1

Hej alla.

Har nu äntligen tagit mig i kragen och börjat samla på mig saker för ett framtida VW trike bygge.
Snubbla över en växellåda med pendelaxlar.
Dock ingen aning vad för årsmodell eller dylikt.
Ska visst finna både korta och långa pendelaxlar om jag fattar rätt.
Har rengjort lite och fann dessa siffror om det kan hjälpa något.
Lådnummer : 131.301.211.
Letar även efter lite andra delar som 1500/1600 motor , 1st växellåda till , kan vara skrot då endast skalet ska användas som adapter/elcentral.

Tacksam för alla tips , råd osv.

Mvh Håkan

2

Hallå!

Du behöver göra rent lite till...  ICQ/ad  Det nummer Du hittat bör vara gjutna upphöjda siffror, och det är reservdelsnumret (troligen på växellådshuset som lös del)!

Växellådsnumret är instansat i växellådshuset på en planslipad avlång klack.

Kodlista på växellådor finns på http://www.vw-resource.com/transaxle.html , scrolla längst ner på sidan!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Hittade en bra bild på skillnaden på långa och korta drivaxelrör:

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/493260.jpg

Sen finns det långa och korta splines på drivaxlarna åxå!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

4 Senaste redigerad av Spannet2000 (2023-12-24 00:47:45)

Hella skrev:

Hittade en bra bild på skillnaden på långa och korta drivaxelrör:

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/493260.jpg

Sen finns det långa och korta splines på drivaxlarna åxå!

Då är det som jag kan se avståndet mellan infästningar till "svärdet" ut till hubben som skiljer. Trodde det var på andra sidan. Då blir det att mäta på det jag har , men tippar på att de är 120mm som ligger där.
För och nackdelar med korta eller långa splins?

5

Hella skrev:

Hallå!

Du behöver göra rent lite till...  ICQ/ad  Det nummer Du hittat bör vara gjutna upphöjda siffror, och det är reservdelsnumret (troligen på växellådshuset som lös del)!

Kodlista på växellådor finns på http://www.vw-resource.com/transaxle.html , scrolla längst ner på sidan!

Tusen tack för hjälpen. Blir att kolla lite bättre i nästa race.

6

Spannet2000 skrev:

Nja, har väl inga speciella för och nackdelar, men nästan alla 5-205 bromsar är för korta splines, och nästan alla 4-130 bromsar är för långa splines, så det styrs mest av vilken bultdelning Du vill ha till fälgarna!

Förresten, finns Du på Gotland så har jag en del motorobjekt stående!

7

Hella skrev:
Spannet2000 skrev:

Nja, har väl inga speciella för och nackdelar, men nästan alla 5-205 bromsar är för korta splines, och nästan alla 4-130 bromsar är för långa splines, så det styrs mest av vilken bultdelning Du vill ha till fälgarna!

Förresten, finns Du på Gotland så har jag en del motorobjekt stående!

Hej.

Jag bor i Motala.
Men har en bror samt mor och far på öjn.  ICQ/bs
Lust att berätta lite mera vad du har i gömmorna.

Ha en god jul.
/Håkan

8

Spannet2000 skrev:

Oj, det finns en del...... Hamstergenen har haft alldeles för stort spelrum de senaste 35 åren!  ICQ/bm  ICQ/be  ICQ/ai
Som ett exempel så kan jag ur huvudet räkna till åtminstone 25 mer eller mindre kompletta VW-motorer förutom de som sitter i bilarna.....  ICQ/bl

Behöver Du grejer till bygget så kan Du ju komma förbi om Du är på ön och hälsar på!  ICQ/ay  Jag bor i Dalhem.

9 Senaste redigerad av Spannet2000 (2023-12-25 12:10:25)

Hella skrev:
Spannet2000 skrev:

Oj, det finns en del...... Hamstergenen har haft alldeles för stort spelrum de senaste 35 åren!  ICQ/bm  ICQ/be  ICQ/ai
Som ett exempel så kan jag ur huvudet räkna till åtminstone 25 mer eller mindre kompletta VW-motorer förutom de som sitter i bilarna.....  ICQ/bl

Behöver Du grejer till bygget så kan Du ju komma förbi om Du är på ön och hälsar på!  ICQ/ay  Jag bor i Dalhem.

Hej och god fortsättning på julen.
Låter som en god idé.
Har skickat privat PM till dig.
Mvh Spannet

10

Har skrapat lite mera idag och fann följande nr instansat.
9882913.
Kan detta hjälpa något???

Mvh Håkan

Hella skrev:

Hallå!

11

Har skrapat lite mera idag och fann följande nr instansat.
9882913.
Kan detta hjälpa något??
Nu är det så här Alla VW lådor har samma utväxling på dreven (för utom dom till 1600 motorn )
Fyran är 0.89
Den som du har är från 61-65 med slutväxel på 4.37 (1300cc)
dom som hade en 1500 maskin hade 4.13  1600 hade 3.88
Skulle tro det kommer varva som F¤n med små däck som man ofta har på en trike
Om jag skulle bygga en trike  skulle jag vilja ha 3.44  sen 0.83 eller 0.77 
Men då måste man plocka isär lådan för att få till det   
Att köpa nya växellåds delar är väldigt mycket pengar  bara dreven 92$ st   slutväxelen  564$ i Usa då är det inga tävlings drev eller slutväxel
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke