1

Hej,

Bygger om min 64a från 6v-12v.

Den byggs om från orginal bakljus med separat bak/bromsljus+blinkers till bakljus -61 dvs helröda.

Hur ska jag koppla dessa? Antar att man kör en dubbelpolig 21w/5w och lägger kabeln för bromsljus på 21w sidan och lägger jag både bakljus och blinkers på 5w sidan? Tar blinkersrelät över "blinkningar" då även om man har bakljuset på?

2

19610101 skrev:

Hej,

Bygger om min 64a från 6v-12v.

Den byggs om från orginal bakljus med separat bak/bromsljus+blinkers till bakljus -61 dvs helröda.

Hur ska jag koppla dessa? Antar att man kör en dubbelpolig 21w/5w och lägger kabeln för bromsljus på 21w sidan och lägger jag både bakljus och blinkers på 5w sidan? Tar blinkersrelät över "blinkningar" då även om man har bakljuset på?

Följer,
Har samma funderingar kring min.

3

Kolla om ni hittar något matnyttigt här:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40207

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1145

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Men min tolkning av dessa är att man har en äldre blinkersspak än 60, jag har en 64 spak med gamla bakljus. Bör väl gå att nyttja den signalen den ger?

5

19610101 skrev:

Men min tolkning av dessa är att man har en äldre blinkersspak än 60, jag har en 64 spak med gamla bakljus. Bör väl gå att nyttja den signalen den ger?

Blinkersspak 1959 och äldre, samt 1962-67, har tre trådar och behöver reläer för att kunna ha bromsljus och blinkers i samma lampa.
Blinkersspak 1960-61 har fem trådar och går att koppla utan reläer.

6

HenrikL skrev:
19610101 skrev:

Blinkersspak 1959 och äldre, samt 1962-67, har tre trådar och behöver reläer för att kunna ha bromsljus och blinkers i samma lampa.

Har du bild på en med 5 tråd? Min har nån extra knapp längst ut med 2 tråd extra. Har totalt 5 tråd på min.

7

Wangen skrev:
HenrikL skrev:
19610101 skrev:

Har du bild på en med 5 tråd? Min har nån extra knapp längst ut med 2 tråd extra. Har totalt 5 tråd på min.

Menar du hel/halvljus omkopplaren på blinkerspaken ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

Fel av mig - så här ska det vara för Typ 1:

t.o.m. 1959 - 3 trådar
1960-61 - 6 trådar
1962-65 - 3 trådar
1966-67 - 5 trådar (med hel/halvljus i spaken)

Det är 1960-61 med 6 trådar man behöver för att koppla utan extra reläer.

9

Äldre amerikanska bilar har röda bakljus där
1.Bromsljus lyser vid inbromsning
2. Bromsljus slocknar på den sidan som blinkar
3.Vid bakljus påslagen är det likadant vid inbromsning
men utan inbromsning så blinkar bara den sidan som skall
blinka på bromsljustråden...
Vid osäkerhet koppling man kan göra en sk. bussblinkers.
Man jordar lampan  via en brukares + och när den lampan
är tänd tar + ut jorden.....så kan man få växelvis blinkers via
2-lampor sk bussblinkers...vad som eg händer är att den ena lampan
tappar sin jord när den andra lyser och då slocknar/lyser...och då blinkar växelvis.

10

Här finns också tips:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=54526

Gubbjävel; dvs originalfantast

11

kisavw skrev:
Wangen skrev:
HenrikL skrev:

Menar du hel/halvljus omkopplaren på blinkerspaken ?

Kanske.
Men har ju helljuset nere vid foten ?

12

Både blinkers och bromsljus ska ha 21w. Med blinkers på 5w så kommer den inte att synas när bromsljuset lyser.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av umekille (2024-01-03 10:05:17)

Kolla denna tråden där avhandlas detta
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=45135

Släpvagnar årsmodell pre 72 får ha röda blinkers.