1

Hej

Egentligen har jag inte börjat med denna bilen ännu, men här kommer en del bilder. Det är en splittbubbla från augusti 1952 som jag lyckades få tag i slutet av förra året. Efter tipps från Tomas i Åstorp, om en gammal splittbubbla i Halmstad, så började man leta efter den. Efter mycket om och men så fick jag tag i ägaren som hette Palten och var 80 bast.

Han berättade att bubblan fanns kvar men numera i Fegen hos hans barnbarn. Helvete, var första tanken. Där var det kört.
Men han berättade att de hade absolut inget intresse av bubblan utan den bara stod där nu.

Så när det blev helg så åkte jag upp till Fegen och detta var vad som mötte mig.

http://img88.imageshack.us/img88/8655/vw53a037.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/9095/55375049.jpg

Pratade med ägaren dagen efter och hux flux så var bilen min. Och helgen därefter så åkte jag, henrik & Bengt-Göran upp för att hämta hem bubblan.

http://img375.imageshack.us/img375/2149/vwbubbl52029.jpg

På söndagen kom Tomas upp från Åstorp för att kolla in fyndet. Och givetvis blev det lite mekande och noggran inspektion av bubblan som nu hade fått namnet "Palten" från gubben som hade den sist.

Här ses Tomas posera i kylan ICQ/ab

http://img442.imageshack.us/img442/1620/diverse037.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/3919/diverse043.jpg

Tomas hittade en liten bricka inne i bilen med bilens Reg nr och första ägarinna. Skickade efter papper från Riksarkivet och det visade sig att bubblan såldes ny i Linköping 1952 till en tant som hette Märta Rydberg.

Pratade med den gamle gubben som bor i stan och han berättade om den herren som hade bubblan innan honom. Han jobbade som militär på I16 och var över och stred i Korea. När han kom dog han kort därefter. Historien blir intressantare eftersom denne herren var en oäkting till en känd kostnär i Halmstad, Isac Grünewald.

När jag berättade om Märta Rydberg, så vaknade gubben till och utbröt, Det var ju hans fru!

Men nu står bubblan i garaget och väntar på sin tur. För först ska ju Danskan bli klar. Men man kanske tjuvstartar, man vet ju aldrig.

//Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

Detta projekt ska följas ICQ/ae !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

3

X2

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Hamsedk har fått ett liknande tips av mej om en något äldre bil, besök är inplanerat till Mars/April.  ICQ/ae

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5 Senaste redigerad av VwGoran (2011-01-26 18:15:29)

Coolt, får man hänga på? Är det någon av de bilarna som vi diskuterade sist i närområdet?

6 Senaste redigerad av 25hpman (2011-01-25 22:43:31)

My lips are sealed...

På tal om det, så kom jag på en till nu...

7

Klart du gjorde  ICQ/ad

Vi hörs någon dag, Tomas.

8 Senaste redigerad av VwGoran (2013-02-02 13:58:21)

Godkväll

När jag idag var ute i garaget och pillade lite med Danskan, så sneglade jag mot Palten och började drömma lite.

Eftersom jag har lovat förra ägaren att den ska förbli orginal hög, då han var starkt emot sänkta bilar, kommer den förbli så.

Ordet orginal nämndes i samma veva, men det är här som jag börjar fundera lite.

Första tanken var ju att helrenovera bilen med snygg lack mm men nu när man har sett en drös med ashårda splittar på forumet så börjar jag fundera på att något sätt behålla Paltens nuvarande skick.

Vad tycker ni?

Nu dröjer det nog ett bra tag innan man hittar på något med Palten men era synpunkter är ju ändå intressanta.

http://img98.imageshack.us/img98/2366/diverse039.jpg

Mvh
Göran

9

Behåll den som den där ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

10

Japp ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

11

Bevara, den är ju hur häftig som helst som den är! ICQ/ab

12

Man blir ju inspirerad av hepö och fiddes stenhårda splittar. Dock är ju dessa sänkta ICQ/ab

Men sliten i orginalhöjd kan ju inte vara fel......

13

Du får lasta den riktigt riktigt tungt. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

14

VwGoran skrev:

Men sliten i orginalhöjd kan ju inte vara fel......

Nä det är inte fel, dare to bee different... ICQ/ad

15

Helt klart orörd tycker jag

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

16

Behold den urørt utenpå!

'53 T1 | '58 T2 | '66 T1

17

urörd... Är du hemma tisdag (imorgon)?

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

18

Det fina med "stuk" är att det aldrig behöver vara slutgiltigt. Man åker i det stuk man föredrar och råkar man ändra sig under tidens gång, kan man bygga om. Många ser en entusiastbil som ett projekt, där ett objekt ska fixas till för att bli kördugligt och få ett utseende man tycker om. Ett annat sätt att se på det är som en livslång relation till ett dött föremål som får sitt liv genom ägaren. Den åker dit man vill och den tjänar en under en förhoppningsvis lång tid. Precis som med andra saker i livet, kan detta komma att förändras, vill man fortfarande åka i samma bil, då kan man förändra bilen. Jag skulle första hand satsa på att få ihop bilen till ett kördugligt skick, efter några utvärderingsmil kan man då avgöra vad man vill fortsätta med. Det skadar ju förstås inte att samla på sig delar till sina idéer, men man måste inte använda dem. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

Mint inredning, motorrum och underrede och utvändigt sliten, thats the ticket!

20

Jo Lowang, det lutar ju åt det hållet. Men det tar nog lite tid innan jag sätter igång med palten.
Kan ju börja samla delar som saknas.

Någon som har ett par ok dörrar till en splitt, palten är sept 52.

21

Jag har ju en dörr som enl uppgift skulle passa från Augusti 52, men det stämmer nog inte då min ska ha ventilationsruta?
Annars är det nästan samma färg ICQ/ab

Om du är sugen endå, så kolla med Tomas. Den är snart hans ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

22

Låter bra det...  ICQ/ad

23

Godkväll.

Satt i eftermiddags och funderade lite om bubblan och dess tidigare ägare.
Vet ju lite info men skulle vilja få fram bilens regnr när den rullade i Halmstad. Kul hade ju varit om man kunde få tag i lite vintage bilder på Palten.

Så snackade med mor som är engagerad inom Hallands genealogiska förening (släktforskning) och via två olika databaser så hade vi fått fram mer info om ägarns man som hette torsten och dog i Halmstad 1979. Nu skulle det ju vara kul att spåra några släktingar till honom och kanske se om de har info om bilen.

Vi får se vad som händer, mor skulle kolla mer uppgifter imorgon på jobbet.
Tex den uppgiften om att Torsten var militär på I16 i Halmstad.

Imorgon ska jag ringa landsarkivet och kolla närmare hur jag ska få reda på bilens reg nr. Jag vet ju vad den hade för reg nr i Linköping men när den flyttade ner till Halmstad i början av 60 talet så tar spåren slut.

Fortsättning följer ICQ/ab

24

sluta forska, börja skruva  ICQ/ad

25 Senaste redigerad av Kjell Roar (2011-10-30 21:02:58)

Her er en annen svensk 52'a som blei norsk på sine gamle dager, og restaurert med gamle biter hvis mulig, og med mye patina.
Tror denne også er august 52.

Les og nyt:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4026.0.html

http://ambasadeur.blogspot.com/

ICQ/ab

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.