Söker ett kamdrev till 25-30hk motor. drevet skall vara märkt -1--2 på sidan av drevet. Spelar ingen roll hur kammen ser ut. noll sju noll 6596245. Bra betalt för rätt drev.
prova under "delar köpes" för bättre respons . . ??
it would burn off both of your ears . . . "
Du har PM
Jag kan berätta för nätpolisen Junte att responsen funkar klockrent
oh, jag får be om ursäkt för mitt polisande
fast det var välment
it would burn off both of your ears . . . "
Vi får väl lägga in Dr. Landelius inlägg i rätt kategori genom att bifoga en bild om vad vi egentligen diskuterar:
Många kanske har full koll på detta redan, men kamdreven finns i fem (?) olika storlekar. Förutom "0" finns de i +1, +2 samt -1 och -2. Sifforna anger hur mycket de avviker från normalstorleken. Kamdreven på vevaxeln finns bara i en storlek, så för att få så bra kuggspel som möjligt (0,01 - 0,04 mm) så kan man välja olika storlek på drevet på kamaxeln. Ett för stort kuggspel ger egentligen bara lite högre ljud, men ett för litet gör att kamaxeln kärvar i blocket. Den okänslige lägger i kammen och drar ihop blockhalvorna utan eftertanke. Motorn startar och går ändå, och att kammen går trögt innebär inte att motorn skär. Om man lägger i vevaxel och kamaxel i blockhalvan och vrider runt, och kamaxeln då börjar klättra ur lagerlägena, då har man för litet kuggspel.
Lite fler än 5 drev har det funnits. En snabbtitt i reservdelslitteraturen visar -4 till +4. Borde ju finnas uppmärkt och insorterat i Hans verkstad.
Det är helt rätt. De olika dimensionerna blev allt fler med tiden. I verkstadshandboken från 1956 nämns enbart fem olika drev, i reservdelskatalogen senare samma år har det tillkommit ett +3, och i reservdelskatalogen från jan 1961 listas -4 till +4, precis som i bilden ovan. Till 34-hästare fanns det ännu fler att tillgå, från -3 till +7. Kan det vara så att renoveringen av utbytesmotorer kommit igång, och när blocken renoverades var det inte alltid så att lagerlägena hamnade lika exakt som vid nytillverkning? Eller valde man helt enkelt att tumma på toleranserna vid nytillverkningen med början av 34-hästarna, för att i stället kompensera det med ett stort urval kamdrev?
Liten varning till artikelnummernördar: I de flesta fall kan man utgå från att motordelar till 25- och 30-hästare har ett nummer som börjar med "111". Börjar numret med "113" är det ofta rimligt att anta att det rör sig om delar till 34-hästare och senare. Men...
I de motorer (25- resp. 30-hästare) som skulle monteras i exportmodeller monterades ett kamdrev i fibermaterial för tystare gång. Dessa kamaxlar heter 113109021 trots att det rör sig om en del till 25-/30-hästare. För att öka förvirringen finns det en kamaxel som heter 113109021D, och den är för 34-hästarsmotorer. Alla andra kamaxlar till 25-/30-hästare har ett 111-nummer.
Till 13-"1600" motorerna... är det lika många olika drev att hålla reda på?

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Till 13-"1600" motorerna... är det lika många olika drev att hålla reda på?
![]()
Det finns fler, åtminstone på plussidan, upp till +7.
Tidiga 356 motorer har också denna kam och priserna har dragit iväg internationellt.
Jag hade ett gäng Nos kammar för ett par år sedan men intresset var noll i Sverige så de hamnade istället hos en riktig doktor, Dr Richard Hausmann. 
Tidiga 356 motorer har också denna kam och priserna har dragit iväg internationellt.
Jag hade ett gäng Nos kammar för ett par år sedan men intresset var noll i Sverige så de hamnade istället hos en riktig doktor, Dr Richard Hausmann.
Stilpoäng med omslagspappret! 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Phileas Fogg skrev:Tidiga 356 motorer har också denna kam och priserna har dragit iväg internationellt.
Stilpoäng med omslagspappret!
PLus på den Häsä ! Såå kul att se lite gammalt original då och då.. 
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
14 2023-12-20 13:10:47 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2023-12-20 13:13:01)
Jo det är trevligt med originaldelar och Nos är ju alltid extra mumsigt.
I samma parti med delar fanns även ett Nos block i kartong. 
Dr Hausmann blev som ett litet barn när han fick se just kartongen.
Fogg,
Det är kanske mitt minne som sviker, men visst laddade ni upp en bild på en fridolin-kaross i originalförpackning för något år sedan?
16 2023-12-20 17:00:46 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2023-12-20 17:17:51)
Ett halvt rätt för originalförpackning.
En 181 i trälår.
Själv har jag bara en Nos nos till 147.