1

Nån som har några erfarenheter av de nytilverkade växelströmmarna ?

De finns tyderligen upp till 90A, skulle vara trevligt med rejäl laddning i bilen, samtidigt undrar jag hur de står sig jämfört med en gammal hederlig 50A bosh vw generator ?

vad är era erfarenheter?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Nobbe skrev:

Nån som har några erfarenheter av de nytilverkade växelströmmarna ?

De finns tyderligen upp till 90A, skulle vara trevligt med rejäl laddning i bilen, samtidigt undrar jag hur de står sig jämfört med en gammal hederlig 50A bosh vw generator ?

vad är era erfarenheter?

Ingen erfarenhet, men varför behöver du 90A?
Såvida du inte har en herrejösses stereoanläggning (som är igång mest hela tiden) i bilen och allt är i sin ordning finns det väl inget behov av mer än vad originalet ger.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

3

ja man man kan säga samma sak om motorer ICQ/ad
man får en ny 90hp motor för samma pris som en beg 50hp org motor vilken är bäst... frågan är då om man behöver 90hp :=)

Nä lite skämt o sido. det är lite det som är frågan, Jag menar bara för att den kan trycka på med 90A så lär den inte göra det, om allt fungerar som det ska. Men det finns där om det behövs och batteriet är tomt en dag....

frågeställningen blir då:

Man får 40A extra kapacitet "gratis" med en nytillverkad generator,  det är ungefär samma pengar
och man väger det mot kvaliteten på en original Bosh 50A generator.

Därför hoppas jag på lite erfarenheter här ICQ/ab

4

Det är kanske så enkelt att utvecklingen har gått framåt?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Kan vara så ! :=)
ingen här som kör med de nytillverkade växelströms generatorerna ? och har någon erfarenhet av dem ?

6

jo jag körde med en ny 75 amp i min bil .. var kanon och kan starkt rekomendera den.,, både fin och bra är den.

7

Willy skrev:

jo jag körde med en ny 75 amp i min bil .. var kanon och kan starkt rekomendera den.,, både fin och bra är den.

Var finns dom att köpa?

8

ja jag köpte min hos dalhems. inte jättebillig, men kromad och fin.

ring till Krister så hjälper han dig. Men han jobbar först på Tisdag igen.
Mvh//

9

Köper inget av princip från Dalhems, Jag har handlat av dem förut och hur de hanterat mig som kund ledde till att de alldrig kommer att få sälja nåt till mig igen!!....... .
men det är en annan historia :=) de finns att köpa på många andra ställen! Det roliga med denna tråden är att det finns nöjda referenser på de nytillverkade generatorerna ! ICQ/ab
viket gör att en nytillverkad 90A känns som ett bra alternativ.

10

Det här var ju en riktigt intressant nyhet för mig och borde så även vara för fler bussägare. Ju mer elektriskt man installerar, desto mer borde man kompensera det med öka laddnings- och batterikapaciet. Jag tror inte den extra kapaciteten är nödvändig, men precis som med all dimensionering, gäller det att ha överkapacitet för att vara på den säkra sidan. Frågan är om det inte räcker med en vanlig 55A i en typ1 med en stereo...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

kee skrev:

Det här var ju en riktigt intressant nyhet för mig och borde så även vara för fler bussägare. Ju mer elektriskt man installerar, desto mer borde man kompensera det med öka laddnings- och batterikapaciet. Jag tror inte den extra kapaciteten är nödvändig, men precis som med all dimensionering, gäller det att ha överkapacitet för att vara på den säkra sidan. Frågan är om det inte räcker med en vanlig 55A i en typ1 med en stereo...

Jag såg att cip1.com har 75A växelströmmare för runt 200 usd..

12

Annars finns det 90A här för ca 150 usd ink frakt ICQ/ab

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Beetl … ccessories

13

Nobbe skrev:

Annars finns det 90A här för ca 150 usd ink frakt ICQ/ab

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Beetl … ccessories

Ja, riktigt bra pris..

14

Då jag inte har någon växelströms generator till någon av mina vw boxer motorer..
Behövs det ett separat ladnings relä till dom .
Och passar ett "standard" till den "starkare" generatorn... och vad kostar ett då, alltså förutom nämda vs generator..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

michaelth skrev:

Då jag inte har någon växelströms generator till någon av mina vw boxer motorer..
Behövs det ett separat ladnings relä till dom .
Och passar ett "standard" till den "starkare" generatorn... och vad kostar ett då, alltså förutom nämda vs generator..

