Hej
Egentligen har jag inte börjat med denna bilen ännu, men här kommer en del bilder. Det är en splittbubbla från augusti 1952 som jag lyckades få tag i slutet av förra året. Efter tipps från Tomas i Åstorp, om en gammal splittbubbla i Halmstad, så började man leta efter den. Efter mycket om och men så fick jag tag i ägaren som hette Palten och var 80 bast.
Han berättade att bubblan fanns kvar men numera i Fegen hos hans barnbarn. Helvete, var första tanken. Där var det kört.
Men han berättade att de hade absolut inget intresse av bubblan utan den bara stod där nu.
Så när det blev helg så åkte jag upp till Fegen och detta var vad som mötte mig.

Pratade med ägaren dagen efter och hux flux så var bilen min. Och helgen därefter så åkte jag, henrik & Bengt-Göran upp för att hämta hem bubblan.

På söndagen kom Tomas upp från Åstorp för att kolla in fyndet. Och givetvis blev det lite mekande och noggran inspektion av bubblan som nu hade fått namnet "Palten" från gubben som hade den sist.
Här ses Tomas posera i kylan 

Tomas hittade en liten bricka inne i bilen med bilens Reg nr och första ägarinna. Skickade efter papper från Riksarkivet och det visade sig att bubblan såldes ny i Linköping 1952 till en tant som hette Märta Rydberg.
Pratade med den gamle gubben som bor i stan och han berättade om den herren som hade bubblan innan honom. Han jobbade som militär på I16 och var över och stred i Korea. När han kom dog han kort därefter. Historien blir intressantare eftersom denne herren var en oäkting till en känd kostnär i Halmstad, Isac Grünewald.
När jag berättade om Märta Rydberg, så vaknade gubben till och utbröt, Det var ju hans fru!
Men nu står bubblan i garaget och väntar på sin tur. För först ska ju Danskan bli klar. Men man kanske tjuvstartar, man vet ju aldrig.
//Göran
!