Ni som tyckte Långbänken tog lång tid, här har ni ett annat projekt som tagit tid och kommer att ta tid.
Det hela började runt 2007, då vi besökte Bug Run på Mantorp. Och där låg ett Split tak, som jag köpte.
Men allt började mycket tidigare, Morsan och farsan körd VW i början på 60 talet, och då var det split som gällde för de var billigast.
Så jag blev präglad på vit ratt pilar och lukten av bränd olja från värmesystemet.

Här är taket som startade projektet.

Så det blev att leta split delar på veteranbilmarknader som jag besökt, och det har gått rätt bra.

Då jag fått ihop dörrar luckor instrumentbräda mm. så har jag letat efter nedre delarna av en pre 56 kaross.
så jag kunde montera på mitt splittak. Då dök det upp en 54 bil på blocket. Lång historia kort så köpte jag endast karossen i lösvikt i Gävle.

Och är man i Gävle så måste man besöka mannen som tillverkar de bästa VW bitarna i Världen, tyvärr var han inte där. Men det var kanske tur för jag behöver nog köpa lite VW plåt till Wannabe Splitten.

Då jag Köpt en 1963 platta med papper, så blev det att rulla fram den innan vi åkte till Gävle.

Väl hemma fick jag hjälp att lyfta över karossen på plattan.

Bakre plåten uppdaterad för dubbla pipor.

I Morse plockade jag fram alla bra och ha grejor jag köpt under åren.
Tank från Västergötland har jag för mig.

När jag hängt på plåtarna lite provisoriskt, blev det till att tvätta den "nya" bilen.

Monterade en ratt också då den säker kommer att flyttas runt i väntan på slutspurten.

Nån som har ett extra dörr glas?

Provmonterade mina HELLA tillbehörs lysen som tidigare suttit på en Cheva, men de ser ju OK ut.

Påve näsa och luckhandag provmonterades också.

Ser rätt bra ut tycker jag.

Denna bräda kommer att ersätta 54 brädan.
Och så får vi se hur jag gör med spltt rutorna bak, om dte blir helt takbyte eller bara rutbyte:

Kaross numret fick jag till Sep 1954 , enl The Hamb.
Nu kommer jag att ställa undan underverket då jag satt ihop mig ett barn find ;-)
Jag ska montera cabben på 56'a cabben. Och när det är klart så ska jag avsluta kaross bytet på mitt A Fords bygge.
Men sen då jäklar :-)
Just det sa jag att jag köpt en motor till Wannabe Splitten också.
kul att se pusslet ramla ihop.. det har ju varit pg länge som alla bra projekt...
Tack