Jöran Persåker, en profil inom dragracing har kört sitt sista race, vila i frid.

Historien om hans bravader inom och för motorsporten
Efter muck 1977 jobbade Jöran eftermiddagar på Konsum och sparade ihop 3 500:- på banken, det fanns nämligen regler om att få låna två gånger pengarna för den strävsamme. Med deg som fäste – cash i fickan, var det dags att ytterligare komma sig upp i livet. Via annons köptes en -69 Plymouth GTX för 14 000. Bilen var i stort original förutom maggisar. Något märkligt är att köparen fann denna muskelbil ganska slö trots 375-hästars 440.
Vid den här tiden pågick streetracing på ett vägbygge mellan Borlänge och Säter. Jöran hade väl inte varit något vidare framgångsrik med GTX:en när han en söndag bestämde sig för att byta tändstift. Onekligen kändes bilen annorlunda. Väl på plats vid vägbygget gick det både att elda däck och köra ifrån samtliga. GTX-mannen var plötsligt kung!
Året efter tog Jöran dragracinglicens i Hudiksvall och började tävla med GTX:en i Standard, en bästa tid på 13,3 sek var inte fy skam. 1980 hade GTX:en vidareutvecklats med dubbla förgasare och ett stort scoop. Det betydde klassbyte till MS och mittentolvor.
Samma år startade SHRA Borlänge med Jöran som ordförande. Man skaffade klubblokal och fick polistillstånd för kortege och uppvisningskörning. Det senare hade väl mest karaktären av rent tävlande och året efter var det kärvare att få tillstånd men verksamheten genomfördes halvlagligt.
1981 var Jöran på kurs i Stockholm, Konsum är stort och genom jobbet snackade den driftige dalkarlen till sig både nytt arbete och bostad i huvudstaden. Vid den här tiden pågick omfattande streetracing och den gula GTX:en från Borlänge var snart välkänd. Det var faktiskt så att Professorns inte helt okända folka och Jörans GTX möts en mörk natt på Örbyleden. Den senare blev frånkörd, alltså avtorkad, kom efter i starten, svårt att ta igen. Att båda sedan blev avhyvlade i baksätet på en civil polisbil kryddar bara på minnet.
Jöran blev även egen företagare genom att köpa en tobaksaffär på Söder. Samtidigt engagerade han sig i styrelsen för SMF (Svenska Motor Föreningen) som jobbade för att få in streetracing på bana. Tobaksaffären fick snabbt ett annorlunda sortiment i form av Kendall oljor. Vid den här tiden började företaget Ital American avvecklas och efter ett tag fanns också deras svensktillverkade Phantom lustgassystemet i tobakshandlarens utbud...
Läs hela Jöran Persåkers story på Wheels hemsida. https://www.wheelsmagazine.se/artiklar/ … aker-story
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

