1

Vinterns kundbil är en Typ1 från 54, som ska byggas med målet att kunna åka långt och någorlunda fort. ICQ/ab

Berg5 växellåda
Porsche A-bromsar
Lagom sänkt, typ ett hack bak och lika mycket fram.
Original Texasbrun, i första läget lackas bara det som är bytt eller lagat. Steg två är att lägga en hellack, men det blir efter shakedown. Bilen ska först köras en eller två somrar.
Inredning blir "sportig original-lik" Mer om det senare.
Motor blir mest troligt en 1835a som ska renoveras av Pär Andersson i Stugun, Jämtland.

Bilen hämtades i Stockholm under november, sen svetsades det en del av rosten tillsammans med ägaren under ett par dagar.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466239.jpg


Bromsar och Berg5an


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466238.jpg


Plattan är grymt fin, blästrad och lackad för många år sen.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466237.jpg


Ett av alternativen till hjul testades.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466236.jpg


//S

2

Låter som en plan. ICQ/bf
Följes.

"ljushuvud"

3

Spännade bygge.. hoppas på snar fortsättning. !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Vi kan ta ett par bilder till.

Tidigare har jag hängt karosserna i stötfångarfästena men eftersom baljan fram ska bytas så gjorde jag en vagga till kaross-snurran.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466296.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466295.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466293.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466292.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466291.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466290.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466289.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466288.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466287.jpg

5

Karossens rostlagning har fortsatt lite smått, men väntar på varmare väder för att kunna blästra av den undertill innan jag fortsätter.

Därför påbörjades jobbet med plattan.

Den ska få krängningshämmare fram och bak, men infästningarna till iaf bakre lämnade en hel del att önska.
Det blir nytillverkat.

Berg5an har som bekant växelföraren för högt upp för pre59 lådor.
En del löser detta genom att kapa i plattan och karossen samt bocka om växelstången.

Dave Folts har tidigare tydligen sålt noskoner med flyttad strut för klubban, men inte längre.

Därför plockade jag isär lådan och åkte till ett ställe med en bra 3D-scanner.

Vi scannade även en vanlig typ1 och en buss noskon för att mer exakt se skillnaden i placering på dom.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466306.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466305.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466304.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466303.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466302.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466301.jpg



Testmonterade sen lådan för att se hur tight det var mot torsionsröret


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466300.jpg


Anlitade en kille som simulerade i CAD hur det funkar att flytta klubban 25 mm, vi såg att det skulle funka fint så en ny noskon ritades upp och printades ut över julhelgen. 42h tog det. ICQ/ab

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466299.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466298.jpg

//S

6

Hatten av för ett fantastiskt väl genomfört projekt!
Hur kommer hockeyklubban att vara lagrad i den nya noskonen? Det blir större slitage där än man tror.

7

Hatten av för ett fantastiskt väl genomfört projekt!
Hur kommer hockeyklubban att vara lagrad i den nya noskonen? Det blir större slitage där än man tror.

8

Version 3 printas kommande vecka.

När alla mått är rätt så kommer den skickas till gjutning och efter gjutning så blir det planfräsning av ytor samt bearbeta för en mässingsbussning för klubban.

9

Oj oj oj. Grymt häftigt att få följa detta projektet. Vilken hög nivå på både kunskap och kontaktnät. Underbart.

10

Uj, kan bli riktigt bra det här  ICQ/ba

11

Kanske har du redan tänkt på det, men om du flyttar klubbans vridcentrum 25mm så kan det bli så att klubbans "blad" inte längre rör sig i rätt bana mot ändarna på skiftstängerna.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

12

Jo, vi har simulerat i CAD vad som händer när vi flyttar klubban.

Skärmdumpen blev lite från sidan, så här ser det ut som att den missar vissa ytor på gafflarna, men det gör det inte i praktiken.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466550.jpg



https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466549.jpg



Dessutom märkte vi att 25mm blev lite väl mycket, så en ny kon printades med 20mm flyttad klubba.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466548.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2466547.jpg

Nu var det dags att testväxla.

Eftersom klubban är flyttad så behövs även hålet för låsbulten flyttas ett par mm.

Testade alla växlar och allt lirar fint!

Tillbaka till ritbordet för att tighta till måtten så att den blir så slimmad som möjligt.

Den sista printen är inte gjord än.

//S

13

Gott, ser riktigt seriöst ut.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

14

Film på första testerna med växling.
Locket med struten släppte dock tidigare så den är bara limmad på plats. ICQ/ad

https://youtube.com/shorts/ys0tkmC7iK8?feature=shared

15

Det främre fästet saknades så jag mallade upp ett nytt som skärfirman skar ut.

