig hem från Biltema, Obs jag köpte fel relä och fick återvända efter  två  St. 42-303  Enkelrelä växlande. Jag köpte även en rulle 7 Ledarkabel som används för att koppla in släpvagns kontakter.  Men funkar kanon att dra bakåt till bakljusen på en Hot Rod.


http://www.brandow.eu/div/46/2%20(Small).jpg
Här är reläsocklarna sammankopplade, och jag har stoppat i de inköpta reläna. Det är smart att klippa av kablarna som inte användes. I detta fallet på dom yttre socklarna där blinkersreläet  sitter (behövs bara två trådar).


http://www.brandow.eu/div/46/3%20(Small).JPG
Ok lite off topic kanske men jag klippte till och bockade en plåt på mitt hightech bocknings utrustning (två vinkel järn).


http://www.brandow.eu/div/46/4%20(Small).jpg
Jag backade tillbaka plåten ca 5 mm och bockad e åt andra hållet, och enl. Kajsa Warg så tar man vad man haver, så en bit plattjärn fick hjälpa till att knacka till en snygg vinkel.



http://www.brandow.eu/div/46/5%20(Small).jpg
Några hål samt en skruv fastpunktad så man får en bra jordpunkt.


http://www.brandow.eu/div/46/6%20(Small).jpg
Sen är det bara att koppla enligt Schemat nedan.´

http://www.brandow.eu/div/46/Blinkers%20I.jpg

"ljushuvud"

2 Senaste redigerad av Handy (2016-01-27 19:15:31)

Med det systemet måste du använda Två blink-relän och Två kontrollampor, verkar lite onödigt.
Jag kopplade mitt "3-trådars" med Ett blink-relä och En kontrollampa. Visserligen gick det åt fyra vanliga relän men jag använde original blinkrelä och original kontrollampa i intrumentet. Snyggt och enkelt, funkar perfekt.

Jag har postat detta för länge sedan men det blir repris, ihopklippt skiss nedan.
http://i68.tinypic.com/339ufs6.jpg

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3

När du säger vanliga relän....vad innebär det ??
Håller på att bygger om min 60 bubbla lite, och vill ha gamla blinkertsspaken.....vilken är den smidigaste lösningen av dessa två då ??

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

4

Det måste vara växlande reläer! dom har plint 87 och 87a. Vanliga slutande reläer brukar sakna 87a som kopplingspunkt.

Bild två blir enklare med avseende på blinkrelä och indikeringen i mätarhuset.

Orginalspaken i 60-61 tar hand om allt detta så man slipper alla reläer. Men funkar ju inte om man vill ha äldre spak.

5

Tack....kom fram åxo till att det va växlande relän som gäller  ICQ/ag
Går på den andra versionen
Jag har 31 på mitt blinkrelä.......är det jord ?

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

6

är 85 på dom 4a reläna åxo jord ??

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

7

woffe skrev:

är 85 på dom 4a reläna åxo jord ??

Ja det tecknet som du ser vid åttifemmornas anslutningar betyder "jord" att du skall koppla denna anslurning till karossen.
Iofs gör det ingenting och du växlar 85 och 86, och då istället koppar 86 till jorden, och 85 till manöverspänning, relät funkar lika bra ändå, men man brukar jorda 85, så håll dig till den standraden.
Brun kabel brukar vara jord, minus, i VW/Bosch elsystem.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Handy skrev:

Med det systemet måste du använda Två blink-relän och Två kontrollampor, verkar lite onödigt.
Jag kopplade mitt "3-trådars" med Ett blink-relä och En kontrollampa. Visserligen gick det åt fyra vanliga relän men jag använde original blinkrelä och original kontrollampa i intrumentet. Snyggt och enkelt, funkar perfekt.

Jag har postat detta för länge sedan men det blir repris, ihopklippt skiss nedan.
http://i68.tinypic.com/339ufs6.jpg


Det var en bra koppling, den ska jag sno nästa gång :-)

"ljushuvud"

9

Tack för tipsen hörrni.....funkar bra nu (y)
Men ett jäkla jobb bara för att man vill ha gammla ratten o spaken  ICQ/ag

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

10

Visst är det en bra lösning ICQ/ab  Jag har även gjort en uppdatering på en bil för att få mer effektfull blinker, det gick åt ytterligare två reläer (alla är vanliga växlande reläer med både 87 och 87a) kopplade på varsitt bakljus. I säkringshållaren hittar man bl.a. kablarna till vardera bakljus och det är relativt enkelt att koppla vidare därifrån. De två extra reläerna bryter helt enkelt bakljuset (alltså 5W tråden) på samma sida som man blinkar, detta gör att blinkern syns betydligt mera, blinkljuset växlar ju då i praktiken mellan 0 och 21W istället för mellan 5 och 21W.
P-ljus bak (+58) kopplas alltså in på reläets "30" och ut på "87a" och går sedan vidare till baklampan som det gjorde förut.
Reläet behöver jord på "85" och styrning på "86", styrningen är samma som styr de andra reläerna på vardera sida.

Tycker man att det blir många reläer att koppla in, skit i det då, inget bygger ju sig självt.
Eventuellt finns en helt annan lösning, en färdig enhet att köpa och bara koppla in  ICQ/af  men jag har inte provat den än..  jag återkommer med mer info framöver.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

11 Senaste redigerad av Handy (2017-07-22 07:13:20)

Kom just nu ihåg att det finns en uppsjö av färdiga produkter att koppla in för att få helröda usa-blinkers. Dessa konverteringssatser är egentligen gjorda för att man ska kunna använda nordamerkanskt släp efter europeiska och japanska fordon, det finns även koppling som möjliggör att koppla riktigt släp efter amerikanskt dragfordon.
Hursomhelst, i usa tillverkas små elektroniska konverteringssatser som också troligen (jag har ännu inte provat hands on) går att använda till helröda bakljus i en VW med 12-voltssystem. Jag hittade några av dessa produkter på ebay för de som vill prova. Är busenkelt att koppla in.
http://m.ebay.com/itm/201121132864

Jag har reparerat elsystem på våra lastbilstrailers här i Nya Zeeland och en av dem har faktiskt en liknande elektronisk enhet inkopplad för att sidomarkeringsljusen används som blinker, det fungerar bra även med LED lampor.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

12

Hej,
Går det att koppla in en släpvagnskontakt i detta system på något vis? Jag tror att jag har en liknande setup som detta på min bil och jag lyckas inte få släp lysena att funka alls som jag vill. Jag har en 61:a men spaken är nyare och därför har dom troligtvis kopplat in relä för att få blink och broms att funka.

//Fredrik

13

Vet att det är en gammal tråd.
Vilka färger ska gå bakåt?

Jag kopplade in svart/grön fram men vilken ska gå bak?
Eller ska man koppla en den på samma som fram?

Skulle vara kul om någon har skrivit ut färgerna på kablar från relän till vilken kabel.

Samt sitter ju broms och blinker ihop på samma kabel bak?

Typ 1 - 71 med luft (såld)
Typ 1 - 63 (såld)
Typ 3 - 1500s med 2 liters motor (såld)
Typ 1 - 62 (såld)
Typ 1 - 65

14

Broms o blinkers har samma glödtråd på äldre bilar
Då man bromsar slocknar den sida man blinkar åt.
Blinkers får vara röd på äldre släpvagnar kommer inte
håg brytårtalet.