Ok jag sa att jag skulle ta Julledigt. Men jag ville inte skita ner garaget med svetsjobb.
Så jag har monterat innerbelysningen.
Sen tog jag med frugan ut och vi kapade upp bakrutehålet och limmade och nitade fast innertaket i bågen.
Måste få säga att det gick väldigt smidigt, var nästan antiklimax.
Så jag tänkte jag kunde ge mig på att montera nya gummilisten på gamla rutan.
Men det var inte lika kul.
Ser ut som det kommer ett paket från Tyskland med gummi isoleringen jag köpt, har jag tur kanske den dyker upp i mellandagarna ;-):
Så NU tar jag julledigt.

Just det köpte en gummitätlist i rätt längd från Classic VW Up North,och den satt som hand i handsken.
Kapade till den och fasade ändarna enl. VW instruktionen

Lade en plåtbit så jag inte slipade bort färgen, och det blev bra.

Och det gick fortfarande att stänga till i framkant, inget av detta kommer att synas när det är klart.
Men det är skönt att veta att det är gjort enl. instruktionsboken.

Satte fast träbiten för innerbelysningen, och petade hål i innertaket frö de två elkablarna.
.
Avslutade med att sy fast elkabeln så den inte skulle "skramla" runt mot innertaket.

Givetvis var skruven vänd bakåt, så jag parkerade kabeln här så länge, sätter ihop det när jag kan fälla cabben ordentligt.

Spikade fast två band som bakruteramen kan stödja sig emot.

Sen vek jag tillbaka tyget och nittyade fast alltihop.

Gjorde lite märken på innertaket och ritade ut var innerkanten på rutramen var sen gjorde jag en 20mm mall och ritade ut var saxen skulle sättas i.

Sen penslade jag på kontaktlim på innertaket och bakrutebågen. Började med raksträckan i botten.

Frugan höll koll på innertaket inifrån, och kom med glada tillrop.

Avslutade med "hörnen", när jag läste i verkstadsmanualen stod det att man skulle börjat med dom" Men det funkade ändå.

Frugan var nöjd med resultatet, och då var jag nöjd med.

Kändes som en lite milstolpe.

Sen kom jag på att jag kunde montera nya gummilisten på bakrutan, den gamla var torrsprucken, sen hade jag skurit ur den ur bågen också.

Det gick rätt lätt att vrida ur utan ur gummilisten utan att kröka kromlisterna.

Original glas från 1956.

Tvättade av rutan ordentlig, och då såg jag dessa punkter i glaset, de sitter under gummilisten och det var nog där som glaset hängd enär det härdade det.

Inte en kromlisterna gjorde motstånd i den gamla gummilisten.

Efter ha försökt i en halvtimme att få glaset i springan för kromlisten, gick det upp ett liljeholmens och jag fick lägga en ny halvtimme på att få i glaset i avsedd springa i gummilisten.
Använde vatten med lite diskmedel i för att få den medgörlig.

Lät den vila medan jag åt lunch, sen tänka jag att jag klämmer i kromlisterna också, hur svårt kan det vara.
Jo det kunde det efter en bra stund tog tålamodet slut, så nu får gummilisten vila sig ett tag.
Jag menar det ska ju på stoppning och yttertak först.

Så jag får passa på att önska er som står ut med mitt svammel.
En God Jul och ett gott nytt år!
"ljushuvud"