1

Jaha, har både googlat och läst andras trådar men som många andra så får jag huvudbry när tutan åter igen ska kopplas in efter renovering av bilen.

Min spec,

Bil Volkswagen bubbla 1964.

Jag har jordning i rattstången helt enligt modellår, dock har jag ingen plastbussning i röret vid ratten vilket det helt omöjligt kan göra att jag får "ojordat" rör som det ska vara när man inte tutar. Har alltså 12v på kablarna konstant om jag sätter jordkabeln vid utgången av röret. Min bussning uppe vid ratten är i koppar/mässing som jordar både rör och rattstång konstant.

Förstår mig på funktionen gällande "signalen" för att tuta men hur ska jag få rattstångsröret ojordat? Är helt omöjligt med min spec.

Separat knapp nästa eller? ICQ/bk

2

...och du läste även detta?

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 04#p495004

3

Problemet löste sig, var så enkelt att jag satt jordkabel mellan rattstångsröret över hardyskivan så den jorda hela tiden. Var helt inne på att det bara var röret som var ojordat men på min årsmodell är hela rattstången ojordad efter hadyskivan och kabeln till knappen tillåter jord från nederdel av infästning av hardyskivan.

Iallafall så uppstod en ny tankeställare, nu funkar tutan och ger + men då jag mäter med multimeter så har jag 12v men sannolikt en väldigt låg ampere vilket inte tänder lampan. Dvs kryper sannolikt jord någonstans,

Någon som upplevt det?

Post's attachments

20240115_202027.jpg, 256.44 kb, 604 x 806
20240115_202027.jpg 256.44 kb, 81 downloads since 2024-01-16 

4

Detta är alltså när knappen inte är intryckt, dvs hela tiden.

5

19610101 skrev:

Detta är alltså när knappen inte är intryckt, dvs hela tiden.

Jag vet inte om jag missuppfattade dig…?
Men tutan skall alltid ha plusspänning på en av sina anslutningar.
Men inte minus (som många kallar för ”jord”)
När du trycker ner tutknappen, eller signalringen på ratten kopplas minus till tutan, det går då helt riktigt en minuskabel, vill minnas att den är brun, från tutan, förbi hardyskivan och upp i rattstången, denna kopplas till minus (jordas) när du trycker ned tutknappen, då skall ju tutan få både plus och minus, och förhoppningsvis skall den då föra litet oväsen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."