376Svar av vwato2023-11-21 12:50:47Senaste redigerad av vwato (2023-11-21 13:04:40)
vwato
Pro Writer
Registrerad: 2014-04-16
Lorine Loreen Talhaoui (1983- ), Lisa Miskovsky (1975- ) och Sofia Jannok (1982- ) om vad som väntar oss ett par månader framåt, håll ut.
Men först ut, Janne Schaffer (1945- ) feat. Björn J:son Lindh (1944- )
Winter
En vänlig grönskas rika dräkt/Sommarpsalm
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
377Svar av vwato2023-11-27 00:06:33Senaste redigerad av vwato (2023-11-27 00:13:44)
vwato
Pro Writer
Jeremy Jimmy Sax Rolland (1985- ) en saxofonist, multi-intrumentist, kompositör och underhållare, orienterad till elektronisk musik. https://www.youtube.com/@JimmySax/videos
No man no cry
Time
Det kom en liten hälsning från en gammal vän. En gammal trogen vän som jag borde ha känt igen. Han sa: Vi har ju alltid vandrat samma säkra väg du och jag. Jag vet, sa jag det är ju vår historia, det är Sveriges väg. Jag minns vad du sa till mig när vi sågs förra gången, sa min vän och nämnde nåt om helig mark. En väg in i en intellektuell vakans, vem är fången? vem är stark? Jag vet, sa jag det är ju vår historia, det har varit Sveriges väg.
Och nu när ännu ett oväder är på väg in över landet, halva folket säger: Det är ett vackert ljud. Vi kan kalla det för världens största skämt eller kan det vara så att den andra halvan säger Det är ljudet från en farlig gud.
Min vän sa sen bekymrat nåt om suspekta existenser, som säger: Kosta vad det kosta vill, vi kan tänja alla gränser, men vi kan inte garantera vad det blir för konsekvenser. Jag vet, sa jag det är ju vår historia, våra olyckliga preferenser. Sanningar får nya liv, rullar över kluvna tungor. Många lögner ryms däri, skriks ut med fulla lungor. Cirkusen har pimpats, ja både karusell och gungor. Jag vet, sa jag det är ju vår historia, Sveriges väg.
Och nu när ännu ett oväder är på väg in över landet, halva folket säger: Det är ett vackert ljud. Vi kan kalla det för världens största skämt eller kan det vara så att den andra halvan säger Det är ljudet från en farlig gud.
Ett stycke samtid stör friden, sa min vän rakt ut i luften. Ska vi fixa framtidsresan måste de kloka gå samman, syna bluffen. Karameller och rivaler, jösses amanda, nu blandas vi med varandra. Jag vet, sa jag, det är historia, nu måste det bli Sveriges nya väg.
Och när det osannolika ovädret har dragit bort över landet, kan halva folket säga: Det var ett vackert ljud. Vi andra kan kalla det för världens största skämt eller kan det vara så att vi säger Det är bara ljudet från en farlig gud..
384Svar av vwato2023-12-30 15:00:06Senaste redigerad av vwato (2024-05-08 16:02:38)
vwato
Pro Writer
Per Myrberg (1933-2023) sångare, artist och skådespelare som 1988 mottog den kungliga medaljen Litteris et Artibus - För vitterhet och konsten, han var en evigt blivande jazzmusiker.
34:an (1964)
385Svar av vwato2024-01-04 22:16:46Senaste redigerad av vwato (2024-01-05 07:46:23)
vwato
Pro Writer
Jag är ute när gumman min är inne... var med i Rolfs höstrevy 1926, kompositör Jules Sylvain pseudonym för Axel Stig Hansson (1900-1968)
Ernst Ragnar Rolf Johansson (1891-1932) en vis och kuplett-sångare, skådespelare och revykung under mellankrigstiden.
Elof Lars Thore Skogman (1931-2007) sångare, kompositör och som textförfattare upphovsman till 1243 låtar, musiker samt skådespelare.
386Svar av vwato2024-01-05 23:21:00Senaste redigerad av vwato (2024-01-05 23:22:52)
vwato
Pro Writer
Magnus Lind (1945-2023) musiker, låtskrivare och konstnär, spelade dragspel och grundade Aston Reymers rivaler, han var också verksam i folkrockgruppen Perssons Pack under 20 år. https://www.wikiwand.com/sv/Perssons_Pack
Godis är gott
Marie Nilsson Lind (1961-2024) sångerska, textförfattare och kompositör, medlem i gruppen Ainbusk Singers där hon skrev text och musik till flera av gruppens låtar. https://www.ainbusk.com/page
Anropar himlen
Hope you both are in a better place now, may your soul rest in peace.
Robert Laurence Albert Simpson känd som Ronny Jordan (1962-2014) singer/songwriter och gitarrist inom acid jazzen, också känt som groove jazz eller club jazz, det är en musikgenre som kombinerar element av soul, funk, disco och engelsk nittiotals-dancemusik, ofta med samplingar från gamla jazz och funk-inspelningar. https://www.allmusic.com/artist/ronny-j … 0000846574
Många har säkert tänkt tanken gällande fartkameror, Fleximan sågar i jämn takt ner fartkameror och det engagerar italienarna som diskuterar vem det kan vara. Att Fleximan inte gillar fartkameror är uppenbart, här i Sverige får vi knyta näven i fickan och ställa vår förhoppning till orkanen Ingunn.. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flex … ska-folket
On 2 February 1969, David Bowie went in to Willesden’s Morgan Studios to cut a new song, Space Oddity, with colleague John Hutch Hutchinson (who sings the ground control sections) for Love You Till Tuesday, a film that was being made by Bowie’s then manager, Kenneth Pitt. Bowie subsequently demoed further versions of the song in an attempt to secure a record deal, which led ultimately to a contract with Mercury/Philips and the world-famous hit version recorded on 20 June 1969.
Adolphson debuterade 1956 med vissamlingen Aubade, bland hans allra mest kända sånger finns Trubbel, som blivit mycket känd inte minst genom Monica Zetterlunds insjungning. Visorna Det gåtfulla folket och Mitt eget land som han skrev tillsammans med Beppe Wolgers är två till av hans mer kända verk. Olle Adolphson skrev den svenska texten till Trettifyran, sången om den gamla kåken som skulle rivas, efter det amerikanska originalet This Ole House.
Under 1970 och 1980-talen gav Adolphson ut flera Taubetolkningar och under 1990-talet tolkningar av dikter skrivna av Harry Martinson och Lars Forssell. Olle Adolphson skrev också den svenska texten till det populära barnprogrammet Fablernas värld som gick i tv i början av 1970-talet. Samt en ohejdans massa andra visor, hans talang resulterade i de flesta av landets musikpriser. https://olleadolphsonsallskapet.se
Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken (1962)