1

I min lilla racing-gamm-mc värld ser man ibland att man använder fjädrar för att förspänna vippor för att hålla lite tryck mot kammen.

Detta både med stötstångs motorer och SOHC med vippor..

Detta sägs typiskt ge ca 500rpm till innan det börjar rassla (ventilflyt).

Är detta något som används/utvärderats med trimmade VW?

För de intresserade kan ett exempel ses här, scrolla ned till Rocker box och spana efter musfällefjädrar: https://www.vintageajs.uk/2023/11/veloc … -5000.html


(S

2 Senaste redigerad av mettis (2023-11-27 23:47:11)

Jag tyckte det verkade på bilden, som att fjädern på vipparmen hjälper till på returvägen ?
Dvs "lyfter upp" vippan igen...

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj4I3vdZn764FL7qSkglj2SPwYhfUJFkpGwfgwhF88Q0XK1bLq-vn1i_2cA33Dl2JvO4I-EOmZR7KnhPBOIah5f57Sd7FFdyml_x4eqkKZBlnN5yDAvM3FMTjhnsJEx2-Go6XO4CtA_aeRvcnEDDEbOHDt_8hyxazbQ8XEWoMqf78UAVU9VwKMFMcQPHAA/w640-h506/20231112_135052.jpg

3 Senaste redigerad av Sten vW (2023-11-28 12:02:46)

Rätt Mettis, lyfter upp vippan från ventilen och förspänner stötstångssystemet!

Vipporna på bilden är ihåliga där man har stoppat in fjädern, man kan skönja kroken som kopplar till vipparmsändan närmast ventil.

PS/ Jag har för mig att jag även sett något liknande i vissa Excam installationsritningar.

/S

4

I vw har man inte sett den engelska lösningen
Har för mig min morbror snackade om det skulle komma in smörja mellan tryckare o ventilen
Sen skulle den hjälpa till vid ventil flyt på något sätt
Men kan inte fråga varför Det var bara engelska saker som gick på två hjul

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke