Här är en bild på folkhojen som jag byggde vintern 2009/2010.
1835 motor, lättat svänghjul osv. Dubbla Del Orto förgasare. Fotkoppling och handväxel. Körde en gång till Frankrike med fru och hund i sidovagnen. Hojen fungerade jättebra. Den väckte minsann uppmärksamhet överallt, speciellt i Tyskland. Vi träffade och talade med många personer på vår resa. Märkligt nog var de bara folk över 40 som visade intresse för hojen. Har kvar hojen ännu.
1 2023-11-25 20:15:59 Senaste redigerad av RichardH (2023-11-25 20:17:45)
Berätta gärna mer om hojen .. och gärna fler bilder..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Såhär började det. Grovjobbet på ramen gjort.
5 2023-12-03 16:07:31 Senaste redigerad av RichardH (2023-12-03 16:12:25)
Det började med en Suzuki GSX1100E 1981. Den var långt ifrån orginal. Tidigare ägare hade försökt föryngra den till någon sorts Bomber cykel med klent resultat. Sålde alla delar utom ram,fram- och bakända och bromsar samt registerbok och regplåt.
Ramen förlängdes med 480mm med sömnlösa rör. Tog bakre delen från en HD FX 1977 som hade blivit om- byggd till stel bakram. Bakswingen kommer från en HD Electra Glide från 70-talet. Den breddades 87mm. Motorn har från börjat varit en 1300. Den har genomgått diverse ombyggnad. Motviktsvevaxel mm. Vevaxeln balanserad med det lättade svänghjulet.
Förgasarna Dell Orto 40mm fick 28mm venturis. Gillar dem för de ser så häftiga ut på hojen. Hade väl varit för enkelt med en orginalförgasare på mitten av motorn. Ljuddämparna är också från HD-kommer ej ihåg från vilken modell de kommer ifrån.
Motorn fick senare även en ”blockvärmare” för oljan. Mest för vinterbruk alltså. Har inte sett det på någon annan hoj.
Växellådan förkortades ca 100mm vid växelföraren. Växelföraren kommer nu rakt uppåt. Besvärlig att svetsa.... Växellådan är från 1971 med torra axlar. Det blev ”Kemppi”-lås inne i lådan. Alltså det svetsades med en Kemppi svets. Växelspaksknoppen kommer från en Bedford. Bedford har samma mönster för växlarna som bubblan men inristat på knoppen. Huvudcylinder för kopplingen kommer från en 80-tals Toyota Landcruiser och slavcylinder från Fiat 124.
Tanken är ett hembygge, rymmer bara 21 liter pga den stora tunneln i tanken-se bilden på ramen.
Sadeln är från HD Cross Bones, Framskärmen är en customskärm som jag gjorde litet smalare för att passa det smala framhjulet. Bakskärmen från HD Panhead som jag breddade 65mm.
Bakfälgen kommer från Kawasaki Ninja 900cc. Fälgen är 6x17 tum och däcket 205/55-17.
Hojen fick en sidovagn 2014. Frun hade skaffat en hund som vägde 25 kg till julen 2013. Så för att få den med oss kom sidovagnen. Hade från förut en släpvagn som flyttas från hoj till nästa hoj, så man får med sig all campingutrustning osv.
Framgaffeln Suzuki orginal fick med sidovagnen bytas ut till en gaffel av Earles-typ från Ural. Gjorde den litet smalare för att passa Suzukins gaffelkronor. Bytte även ut de eländiga sovjetiska gummibussningarna för vaggan till riktiga lager-två lager på var sida.
Hojen som solo väger 300kg tankad och med sidovagnen 405kg. Längden på hojen är 2630mm. Det går bra att cruisa med den i 90-110km/h. Toppfarten med sidovagn är 155km/h. Två pers+hund och packning. Den varvar 2000v/min i 80 och 3000varv ger 120km/h. Det räcker för oss.

