26

Instämmer i kören som tycker det här är riktigt intressant!

En fråga i sammanhanget;

Bengt H skrev:

Sena 30 hästare är bättre att bygga på än tidiga för dom har större oljekanaler och veven är smidd på ett annat sätt så dom håller lite bättre (25 och 30 hästare är kända för att veven går av.. )

Hur känner man igen de "senare" vevarna? Sitter de monterade från nåt speciellt motornummer? Och finns det nåt motornummer när de större oljekanalerna infördes?

Jag ska väl så småningom sätta ihop en 30-hästare till min Oval, och ha några ämnen att välja på, så det kunde ju vara kul att välja rätt!

/Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

27

Bengt H
Hur är det med cylindrar till sådana stora maskiner (25 hk)
Har hört att dom fodrat sådan för det är dåligt med nya sådana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

28

Har inget kännetecken eller dyl på dom bättre vevarna men läst om det i litteratur från den tiden och även mekar från den tiden har pratat om det, men nånstans -55-56 tror jag det var.

Vevhuset med större oljekanaler introducerades 2 Jan -57, motornummer 1677688

29

PPRMicke skrev:

Bengt H
Hur är det med cylindrar till sådana stora maskiner (25 hk)
Har hört att dom fodrat sådan för det är dåligt med nya sådana
/// Micke

Ja det är inte så lätt att hitta nya cylindrar men jag har inte hört att man fordrar om dom, känns inte som att det skulle finnas tillräckligmed material för det.
Det har tillverkats nya cyl/kolvsatser i Tjeckien men kvalitén var inte bra, konstiga gjutningar och dålig bearbetning, testat dom men inget att rekommendera..
Landelius har köpt nytillverkade kolvar i första öd och borrat cylindrar, ska bli intressant att se hur det fungerar.
Annars är det inte ovanligt att man borrar vevhuset och topparna för 30 hk cylindrar, kan vara en vettig uppdatering om man inte är supernoga att allt ska vara exakt original.  ICQ/bk

30

Så hade Zwitter modellen 25hk med nyare lådan ? samt även vanliga 53an innan 30hk kom då i slutet av 53 på året ?

intressant läsning överlag Bengt.

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

31

Zwitter och 1953 oval med 25-hästarsmotor har "nyare lådan" på så vis att den är delsynkad, dvs det bara är 1:an som är osynkad. Dessa bilar har däremot ett drevpar på fyrans växel som skiljer sig från senare delsynkade lådor. Jag vill minnas att det är 0.815 resp. 0.786. Drevparen är helt utbytbara mot varandra, och skillnaden är i praktiken knappt märkbar. Det funkar helt OK att köra en 25-hästare med en senare delsynkad låda.

Sedan skiljer sig lager och en hel del annat åt mellan tidiga och sena delsynkade lådor, men den egentliga skillnaden mellan oktober 52 och 1953 resp. 1954 och framåt är bara utväxlingen på 4:an.

32

Volkswagen hade en del problem med delsynken när den kom, det kan man se på mängden service och ändringsmedelanden som skickades ut.

I teorin borde en Zwitter/ -53:a vara den slöaste folkan då det är 25 hk och den något mer trögdrivna växellådan. Å andra sidan så fick motorn den större 28 pci förgasaren med accpump så det kanske tar ut vartannat??

33

Du har helt rätt som vanligt, Bengt. En 53:a, framför allt en export, är den slöaste folkan som tillverkats. Kanske med undantag för tidiga KDF med 985 cc motorer och 23.5 hkr. En 53:a samt Zwitter väger mer än en split, har en växellåda som är mera trögdriven, men har fortfarande bara 25 hästkrafter. Det gör att export-Zwitter och 1953 oval är de folkvagnar som har allra sämst vikt/effekt-förhållande. Jag arbetspendlade i flera år med en 53:a med originalmotor, så jag vet av lång, vardaglig erfarenhet ICQ/ag

När det gäller accpumpen så var det ingen höjdare att kombinera detta med en fördelare som enbart har mekanisk tändförställning. Det gjorde kanske bilen något mera körbar (jämfört med en split med 26 VFIS) i långsam stadstrafik vid acceleration runt gathörn och sådant, men på landsväg gjorde accpumpen ingen nytta. Jag minns tydligt att när man närmade sig en lång uppförsbacke och tryckte på gasen så hände absolut ingenting. Tvärtom kunde motorn inte tillgodogöra sig den extra mängden bränsle, utan det var först när man släppte gasen en smula som det hände åtminstone lite. Det fanns verkligen en anledning att VW började använda en fördelare som ökade tändförställningen även beroende av undertrycket i insuget, och inte bara beroende av motorns varvtal, när man använde förgasare med accpump. Den lilla knuff som en ökning av förtändningen genom undertrycket i insuget vid gaspådrag ger betyder mycket. En "30-hästare" innebär inte bara fem extra hästkrafter. Kombinationen accpump och kombinerad vacuum-/centrifugalförstäkning betyder minst lika mycket för körbarheten. Visst är det ballt med "one-year-only" 28PCI utan vacuum + VE4 BRS, men det är sannerligen ingen optimal lösning.

