1 Senaste redigerad av Folkafahrer (2023-09-06 17:42:10)

Råkade posta tråden under fel flik. Har kopierat tråden till Karmann GhiafIiken.

I morse när jag åkte till jobbet på min Karmann Ghia från 1965 såg jag att laddlampan glödde lite svagt när jag hade lyset tänt.

Vet ju sedan tidigare att det kan hända vid tomgång, men detta har jag inte sett förut.

Vad är troligast?
Laddreläet eller kolen i generatorn?
Motorn är en 1200 34hk.

2

Jag har sett samma fenomen.
Felsökte lite igår, men laddningen verkade det inte bero på eftersom att spänningen över batteripolerna låg runt 13,5 - 14,5 VDC.
Om indikator lampan glöder så tyder detta på att den inte får en "ren" jord via fältanslutningen i generatorn vid drift eller liknande.
Eftersom att lampan i mitt fall bara glödde vid högre strömuttag så kan nog orsaken vara dålig jord någonstans eller kanske isolationsfel i någon generatorlindning?

Hoppas någon annan har en bättre förklaring.

3

Kollade med tångamperemeter på D+ och DF på generatorn.
Ser ingen avgörande skillnad mellan -72an och -69an.
Kanske mitt fall att dom stora hjulen på -72an påverkar motorvarvet så att generatorn inte riktigt orkar med?

4

Att du inte sett det förut kanske kan bero på att det blivit mörkare ute nu?

Gamla bilar = gamla kablar = spänningsfall.
Eventuellt lite ärgade anslutningar.
Laddningen fungerar ändå. 

Sätt i en starkare lampa så slutar det glöda.  ICQ/ay

5 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-09-07 05:27:46)

Helt klart har du funnit den troligaste orsaken.
Vid närmare eftertanke är det väl en +12VDC potential som ska komma från DF via laddningsreläet?
Den glödande lampan tyder ju på ett mindre spänningsfall i kablaget och anslutningarna som ingår i kretsen för laddningslampan mellan + till -?
När allt fungerar normalt ska väl lampan slockna när den får +12VDC på bägge polerna?
Kan ju vara en så enkel orsak som att det är lite ärg i lampsockeln!
Rekommenderar fortsatt felsökning med rengöring och kontroll av hela laddningslampans strömkrets inklusive reläet.
Finns nog risk att 60-år gamla laddningsreläer kan vara med och spöka.

6

Tack för tipsen!

Kan mycket väl vara så att det pågått en längre tid utan att jag märkt det.

Såg det en mulen morgon när sufletten var uppe.

Ska kolla anslutningarna.

7

varit med om detta då var det ett av kolen som nötts ner och blev avhjälpt med
kolbyte.

8

Jag fick hem nya Kol igår.
Ska byta ut dom och se vad som händer.

Återkommer...

9 Senaste redigerad av m02cjoho (2023-09-08 13:19:37)

Trots utbytta Kol kvarstår felbild.
Kanske sliter in sig?

Post's attachments

VW 1302 generatorkol.jpg, 206.86 kb, 534 x 1128
VW 1302 generatorkol.jpg 206.86 kb, 71 downloads since 2023-09-08 

10

m02cjoho skrev:

Trots utbytta Kol kvarstår felbild.
Kanske sliter in sig?

Ett tips
Om man är smart när man byter kol  tar man i sär den yttre delen på generatorn
Så man kan göra rent spåren i statorn ( den delen som kolen vilar mot )
Ett avkapat bågfils blad är ett bra verktyg  för att skrapa bort kol resterna i spåren
Är statorn ojämn i ytan kan det vara värt en av slipningen eller svarvning så den blir rund och plan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
m02cjoho skrev:

Trots utbytta Kol kvarstår felbild.
Kanske sliter in sig?

Ett tips
Om man är smart när man byter kol  tar man i sär den yttre delen på generatorn
Så man kan göra rent spåren i statorn ( den delen som kolen vilar mot )
Ett avkapat bågfils blad är ett bra verktyg  för att skrapa bort kol resterna i spåren
Är statorn ojämn i ytan kan det vara värt en av slipningen eller svarvning så den blir rund och plan

Blev nyfiken och rev isär ett ruggigt generatorexemplar.

Tog en bild på rotorn med kommutator, nog finns det behov av renovering allt.

Post's attachments

Rotor VW mini.jpg, 193.11 kb, 534 x 1128
Rotor VW mini.jpg 193.11 kb, 75 downloads since 2023-09-09