1

Ni som kör med externt oljefilter placerat i vänster hjulhus på T1, hur har ni dragit slangarna mellan oljefiltret och motorn, på ett bra/snyggt sätt så det inte ligger för nära grenröret/ljuddämparen?

Kör själv med slang mellan filtret och motorn. Men skulle vilja ändra dragningen något så det ser lite bättre ut bakifrån, då man ser en av slangarna ganska så tydligt som går i en böj ner mot marken.

Tips och bilder mottages gärna  ICQ/ay

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-11-08 13:38:20)

Jag fick hjälp av Sellholm Tuning i Köping som tillverkade måttanpassade stålomspunna högtrycksslangar.
Min drivlina är stumt monterad vilket medför att slangarna i stort sett inte rör sig och därmed inte riskerar att komma för nära avgassystemet.

Post's attachments

VW2332cc_Yttre Oljeanslutningar.JPG, 106.44 kb, 608 x 896
VW2332cc_Yttre Oljeanslutningar.JPG 106.44 kb, 85 downloads since 2023-11-08 

3

Det är i någon liknande stil som jag hade tänkt mig, att dra slangarna mellan grenröret.
Men då blir det ju vara någon typ av slang som står emot den strålningsvärmen från grenrören.
Idag har jag slangarna gåendes under det nedre röret.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Precis, enligt Janne Sellholm är deras slangar extremt tåliga båda vad gäller tryck såväl som värme.

Post's attachments

2332cc_Oljeanslutningar_läsbar_medium.jpg, 255.52 kb, 1612 x 763
2332cc_Oljeanslutningar_läsbar_medium.jpg 255.52 kb, 78 downloads since 2023-11-08 

2332cc_Oljeanslutningar_medium.jpg, 249.96 kb, 1612 x 763
2332cc_Oljeanslutningar_medium.jpg 249.96 kb, 69 downloads since 2023-11-08 

5

Fabrikat

Post's attachments

2332cc_Oljeanslutningar_medium_2.jpg, 211.73 kb, 763 x 1612
2332cc_Oljeanslutningar_medium_2.jpg 211.73 kb, 73 downloads since 2023-11-08 

6

Jag har lindat slangen med avgasbandage mellan pumpen (har både in/utgång för oljan i locket) och vänstra hjulhuset där filtret sitter. Funkar bra.
För övrigt så kan jag varmt rekomdera Sellholms som m02cjoho har handlat av. Väldigt proffsiga.

7

Så här ser det ut med slangarna vid vänster sida av ljuddämparen. Ee ligger varken emot grenrör eller ljuddämparen. Har fungerat felfritt, men det ser inte så bra ut istället.
Det är högtrycksslang oljeslang som är lindat med alu.belagt avgasbandage för att förhindra den värsta värmestrålningen från avgassystemet.
Har kört med så här i säkert 10-12 år, men skulle vilja göra om det så att de inte syns lika väl.

https://i.postimg.cc/vHFTNZ5K/DSC-0481.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

Tack, verkar vara en vettig lösning iallafall  ICQ/ay

NoVW skrev:

Jag har lindat slangen med avgasbandage mellan pumpen (har både in/utgång för oljan i locket) och vänstra hjulhuset där filtret sitter. Funkar bra.
För övrigt så kan jag varmt rekomdera Sellholms som m02cjoho har handlat av. Väldigt proffsiga.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-11-08 19:34:04)

Jag tänker att oljan som strömmar genom slangarna hjälper till att sänka tempen på slangen en aning.
Bandage är också ett bra komplement.
Om man inte har drivlinan stumt monterad riskerar slangarna så klart att komma närmare avgasrören när montorn rör sig.
Jag har kört med min lösning i cirka 10 år och märker ingen försämring av slangarna.
Ett alternativ är att använda rör istället där det riskerar att bli för varmt.

10

Jag har en "strumpa på mina slangar som oxå går mellan rören.
Det är en orange strumpa som man trär över slangen, den tål mycket värme. Köpt på Hydroscand. Jag kan ta bild på det nån dag. Ställde ut bussen i vinterladan för några timmar sen  ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

Produktblad för den slang som jag kör med

Post's attachments

Attachment icon product-39437.pdf 89.21 kb, 112 downloads since 2023-11-09 

12

Perfekt! Den infon var toppen. ICQ/ay
Då kan det nog bli en liten uppgradering till sånna slangar och omdragning kring grenrören.

m02cjoho skrev:

Produktblad för den slang som jag kör med

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

13

Ursäkta lite trådkapning germanbug men jag måste få fråga m02cjoho om filterhållaren. Är den med inbyggd termostat för oljan till en kylare?


m02cjoho skrev:

Jag fick hjälp av Sellholm Tuning i Köping som tillverkade måttanpassade stålomspunna högtrycksslangar.
Min drivlina är stumt monterad vilket medför att slangarna i stort sett inte rör sig och därmed inte riskerar att komma för nära avgassystemet.

14

Okej,

Efter haveri med kinaskit inhandlades kvalite' från Earl's istället.

Earl's Performance Billet Aluminum Sandwich-Style Oil Thermostats, 502ERL

och

Earl's Performance Remote Oil Filter Mounts, 2178ERL

Post's attachments

2332cc_Oljeanslutningar_medium_3.jpg, 263.88 kb, 1411 x 668
2332cc_Oljeanslutningar_medium_3.jpg 263.88 kb, 84 downloads since 2023-11-09 

2332cc_Oljeanslutningar_medium_4.jpg, 254.45 kb, 1044 x 783
2332cc_Oljeanslutningar_medium_4.jpg 254.45 kb, 73 downloads since 2023-11-09 

15 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-11-09 19:59:33)

Yttre oljekylare med El-fläkt

Post's attachments

2332cc_Oljeanslutningar_medium_6.jpg, 252.58 kb, 655 x 1382
2332cc_Oljeanslutningar_medium_6.jpg 252.58 kb, 79 downloads since 2023-11-09 

16

ICQ/ay

NoVW skrev:

Ursäkta lite trådkapning germanbug men jag måste få fråga m02cjoho om filterhållaren. Är den med inbyggd termostat för oljan till en kylare?


m02cjoho skrev:

Jag fick hjälp av Sellholm Tuning i Köping som tillverkade måttanpassade stålomspunna högtrycksslangar.
Min drivlina är stumt monterad vilket medför att slangarna i stort sett inte rör sig och därmed inte riskerar att komma för nära avgassystemet.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983