34 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-12-07 10:21:28)

Ok vill inte förstöra tråden. Men accpump och vacumklocka är två sätt att lösa samma problem i princip
.
En viss blandning av bensin och luft tar alltid samma tid att förbrännas.

När varvet ökar måste man tända på tidigare, därav mekanisk förställning.

Nar man trampar på gaspedalen hastigt magras blandningen ut och måste tändas på tidigare, därav accpump. Fetare blandning brinner fortare då behöver man inte ändra tändpunkten.
Och då tappar motorn inte orken.

När man ligger i jämn hastighet, stänger man gasspjället lite för att hålla jämn fart, så då magras blandningen ut. Då måste man tända på tidigare ,vilket görs med vakuumklockan, och då sparar man bränsle, 1-2dl milen på en V8.

Sen kan man ersätta mekanisk förställning med en vakuumklocka men det kan vi ta i en annan tråd  ICQ/ad

"ljushuvud"

35

Mycket intressanta inlägg, Jean o 56 fortsätt gärna, det bidrar till att utveckla tråden.

Ett problem i dagens läge är att hitta en vakumklocka som fungerar, dom flesta verkar vara stela...  ICQ/ac

36

Bengt H skrev:

Mycket intressanta inlägg, Jean o 56 fortsätt gärna, det bidrar till att utveckla tråden.

Ett problem i dagens läge är att hitta en vakumklocka som fungerar, dom flesta verkar vara stela...  ICQ/ac

Är man inte superpetig med att alla detaljer ska se 100% original ut, stoppar man i en svart programmerbar fördelare och anpassar kurvan (vakuum och centrifugal) till den förbättrade motorn. Högre precision än mekanisk tändreglering. Fungerar utmärkt på 6 volt.

Post's attachments

Pacemaker_svart.jpg, 144.44 kb, 800 x 600
Pacemaker_svart.jpg 144.44 kb, 89 downloads since 2023-12-07 

37

P. skrev:
Bengt H skrev:

Mycket intressanta inlägg, Jean o 56 fortsätt gärna, det bidrar till att utveckla tråden.

Ett problem i dagens läge är att hitta en vakumklocka som fungerar, dom flesta verkar vara stela...  ICQ/ac

Är man inte superpetig med att alla detaljer ska se 100% original ut, stoppar man i en svart programmerbar fördelare och anpassar kurvan (vakuum och centrifugal) till den förbättrade motorn. Högre precision än mekanisk tändreglering. Fungerar utmärkt på 6 volt.

Japp har kollat på sådana men är lite skeptisk till elektronisk tändning, har haft problem med det när jag konverterat vanlig fördelare.. men det kanske är dags att tänka om  ICQ/bi

38

Bengt H skrev:

Mycket intressanta inlägg, Jean o 56 fortsätt gärna, det bidrar till att utveckla tråden.

Ett problem i dagens läge är att hitta en vakumklocka som fungerar, dom flesta verkar vara stela...  ICQ/ac

Vad är membranet gjort av?
Går det att mjuka upp som man gör med gummi?
Droppa i T-doja och Glycerin.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

39

Nu är vi snart framme vid stadiet där renovering av gamla stela vacuumklockor börjar kunna bli ett tänkbart alternativ.

Ni minns väl accpumps membran problematiken som var uppe för ett par år sedan (nyköpta bitar hade div problem)?
Där hade vi den snälle Frederik som hade fått tag på lämpligt armerat gummimaterial för oss DIY:ers...

/S

40

Lite mer om cylinder/kolv för den som vill trimma sin 30 hästare  ICQ/ag
AA tillverkar 80mm cyl/kolvsats med pinnbultsdelning och 20mm kolvbult för 30 hästare, block och topp måste fräsas upp.
https://aapistons.com/collections/vw-pi … g-bore-kit
Wolfsburgwest tillverkar en cyl/kolvsats som är 81mm, block och topp måste ju även här fräsas upp.
https://www.wolfsburgwest.com/cart/Deta … =111198081
Wolfsburgwest satsen (bild)ska användas i en kommande motor...
34 hästars bigbore, 83mm går också att använda men fordrar mer arbete på cylindrarna då pinnbultsdelningen inte stämmer... men kolvbulten är 20mm
Porsche 356 pre A 13 o 1500 stämmer med pinnbultsdelning men är i aluminium med kromade lopp, tyvärr är dom oftast i dåligt skick och jobbiga att renovera.
Porsche 1600 cyl/kolvsats är också möjligt men fel pinnbultsdelning och 22mm kolvbult gör att inte det heller är direkt bolt on men man kan bygga storkubik  ICQ/be

Post's attachments

20231204_164154.jpg, 421.44 kb, 1638 x 1228
20231204_164154.jpg 421.44 kb, 93 downloads since 2023-12-17 

41

Nothing beats Cubic inches ;-)
Vad tycker vevaxlarna och lagerlägena om de extra kubiken?

