1

Plockadr fram tankmätaren till Ghian, den såg fin ut och verkar fungera bra  vajern rör sig lätt, men höljet ser ganska trött ut med trasig och sprucken plast.
Är det ens möjligt att byta vajer höljet eller är det byta allr, vajer inkl mätare ?
Någon som provat

2 Senaste redigerad av Sten vW (2023-12-19 08:52:14)

Krympslang funkar, min gamla Velocette MSS 1954 har urgammal hastighetsmätarvajjer från bakhjulet till klocka (Smiths Chronometric), ålder är mest troligt början av 70 talet, den har två lagningar av höljet med krympslang sen ca 15 år som fortfarande håller ihop bra..

Min -67 bubblas tankmätarkabel saknar delvis plast (obytt original), funkar som den skall men har nog smort den någon gång genom åren..

Jag har haft mer problem med tankmätarmekanismen, zinkgodset har börjat svullna lite så lite demontering och putsning har behövts så den inte skall tröga (hysteres), värre är det med den ruttna gummitutan* som skall krängas över hävarmen (som koppllar till vajjer), den skall hindra att bensin inte skvimpar ut och stinker ned bilen.
Nuvarande lösning: inte mer än ca 1/2 tank...

*unobtainium

/S

3

Tack för tipset  har också funderat på krympslang. Det är ju bara för syns skull,
kan man köpa långa bitar krympslang någonstans. BT , Jula, Clas o h dylika affärer har väl bara små stumpar

4

För några år sen frågade jag efter bl.a. krympslang här på forumet.
Fick tips på conrad.se där de hade det jag sökte då.
Det finns 1541 träffar på krympslang där så nån borde passa gissar jag  ICQ/bs

VW typ 3 1600 TLE 1971

5

Biltema har 5m längder i olika dimensioner.

6

C.Frisk skrev:

Biltema har 5m längder i olika dimensioner.

Det har jag missat, tack för tipset. Trodde inte de rullarna var krympslang, får putsa glasögonen

7

EW skrev:

För några år sen frågade jag efter bl.a. krympslang här på forumet.
Fick tips på conrad.se där de hade det jag sökte då.
Det finns 1541 träffar på krympslang där så nån borde passa gissar jag  ICQ/bs

Det var också ett bra tips, inte bara med krympslang, resten av elsystemet är lite bedagat också och här verkar det finnas ett bra sortiment av både kablar och kontakter .