Arbetet fortskrider sakta.
Försökt justerat ventiler, borrat ut en bult och satt i ny för avgaset, monterat fullackade motorplåtar och provmonterat förgasarna.
Ska fullacka/snygga till motorutrymmet lite lätt, sen åker motorn i igen. Kanske till helgen, om man har tur.
Det händer lite då och då. Nu senast monterades motorn i bilen..
Köpte en ny generator, en växelströmsvariant, vilken ju givetvis inte passar, nåt jag inte tänkte på... Så ska ha tag i ett sånt torn, sen fylls listan med andra delar ständigt på.
I övrigt så har jag rivit ur centerkonsollen, ska försöka fixa till lite, snygga till lite elmässiga ungdomssynder/genvägar och sånt.
Är det någon som har tips om hur man kan "renovera" musätna stolar på nåt käckt vis? Skummet är naggat i kanterna på några ställen...
Och sen är det behov för lite rostfix.. Det är ett hål bakom förarstolen.. Så där får jag försöka lappa ihop det hjälpligt i alla fall.
Köpte en ny generator, en växelströmsvariant, vilken ju givetvis inte passar, nåt jag inte tänkte på...
Glöm inte att en "likströms-generator-bränslepump" inte passar när du bytt till en alternator med tillhörande fot.
Glom inte heller att drivstången skiljer... Du har kanske redan koll på allt detta.
Köpte en ny generator, en växelströmsvariant, vilken ju givetvis inte passar, nåt jag inte tänkte på...
Glöm inte att en "likströms-generator-bränslepump" inte passar när du bytt till en alternator med tillhörande fot.
Glom inte heller att drivstången skiljer... Du har kanske redan koll på allt detta.
Det visste jag inte heller.
Tack för tipset!
Köpte en ny generator, en växelströmsvariant, vilken ju givetvis inte passar, nåt jag inte tänkte på...
Glöm inte att en "likströms-generator-bränslepump" inte passar när du bytt till en alternator med tillhörande fot.
Glom inte heller att drivstången skiljer... Du har kanske redan koll på allt detta.
På mina bilar så funkar det med vanlig pump och växelström inga problem 
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Originalpumpen passar, kan jag nu bekräfta.
Annars har jag beställt lite nya delar, baklampor, framlampor, tänddelar, och så vidare.
Ska göra ett ryck igen snart, nu är det mesta monterat i motorutrymmet, inkoppling kvarstår. Måste koppla förbi original laddrelä, fixa bensinslang till förgasare, strömmen vid motorn och ett batteri. Så ska vi vara klara för start i alla fall.
57 2023-11-07 12:10:40 Senaste redigerad av BeO (2023-11-07 12:11:52)
Ja, mycket fram och tillbaka har det varit..
En massa kopplande fram och tillbaka för att få saker och ting att lysa och visa rätt.
Fick göra rent kontakter och byta lite lampor i mätarhuset, byta bränsletank då den hade ett gigantiskt hål i botten, kopplat ännu mer, satte in en huvudbrytare för säkerhetsskull, plockade ur motor för att jag trodde den inte drev som den skulle, men det visade sig att jag tittade på fel sida när jag provkörde i luften......
Men. Nu går den för egen maskin, se video från instalolz. Den behöver justeras, går rätt fett just nu. Men annars verkar det fungera hjälpligt iallafall.
https://www.instagram.com/p/Cvni0DVs-2n/
Det som kvarstår just för tillfället, är att montera brytarlöst, svetsa lite här och var, tutan måste fixas, Sen skulle jag vilja ha i gång laddlamperiet, som inte riktigt fungerar som det ska, har testat de flesta varianter jag hittat på interwebz, men ingen ger resultat. D+, D- och DF ger mig huvudvärk...
Så om nån har förslag eller tips, så är jag tacksam för det. Har färger enligt bild. Den som ser grå ut är brun. Det var en vanlig likströmmare innan.
Har tagit bort laddreläet, och kopplat ihop det som satt i det enligt denna bild. Men hittar inte tex den bruna och den tunna svarta, var de kommer ifrån. Och var de ska förstås.
Annars är det väl mest småsaker tror jag. Svetsningen är väl det som mest, minst frestar för tillfället. Hoppas kunna lappa ihop det värsta under vintern nu så det kan bli besiktning framåt vårkanten.
Ja, mycket fram och tillbaka har det varit..
En massa kopplande fram och tillbaka för att få saker och ting att lysa och visa rätt.
Fick göra rent kontakter och byta lite lampor i mätarhuset, byta bränsletank då den hade ett gigantiskt hål i botten, kopplat ännu mer, satte in en huvudbrytare för säkerhetsskull, plockade ur motor för att jag trodde den inte drev som den skulle, men det visade sig att jag tittade på fel sida när jag provkörde i luften......![]()
Men. Nu går den för egen maskin, se video från instalolz. Den behöver justeras, går rätt fett just nu. Men annars verkar det fungera hjälpligt iallafall.
https://www.instagram.com/p/Cvni0DVs-2n/Det som kvarstår just för tillfället, är att montera brytarlöst, svetsa lite här och var, tutan måste fixas, Sen skulle jag vilja ha i gång laddlamperiet, som inte riktigt fungerar som det ska, har testat de flesta varianter jag hittat på interwebz, men ingen ger resultat. D+, D- och DF ger mig huvudvärk...
Så om nån har förslag eller tips, så är jag tacksam för det. Har färger enligt bild. Den som ser grå ut är brun. Det var en vanlig likströmmare innan.
Har tagit bort laddreläet, och kopplat ihop det som satt i det enligt denna bild. Men hittar inte tex den bruna och den tunna svarta, var de kommer ifrån. Och var de ska förstås.
Du måste ha ett externt laddrelä till den generatorn, 3 sladdar som går till samma betäckningar på reläet.....Annars är det väl mest småsaker tror jag. Svetsningen är väl det som mest, minst frestar för tillfället. Hoppas kunna lappa ihop det värsta under vintern nu så det kan bli besiktning framåt vårkanten.
59 2023-11-07 15:17:21 Senaste redigerad av BeO (2023-11-07 15:17:44)
Du måste ha ett externt laddrelä till den generatorn, 3 sladdar som går till samma betäckningar på reläet.....
Aha, det förklarar ju saker och ting. Men man kan använda det gamla då antar jag?
60 2023-11-07 15:46:11 Senaste redigerad av Alex (2023-11-07 15:49:07)
Ghia64 skrev:Du måste ha ett externt laddrelä till den generatorn, 3 sladdar som går till samma betäckningar på reläet.....
Aha, det förklarar ju saker och ting. Men man kan använda det gamla då antar jag?
Nä, du behöver köpa ett nytt. Likström fungerar inte.
Jag löste det tillfälligt såhär:
D+, D- och DF ska ha direkt kontakt med motsvarande på laddreläet. Sen ska lampan kopplas in på en av dem också. Syns till vänster i bild här: 
1500 -69
Ghia64 skrev:Du måste ha ett externt laddrelä till den generatorn, 3 sladdar som går till samma betäckningar på reläet.....
Aha, det förklarar ju saker och ting. Men man kan använda det gamla då antar jag?
Du måste ha ett för vxl ström, är ganska simpelt att montera....
Toppen, tack ska ni ha!
