Japp, snabb blir den nu...
Nått får man ju uppdatera om, annars somnar detta trötta forum in totalt, tyvärr 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia 57
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Japp, snabb blir den nu...
Nått får man ju uppdatera om, annars somnar detta trötta forum in totalt, tyvärr 
Ärligt talat när jag såg detta kände jag direkt... detta måste jag planka på 356 an. .. måste "bara " få loss muttrarna. .. då allt innanför trummorna har blivit i ett permanent stadium... rost typ.... kollat på dyra mutter lossar med utväxling... funderat på att köpa billig hylsa och svetsa på ett plattjärn för att med en slägga lossa skroten. . Eller bara klyva mutterskrotet och ersätta med ny....
Slaghylsa? Var hitta? Har säkert ett bättre namn....
Micke;
Micke;
Sett denna... drog av fyrkanttappen. 1/2 tappen på ett kamasa krafthandtag när jag försökte lossa en nav mutter senast..iofs med ett rör på...
Här blir det ju lite utväxling... men kanske tanken är att man slår först med slägga på änden. ... sedan muttrar loss?
Micke, jag tror du svarade dig själv, stort kraft=slägga, liten kraft 1/2"....
Var varsam med kastelleringen på muttern bara, jag lyckade trycka till en sådan lite snett med en hylsa och 3/4" förlängare, den satt så fast att vrålapan fick sära på muttern..
Själv har jag inköpt en mer avancerad slagnyckel, inte använt den på VW centrummutter ännu men det finns annat som sitter nåt så inåt...
https://www.xn--hglandskompaniet-mwb.se … slagnyckel
/S
Vad är det för storlek på muttern Micke? 36 som typ1 eller 46 som typ2?
Jag har nog kraftiga slagnycklar till båda storlekarna. Såna man inte kan vålda sönder…
Du kan låna om du vill. Jag kan få upp dom till Olofström, det är väl hyggligt nära dig?
Tack för omtanken.... men vill ha själv...vet ju aldrig när man behöver igen... avstånd ronneby/Olofström 6 mil... så ganska så nära... skall kolla som min gamla far när jag åker hem till öhn härnäst...fanns en hel del grovt hylsmaterial där vill jag minnas...
Ärligt talat när jag såg detta kände jag direkt... detta måste jag planka på 356 an. .. måste "bara " få loss muttrarna. .. då allt innanför trummorna har blivit i ett permanent stadium... rost typ.... kollat på dyra mutter lossar med utväxling... funderat på att köpa billig hylsa och svetsa på ett plattjärn för att med en slägga lossa skroten. . Eller bara klyva mutterskrotet och ersätta med ny....
Slaghylsa? Var hitta? Har säkert ett bättre namn....
Inte bara bättre att köra 3/4" hylsa och dragskaft?
Ska komplettera med en 46 mm till typ2, för 36 mm har verkligen gjort sitt jobb 
På det igen med kompressorn
Nyrenoverad och klar nu…
Denna gång bestyckar jag om förgasaren lite och ev testar annan tändkurva och kör på bara bensin. Inte 50/50 bensin etanol som förra gången.
Var ju löjligt svårstartad kall med E85.
E85 får man gå på med mycket soppa om det skall starta
Om du kolla på en E85 bil har dom starkaste tändsystemen ut i volt från spolen
En fråga 50/50 (soppa/ sprit eller E85 )
Vi har börjat testa E85 här i gbg vad man får i från pumpen från 82% till 87% sprit i soppan Här uppe är det ingo och Qstar som är jämnas kvalitet Ps vinter E85 är 75% som vi har nu
Men har råkat ut för mycket vatten på mackar som säljer lite e85
/// M
Kompisen körde sin 245 på E85, för att spara pengar. Men på hösten blev det till att byta munstycken till bensin, då den blev svårstartad när kylan kom.
Men på sommaren funkade det bra med mycket choke en lite stund i början av resan.
Jag har ingen choke på min weber dcoe, det är kanske därför jag hade ett helvete med kallstarter 
Nu är det provkört för säsongen.
Kompressorn lirar bra, lite mer finjustering av förgasaren så är jag hemma.
Den är löjligt svårstartad kall bara
Får fundera ut varför. Sist jag hade det problemet(förra gången med kompressor) så vill jag minnas att jag bytte tändspole och fick den lättstartad. Nu är det nog inte samma problem
Men kul att den verkar lira bra när man kör iaf 
Var på den lokala veckträffen häromdan och blev fotad.
Rätt fina bilder, så jag lägger dom här.
Så det händer nått i tråden 
Säsongen tog slut tidigt 
vad hände... 
Jag körde ganska hårt och länge på motorvägen…
När jag körde av så rök det lite märkligt och jag kände att jag tappade effekt.
Så jag puttade nån km hem.
När jag provstartade nästa dag så kom det avgaser från vehhusventilationen
Kan vara att det gick lite varmt på treans cylinder
Jag skulle endå byta lådan som har läckt olja ett tag så motorn var endå tvungen att gå ut.
Och jag har grejor liggande till att bygga en ganska potent 1914, så det var kanske inte så fel att det rasade så jag får tummen ur… 
Första grejen på nya motorn klar
Rejäl ventilation i ventilkåporna.
Det hade jag inte på kompressormotorn och det hade jag behövt, märkte jag den hård vägen 
Snart jul, då ska man pyssla. Det är ju sedan gammalt 
Specen på nya motorn, om nån är intresserad
Arborrat AS block. Byggt av JPM innan det blev lager ras och jag fick blocket helt tomt och delat.
Johannes har nog borrat alla kanaler som går att borra i ett block.. det sitter säkert 12-15 gängade pluggar på ställen där jag aldrig sett gängade pluggar förut.
Bra, för det var ju mycket lättare att rengöra då
94 mm cylindrar, standard vev och stakar.
Engle FK8 kam
Scat 1:1,4 vippor
Nytt lite lättat svänghjul. Mest för att jag hade det liggande.
CB performance toppar, wedge port, CNC machined och andra tuffa ord jag inte minns längre.
IDA 48 förgasare, kopior från reedmoral. Ser riktigt fina ut..
Insug portade till topparna.
Scat/mallory fördelare, gammal
Gammalt S/S header ormbo.
Fatboy dämpare.
Bygget är tänkt att se ut som man byggde förr, i calook stil från sent 70tal i Kalifornien. Tror jag iaf 
jag är intresserad!!
av det mesta, o tycker motorer är lite extra kul.
trevlig tråd.
Bra att någon gillar det
Då postar jag lite bilder till längs vägen 
Jag ser också fram emot bygget! Jag samlar delar till ett motorbygge på samma kamaxel du har, så det blir spännande att se vad du tycker om den. 
bara göratt !!
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia 57
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.