Nä,dom har inbyggd regulator...En kabel till batteriet å en till kontrollampan. Du måste förstås ta bort å koppla över gamla reläet

16

Jag slog till på en 90Amp på ebayen ICQ/ab

1,056.81 SEK ink frakt + eventuell moms.

får se när / om den dimper ner ! :=)

//Nobbe

17

Attans det var billigt! 75an finns på UN och den ligger runt tvåtusingen.

Nobbe: Vore intressant med ett utlåtande längre framöver, kul när folk vågar testa nytt!

18

När vi likså är inne på generatorer, är det någon som vet vad hur kraftig generator det sitter i en 74:a bay 1,8l ??

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

19

Är det någon här ute som vet hur mycket kraft som behövs att driva en 90A generator
Det skulle smaka mumma och ha en sådan i tävlingsbilen
Jag har problem att jag förbrukar så mycket ström till pumpar/sprut/tändning och andra prylar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

Den fram ställer i bästa fall 90Ax14V=1260W med en verkningsgrad på 90% ger det  1400 W (ca 2 hk) då med en 50 hk motor tar den 4% av motor effekten.

21

Tack Stefan för uträkningen
Om den tar så mycket effekt så är den inte så roligt liv för ramlager 4
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

22

Fredde.B skrev:

När vi likså är inne på generatorer, är det någon som vet vad hur kraftig generator det sitter i en 74:a bay 1,8l ??

Vill minnas att det är just en 70A som sitter i typ4-motorerna.

23 Senaste redigerad av Nobbe (2011-02-13 11:04:18)

PPRMicke skrev:

/// Micke

Intressant tanke, och värd att beaktas! men med tanke på att den bara ska ladda det som förbrukas och att det egentligen diffar mindre än en 1 hp mot en std 50Aså är den belastningen inte trolig en längre tid så tillvida man inte kör extremt mkt elförbrukare kontinuerligt..... för generatorn skall som sagt inte gå för fullt hela tiden bara för att den kan göra det.......

det väcker dock frågan om en vanlig rem är tillräcklig ? eller om man åker på att konvertera till en plattrem.... och man får nog vara noga med att köra med rätt remspänning.

Det lagret bör även vara dimensionerad för lite mer effekt iom att det även skall hantera kraftöverföringen som krävs för att flytta rejält med kylluft. och jag tror i princip att den delen förmodligen tar minst samma effekt,

24

En annan fråga - vilka motorer & vilka generatorfötter passar en dylik generator på? Antar att det bara är de med lös fot, dvs inga 30hk.

Nu har jag förvisso redan en 1600 motor med vxl generator som jag iom det är original VW är en lägre effekt, men, men... man är alltid nyfiken... Har ju en oihopskruvad 1900 också så frågan är om det passar där rakt av?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

25

Nobbe skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Intressant tanke, och värd att beaktas! men med tanke på att den bara ska ladda det som förbrukas och att det egentligen diffar mindre än en 1 hp mot en std 50Aså är den belastningen inte trolig en längre tid så tillvida man inte kör extremt mkt elförbrukare kontinuerligt..... för generatorn skall som sagt inte gå för fullt hela tiden bara för att den kan göra det.......

det väcker dock frågan om en vanlig rem är tillräcklig ? eller om man åker på att konvertera till en plattrem.... och man får nog vara noga med att köra med rätt remspänning.

Det lagret bör även vara dimensionerad för lite mer effekt iom att det även skall hantera kraftöverföringen som krävs för att flytta rejält med kylluft. och jag tror i princip att den delen förmodligen tar minst samma effekt,

Ramlager 4 är ganska rätt dimensionerad för en likströmare på t1 sen kom växelströmaren (35A) på motorer som har gått länge brukar det vara skader på 4ans ram
När man river en gammal t3 motor (t1) så är också blocket uppslaget i ramlagerlägen på 4ans ramlager
På T4 motorena är det något större ramlager plus att veven är längre kanse det klarar sig
Jag har förlite erfarenhet på t4motorer att utala mig om det på dessa motorer
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke