1 Senaste redigerad av RichardH (2023-11-21 21:01:11)

Har en äldre VDO varvräknare troligen 60-tals. Ca 65 mm i diameter. Oanvänd, var väl tänkt en gång till en Amazon. Problemet är att alla ledningarna är bruna. De är märkta med en, två, tre, eller
4 svarta små punkter  Ledningen med 4 st punkter är minus till lampan. De tre andra ledningarna kommer från kretsskivan med alla dioder etc. Varav en ledning går sedan till lampan.
Vilken ledning kopplas till tändspolens minus, vilken till + från strömlåset och vilken är + till belysningen?

Post's attachments

Attachment icon 20231107_181734~2.jpg 929.73 kb, 44 downloads since 2023-11-21 

20231109_174115~2.jpg, 641.49 kb, 1915 x 1925
20231109_174115~2.jpg 641.49 kb, 102 downloads since 2023-11-21 

2

Testa med ett lågvoltsbatteri och uteslutningsmetoden eller kontakta  https://instrumentjige.se

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

3

Nej nej. Koppla inte in någon strömkälla förrän du vet ungefär vad som är vad. De flesta äldre elektroniska varvräknare är uppbyggda kring någon form av monostabil vippa. Det är två transistorer som är hopkopplade så att de genererar en utsignal, vilken kan variera, om de ”triggas”.
Transistorerna i en ”vippa” sitter hopkopplade med en kondensator mellan baserna på transistorn. En vanlig transistor har tre anslutningar: Bas, kollektor och emitter. Transistorerna på din varvräknare verkar vara med gamla metallhöljen. Då är emittern den anslutning som sitter vid plåtflärpen. (grön kabel på transistorn till vänster i bild.) Den svarta kabeln är anslutningen till bas. Kolla på baksidan av kretskortet så ska du se att transistorernas basar är hopkopplade med varandra genom kondensatorn, dvs den stora gula cylindern det står ”0,47” på. (Det är 0,47 mikrofarad, och 160 volt.)
Du bör kolla om det är ”PNP” eller ”NPN” transistorer. Positiv-Negativ-Positiv samt tvärtom. Beroende på typ flyter strömmen genom transistorn på ena eller andra hållet.
”Triggern”, dvs anslutningen till tändspolen, brukar gå till basen på ena transistorn via ett antal motstånd. Kolla om det sitter ett motstånd som går till den ena transistorns bas, samt kondensatorns ena anslutning. Då har du i förlängningen hittat det som ska gå till tändspolen.
Det som är plus resp minus är helt beroende på om du har PNP eller NPN-transistorer. De gör samma jobb, fast spegelvänt. Om man använder ena eller andra typen har ingenting att göra med om man har positiv eller negativ jord i bilens elsystem. De flesta VDO-varvräknare har PNP-transistorer. Kolla vad de heter (står på kåpan – googla). Är det PNP så är båda emitter-anslutningarna hopkopplade, och via ett motstånd med låg resistans, typ ett tiotal ohm, anslutna till plus.
Till plus är också en spänningsstabiliserande diod ansluten. För att ha stabil spänning använder man ofta i äldre varvräknare en zenerdiod. Det är sannolikt en gammal zenerdiod i s k to-1 metallhölje som det står ”58” på. Den kan vara en ledtråd. Kopplad som spänningsstabilisator så ska katoden (antagligen den gröna kabeln med röd punkt) vara kopplad till plus. Från zenerdiodens anod (gröna kabeln utan röd punkt) bör det sitta ett motstånd eller två innan anslutningen till bilens minus.
Antagligen sitter det någon diod parallellt med själva instrumentet också.
Sammanfattning:
Tändspole: Kabel som via motstånd eller flera motstånd i ett motståndsnät går till kondensatorns ena anslutning, samt basen på ena transistorn.
Plus: Zenerdiodens katod, sannolikt vid den röda punkten, samt transistorernas emitteranslutningar via ett litet motstånd.
Minus: Zenerdiodens anod, via ett eller flera motstånd på 1000 ohm eller mer.
Vänd på kretskortet och kolla hur det är kopplat. Du kan kanske ha nytta av informationen här. Principen är densamma:

https://forums.pelicanparts.com/porsche … uts-2.html

Och! Viktigast av allt!! Glöm inte att du måste byta kondensatorn! Alla kondensatorer i alla bilar måste bytas för säkerhets skull!
…eller?  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

4

Amazon säger du. Är det något som har med 123GT att göra, skulle jag sälja.