Här syns både min logga och loggan som ägaren har.  ICQ/bf

https://youtube.com/shorts/oEBbH9JfLKg?feature=shared

16

Spännande projekt med noskonen. Kommer ni gjuta upp flera noskoner, eller är det för liten marknad för att sälja?

17

Kul att Micke är på gång med ett bygge nu.
Ser väldigt seriöst och bra ut.

Bromsar och låda känner man ju igen.
Värt att notera är att det är pre-a bromsar med Carrera-fierade sköldar fram, exakt kopierade efter original. Och att lådan inte gillar att utsättas för 243 Hk. ICQ/bk

Blir nyfiken på vad för hockeyklubba som ska användas med nya noskonen.
Ursprungligen använde Berg en modifierad Saxomat-klubba.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18

Kul projekt.
pcbway.com erbjuder 3D printing i aluminium.
och eller CNC bearbetning 3 och 5 axis.

Kunde kanske vara värt att ta in en offert från dom.

"ljushuvud"

19 Senaste redigerad av helmut (2024-01-06 20:19:08)

Tack för tipset!

Har fått en bra kontakt inom gjutning och ska även kolla med den firma här i stan som CNC 5-axligt.

Mr 56 skrev:

Kul projekt.
pcbway.com erbjuder 3D printing i aluminium.
och eller CNC bearbetning 3 och 5 axis.

Kunde kanske vara värt att ta in en offert från dom.

20

Den fjärde versionen av noskonen printades under veckan.

Naturligtvis med loggor, även om dom aldrig kommer synas när den är på plats sen.

Ska kapa isär den vid dom lite tightare områdena till veckan och kontrollera så att inget mått blev för tight.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468231.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468230.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468229.jpg


Bilen får droppade spindlar och har därför kortad framvagn.
Hängde upp den igår och ska montera ihop spindlar mm framöver


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468228.jpg

Fick även hem dom justerbara svärden i veckan, är dock måttligt imponerad av kvalitet.
Uppenbart klippt plåt, inte i närheten av vinkelräta vinklar på kanterna av bladen.

Inget som inte går att fixa till men trist.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468227.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468226.jpg


//S

21

Igår och idag stod det blästring på schemat.
Smidigt med vagga.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468241.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468240.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468239.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468238.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468237.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468236.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468235.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468234.jpg

Påbörjade lite kapning


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468233.jpg

Och testade en av plåtarna.  ICQ/bf


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2468232.jpg


Kommer att svetsa all rost och sen blästra av allt igen innan epoxygrund.

Trevlig helg!

//S

22

https://forum.raketsport.com/images/smilies/slider_score10.gif

Det är alltså b.la sådant här  som EU vill förbjuda,sjukt!

23

Detta projekt ska följas likt alla andra byggen som skapats i detta garage!  ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

24 Senaste redigerad av Peter S (2024-01-15 17:44:52)

Kommer noskonen att gjutas med "lost PLA" metoden?
Om inte så kan det vara värt att tänka på att lägga släppvinklar på de ytor som kräver det för att få ur gjutmodellen ur formen.
Likaså måste du kompensera för krymp. Aluminium krymper ca 1% så gjutmodellen måste skalas upp motsvarande.

Ett annat tips är att öka upplösningen på STL-filen för att slippa "fasetter" i radier på den 3D-printade modellen.

De flesta CAD-program har funktioner för att lägga på släpp på ytor man specar samt en skalfunktion för att kunna skala om 3D-modellen (för att kompensera för krymp).

Jag ville lära mig mer om gjutning och valde för några år sedan att ta fram en egen ventilkåpa mest på skoj.
Kåpan modellerades upp i Solidworks och gjutmodellen 3D-printades i tre delar som sedan superlimmades ihop.
Sedan slipades den, spacklades och lackerades innan den skickades till gjuteriet.

Kul projekt f'resten  ICQ/ay

Post's attachments

cover-3.jpg, 58.01 kb, 640 x 480
cover-3.jpg 58.01 kb, 71 downloads since 2024-01-15 

Cover-4.jpg, 56.63 kb, 640 x 480
Cover-4.jpg 56.63 kb, 67 downloads since 2024-01-15 

IMG_6994.jpg, 93.94 kb, 640 x 480
IMG_6994.jpg 93.94 kb, 75 downloads since 2024-01-15 

IMG_6999.jpg, 81.79 kb, 640 x 480
IMG_6999.jpg 81.79 kb, 99 downloads since 2024-01-15 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

25

Jo, vi har fått tag på en som har full koll på gjutning.
Han pratade om 2% uppskalning och killen som cad:ar har tagit fram en modell nu med släppvinklar på dom ytor där det krävs.  ICQ/bf

Tack för uppmuntran!

Snygga ventilkåpor!