Vänligen glöm allt vad jag skrivit om ventil justering.
Så ävla korkat.
1 2023-10-22 13:25:51 Senaste redigerad av Marantz (2023-12-11 11:46:08)
Har du rätt packning mellan pumpen och locket? Om inte så får du inget eller väldigt lågt oljetryck. Skicka pm om du vill
Rev förra veckan en motor som hade fel packning mellan lock och pump. Spelet skall vara en knapp tiondel om dreven är flusch med huset. I det här fallet var spelet en halv mm dvs dåligt oljetryck.
Hur kommer sig detta? Är leverantörerna kass på att lev bra packningar? Är detta vanligt? Hur kolla så man har rätt? Skjutmått?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tunn papperspackning.
Det ska vara en tunn packning. Nästan så tung att du ser igenom den.
Jag har kollat upp flera motorer där ägaren renoverat och inte haft nåt oljetryck. Det har då visat sig att den tjocka packningen som ska sitta mellan blocket och pumphuset istället monterats mellan pumpen och pumplocket.
Man får då ett visst flöde men inget riktigt tryck.
Har nu plockat ur motorn.
Hittar inget fel på pumpen.
Knappt synligt slitage på locket, dvs zero spel.
Mkt tunn packning.
Drevet sitter fast på sin axel.
Pump snurrar med motorn.
Blivit tipsad om oljeförbättrings tillsatser att fylla pumpen med. Vad säger ni man ska ha i pumpen?
Ska nu dela motorn för att smörja upp allting igen, orolig för lager mm för att ha kört för länge på startern utan att få upp trycket.
Det ska räcka med att olja in dreven för att pumpen ska suga olja.
Har du lock med uttag för externt oljefilter så kan du köpa JPM's Prime cover kit för att köra upp oljetryck med en borrmaskin utan att köra motorn på starten.
Ali G
10 2023-11-08 17:45:04 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-11-08 17:45:26)
Har inte startat upp nyrenoverade VW motorer, men jag brukar fylla oljepumpen med fett (vanligt lagerfett.).
Fylla i olja och köra upp tryck utan tändstift
en köra in kammen i 20 min på förhöjt varv, och sen låta svalna och byta olja.
Det har funkat på SBC Volvo B20 Ford sidventilare, och gamla opelmotorer.
OBS inga racegrejor ;-)
Vet inte vad som är brukligt på VW för inkörning men ett tidigt oljebyte är ju aldrig fel.
11 2023-11-24 15:51:17 Senaste redigerad av Sten vW (2023-11-24 15:57:44)
Vrider du runt motorn åt fel håll? Oavsett håll skall nedanstående fungera:
Dum-dum testet är att man skall kunna ha aktuell kolv på topp (tdc) med båda sina ventiler ungefär lika mycket öppna, då är man iaf inte åt helvete!
Varannat varv på veven skall detta kunna inträffa.
Ur med stift och probera kolven med en längre bit svetstråd (för kort trillar garanterat in i motorn).
Ventiljustering sker på kammens bascirkel, är man pedant vrider man runt motorn ett helt varv (exakt) efter att den ventil (in eller ut) man vill justerat varit max öppen.
..och ja, med denna metod måste man göra det åtta gånger, två pers underlättar där den som ligger under bilen och justerar skriker okvädingsord åt den som vrider runt motorn.
Alternativt är att justera vid tdc (kolv på topp) när ventilerna inte håller på att öppna/stänga, så brukar jag göra (är oxå tvåmansjobb med motor i bil).
Enmansjobb i bil kräver att man har fungerande gradskiva på vevaxeln, 0-grader är tdc för två av kolvarna, 180 grader för de två övriga (med gradskiva makerad 0-360).
/S
12 2023-11-25 14:24:34 Senaste redigerad av Marantz (2023-11-25 14:25:54)
Har satt tdc på ettans cylnder, justerat vent.
Vrider ett halvt varv till bdc då stämmer 4ans, justerar. Halvt varv tdc på 3an, justerar. och halvt varv bdc på 2ans.
Är detta korrekt?
Alltid klockvis.
Jag gör liknande fast tvärtom
Sätter 1:an I tändläge, backar motorn (moturs) ett halvt varv och justerar 2:an, backar ett halvt till, justerar 3:an och slutligen backar ett halvt varv till o justerar 4:an.
Inte konstigt att det blir fel om du vrider ett varv. Det är ett halvt varv du ska vrida.
Ali G
Du kan oxå vrida och titta på vipparmarna. När både insug och avgas på en cylinder är avlastad så kan du ställa dom. Sen vrider du runt till nästa cylinder har insug och avgas avlastat och stället dom.
Så har jag gjort många gånger, det har funkat fint varje gång. Man behöver inte klydda till det så mycket 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Vet inte varför jag gjorde så. Har ju ren 30hästars och 1500 mm.
Har ju ställt ventiler flera gånger.
Fattar inte hur korkad man kan kan vara.
Inte konstigt att det blir fel om du vrider ett varv. Det är ett halvt varv du ska vrida.