Märker man skillnad om man går från 1,1 till 1,25 vippor på motorn??
Ja det bör du göra. Sen beror det på vilka toppar du har. Vilken ventilstorlek och komp men naturligtvis också på vilken cam du har.
Panchito 40/35,5 ventiler w120 9,2 i komp
Ja det bör du göra. Sen beror det på vilka toppar du har. Vilken ventilstorlek och komp men naturligtvis också på vilken cam du har.
Om man säger så här Kamen lyfter 10.08 mm sen med 1.1 = 11.09 mm med 1.25 = 12.60 mm
Duration är på kamen är 253 med 1.1 vippa 294 med 1.25 är den långt över 300 grader
När man mäter på 0.200 så är det massor mer
Vid 300 grader börjar det massa arbete för det skall funka bra under 2500 varv
Att påstå det märks skillnad bör det göra men det finns en gäng olika parametrar som skall också stämma
som insugs länden till toppen på förgasaren och hur långa primär rör det är på avgaset
Hoppas du har läst kamkortet där står det arbetsområden med 1.1 2000-6000
Vid 1.25 så händer det en del saker som ventilfjädrar o inspänningstrycket och stötstänger
En W120 är kända för att slå upp lyftar hålen
I min värld skulle jag använda en Fk 7 i stället som har skonsammare ramper på kamen än w120
Det med mäta ventilstorlek ja det är ett sätt att se på det Men att sätta dit en stor ventil i en liten kanal som Empi gör
Den viktiga saken är man läser ut flödet i kanalen då kan man skapa sig en uppfattning hur maskinen kan jobba
En bra sak att skaffa är en bok som handlar om det området En av dom bättre är skriven av A. Graham Bell
Så famlar man inte i den mörka världen som trimma en motor
Finns även simulerings program men då lär man sig inte grunderna
https://www.fruugo.se/fourstroke-perfor … 1QEALw_wcB
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Om man säger så här Kamen lyfter 10.08 mm sen med 1.1 = 11.09 mm med 1.25 = 12.60 mm
Duration är på kamen är 253 med 1.1 vippa 294 med 1.25 är den långt över 300 grader
När man mäter på 0.200 så är det massor mer
Vid 300 grader börjar det massa arbete för det skall funka bra under 2500 varv
Att påstå det märks skillnad bör det göra men det finns en gäng olika parametrar som skall också stämma
som insugs länden till toppen på förgasaren och hur långa primär rör det är på avgaset
Hoppas du har läst kamkortet där står det arbetsområden med 1.1 2000-6000
Vid 1.25 så händer det en del saker som ventilfjädrar o inspänningstrycket och stötstänger
En W120 är kända för att slå upp lyftar hålen
I min värld skulle jag använda en Fk 7 i stället som har skonsammare ramper på kamen än w120
Det med mäta ventilstorlek ja det är ett sätt att se på det Men att sätta dit en stor ventil i en liten kanal som Empi gör
Den viktiga saken är man läser ut flödet i kanalen då kan man skapa sig en uppfattning hur maskinen kan jobba
En bra sak att skaffa är en bok som handlar om det området En av dom bättre är skriven av A. Graham Bell
Så famlar man inte i den mörka världen som trimma en motor
Finns även simulerings program men då lär man sig inte grunderna
Så 1.25 vippor på en standardkam ställer till problem med tomgången/vridet på låga varv, eller hur ska jag tolka det du skriver?
PPRMicke skrev:Om man säger så här Kamen lyfter 10.08 mm sen med 1.1 = 11.09 mm med 1.25 = 12.60 mm
Duration är på kamen är 253 med 1.1 vippa 294 med 1.25 är den långt över 300 grader
När man mäter på 0.200 så är det massor mer
Vid 300 grader börjar det massa arbete för det skall funka bra under 2500 varv
Att påstå det märks skillnad bör det göra men det finns en gäng olika parametrar som skall också stämma
som insugs länden till toppen på förgasaren och hur långa primär rör det är på avgaset
Hoppas du har läst kamkortet där står det arbetsområden med 1.1 2000-6000
Vid 1.25 så händer det en del saker som ventilfjädrar o inspänningstrycket och stötstänger
En W120 är kända för att slå upp lyftar hålen
I min värld skulle jag använda en Fk 7 i stället som har skonsammare ramper på kamen än w120
Det med mäta ventilstorlek ja det är ett sätt att se på det Men att sätta dit en stor ventil i en liten kanal som Empi gör
Den viktiga saken är man läser ut flödet i kanalen då kan man skapa sig en uppfattning hur maskinen kan jobba
En bra sak att skaffa är en bok som handlar om det området En av dom bättre är skriven av A. Graham Bell
Så famlar man inte i den mörka världen som trimma en motor
Finns även simulerings program men då lär man sig inte grundernaSå 1.25 vippor på en standardkam ställer till problem med tomgången/vridet på låga varv, eller hur ska jag tolka det du skriver?
Varför skall det ställa till det
Kamaxeln är det avgör hur lågfart och tomgången blir
MEN om man om man har en 108 graders kamaxel som lyfter typ 9.3 mm på ventilen med 1.1 utväxling och i stället sätter dit 1.25 så lyfter den 10.65 klarar kanalen hantera så mycket mer lyft så det strömmar fritt
Funkar jättebra med 1.4 vippor på en std kamaxel
Det är ALTID Kamaxeln som avgör hur gången är på motorn
Exp om man har en W120 kam som man sätter dit 1.25 så är det nästan som en W125 kam
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