"ljushuvud"

42

Mr 56 skrev:

Nothing beats Cubic inches ;-)
Vad tycker vevaxlarna och lagerlägena om de extra kubiken?

Originalveven gillar det inte  ICQ/bl  vill gärna dela sig i två delar, bättre vev rekommenderas.
Lagerlägen är inga problem, lagerdimentionerna är samma som i 356 motorn (inte super 90)

43

ICQ/ay

Bengt H skrev:
Mr 56 skrev:

Nothing beats Cubic inches ;-)
Vad tycker vevaxlarna och lagerlägena om de extra kubiken?

Originalveven gillar det inte  ICQ/bl  vill gärna dela sig i två delar, bättre vev rekommenderas.
Lagerlägen är inga problem, lagerdimentionerna är samma som i 356 motorn (inte super 90)

"ljushuvud"

44 Senaste redigerad av Bengt H (2023-12-28 20:05:10)

Då ska vi kolla lite på ventilerna.
30 hästen har 30 mm insugsventil och 28 mm på avgas, båda med 7 mm skaft.
Original insugsventil har en elak kant en bit upp på tallriken, tänker att det stör flödet en del  ICQ/ai
Jag sätter dom i svarven och med en slipdukskon i tryckluftsslipen så slipar jag ner kanten och snyggar till hela radien. Avslutar med fin smärjelduk och lite stålull så ser dom mycket snyggare ut än när jag började    ICQ/bs
Undersidan gör jag inget åt, en del gör en radie där men jag tror att insugsluften behöver "släppa" tallriken så jag behåller 90 graderskanten.

Avgasventilen har inte den elaka kanten utan den ser bättre ut redan från början men den ser trevligare ut efter en omgång med slipdukskonen i svarven.
På avgasen gör jag en liten radie på undersidan av tallriken så har avgaserna något lättare att hitta ut  ICQ/ag

Post's attachments

20230127_155156.jpg, 407.16 kb, 1638 x 1228
20230127_155156.jpg 407.16 kb, 88 downloads since 2023-12-28 

20230127_155217.jpg, 483.06 kb, 1638 x 1228
20230127_155217.jpg 483.06 kb, 91 downloads since 2023-12-28 

20230127_155242.jpg, 494.59 kb, 1638 x 1228
20230127_155242.jpg 494.59 kb, 88 downloads since 2023-12-28 

20230127_162253.jpg, 476.51 kb, 1638 x 1228
20230127_162253.jpg 476.51 kb, 88 downloads since 2023-12-28 

45

Blev ju riktigt snygga.
Kan det bli lite kanalarbete sedan? ;-)

"ljushuvud"

46

Bengt H skrev:

Då ska vi kolla lite på ventilerna.
30 hästen har 30 mm insugsventil och 28 mm på avgas, båda med 7 mm skaft.
Original insugsventil har en elak kant en bit upp på tallriken, tänker att det stör flödet en del  ICQ/ai
Jag sätter dom i svarven och med en slipdukskon i tryckluftsslipen så slipar jag ner kanten och snyggar till hela radien. Avslutar med fin smärjelduk och lite stålull så ser dom mycket snyggare ut än när jag började    ICQ/bs
Undersidan gör jag inget åt, en del gör en radie där men jag tror att insugsluften behöver "släppa" tallriken så jag behåller 90 graderskanten.

Avgasventilen har inte den elaka kanten utan den ser bättre ut redan från början men den ser trevligare ut efter en omgång med slipdukskonen i svarven.
På avgasen gör jag en liten radie på undersidan av tallriken så har avgaserna något lättare att hitta ut  ICQ/ag

Tips
Slipa en liten 35 gradare längst in  så kommer det bli lite bättre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

47

Menar du 35 gr där tallriken övergår i skaftet?
Istället för en hel radie som jag har nu?

48

intressant läsning, även om jag får läsa om ett par gånger för förstå heh.   ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

49

kimboow skrev:

intressant läsning, även om jag får läsa om ett par gånger för förstå heh.   ICQ/ab

ICQ/ay

50

Enl Min vän Google
https://johnmaherracing.com/tech-talk/3 … valve-job/

"ljushuvud"