1

Hej,

Jag är en gammal återfallsförbrytare, som efter 35 år återfått ett onödigt skriande behov efter en VW typ 1.
När jag senast åkte bagge hällde jag förmodligen i den billigaste oljan, grundat på klen ekonomi, andra prioriteringar och ungdomligt oförstånd.
Nu är jag om inte klokare iaf betydligt äldre..
Så frågan är vilken olja ni alla anser lämplig för en standard 1500 som jag vill ta väl hand om.
Jag har kikat på Motul Classic eighties 10-40.
Sedan fick jag ett förslag av en lokal bildelshandlare om MPM Classic High Zinc 20W-50.
Är dessa gångbara alternativ, eller vad anser expertisen?

Bästa hälsningar

Micke W

Från: Tranås Småland

2

Häll i vanlig 10W-30 eller 15W-40 och byt lite oftare. Kanske efter 200 mil. Allt beror på hur många mil du kör på en säsong.

3

Hej Stickan,

Tack för svar.
När Du skriver vanlig antar jag att Du menar delsyntet?

Från: Tranås Småland

4

Byter du var 200-300 mil är delsyntet bortkastade pengar.
Men tyvärr verkar det som Biltema hakat på semisyntet spåret med.

Jag kör med billigaste 10-30 oljan jag hittar i en original 34hk.

Som tur är går det inte åt några mängder.

Bilverkstäder brukar rekommendera de oljor de får bästa rabatten på, det ger ibland mer pengar än va de tar betalt för bytet i sig.

"ljushuvud"

5

Syntet eller delsyntet i en gammal motor ökar risken för Niagarafallen och generalras, mineralolja ska det vara och finns hos Lantmännen.
https://shop.lantmannenmaskin.se/catalo … ja+mineral

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

Det där med olja
En mineral olja hänger kvar längre tid  Typ på känsliga motor detaljer som kamaxel och lyftare
Syntet/delsyntet är en blötare olja som rinner tillbaka mycket fortare (dagens motorer har en annan konstruktion som kräver syntet /delsyntet )
Sen har dagens motorer mindre lager spel för den typen av olja
Äldre motorer är det en fördel med mineral olja om man vill ha dom i levet länge
VWs motorer har ett lager spel för SAE 30 från början men dom är ofta slitna  och det är svårt att få tag i raka oljor
Det är en bedömnings sak vilken viskositet man  häller i maskinen  så  man kan välja 10-40/15-40 eller 20-50
En klassik olja är inte fel  för den har mycket av dom smörjande tillsatserna som gamla motorer gillar
Det med fabrikat ja det  finns många olika att välja på
Finns massa saker om olja som jag inte går in på  mycket beroende på vilken miljö klassning vi har i världen
Eu olja har dom tuffaste reglerna om tungmetaller som är i oljan  Australien o USA har dom liberalaste reglerna på personfordon
Tungafordons oljorna är annat och marina oljorna är annan klassning  flyg har dom bästa kvaliteterna på olja ( vill inte att det skall ramla ned av den orsaken typ feltema olja i ett flygplan
Det största problemet med olja är det blir vatten i den om den inte körs varm  så täta oljebyten är att föredra
Ja det finns massa saker om olja men ofta är det pris fråga av kunden  men olja är billig om man skall jämföra med bensin förbrukning och åtgång
Köp det du bedömer är värt att hälla i motorn så den blir lycklig då är även ägaren lycklig
I min värld kan jag se skillnad hur det koksar igen saker i insidan på maskin eller om det smörjar jättebra och insidan är ren o fin
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Frågar man om olja i september, när det börjar bli svalare temperaturer, dyker frågeställningen upp om den är tänkt som vinterpulka.

Vilken oljekvalite är då att rekommendera, alltså vintertid?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

8

MiWi skrev:

Hej Stickan,

Tack för svar.
När Du skriver vanlig antar jag att Du menar delsyntet?

Nää. Kör på billig mineralolja. Om du byter olja efter 200-300 mil så duger den billigaste du hittar.

9

vwato skrev:

Frågar man om olja i september, när det börjar bli svalare temperaturer, dyker frågeställningen upp om den är tänkt som vinterpulka.

Allt beror på med eller utan termostat också 
Många glömmer av den lilla detaljen som heter varmkörning innan färd
Tittar man på Porsche så står det att det skall varmköras i 5 min innan  körning för oljan skall bli jämn varm
Den tiden kronan hade VW luftkylda bilar  var det rak SAE10 olja under vintern(rak SAE 30 sommar tid) ( då faller att det inte är bra att köra 20-50 för det är en 20 olja med förtjocknings medel så den blir 50 )
Om det startar på SAE10-? är det en bra början på vintern
Som Stickan skriver kör man runt 200 mil eller byter med dessa intervaller  VW gick ut i sina service meddelande Om motorn är trimmad skall olje bytet  vara runt 100 mil 
Om bilen skall vara uppställd under vintern skall oljan bytas på hösten för att slippa rostangrepp på detaljer i motorn även  detta finns det ett Service meddelande från VW ( man skall nog ställa sig själv frågan varför är det så mycket motor problem på våren)
Kronan (militären) var dom som hade bäst service på sina fordon  dom bytte olja vår och höst även om det inte behövdes
///M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
vwato skrev:

Tittar man på Porsche så står det att det skall varmköras i 5 min innan  körning för oljan skall bli jämn varm
Den tiden kronan hade VW luftkylda bilar  var det rak SAE10 olja under vintern(rak SAE 30 sommar tid) ( då faller att det inte är bra att köra 20-50 för det är en 20 olja med förtjocknings medel så den blir 50 )
Som Stickan skriver kör man runt 200 mil eller byter med dessa intervaller  VW gick ut i sina service meddelande Om motorn är trimmad skall olje bytet  vara runt 100 mil 
Om bilen skall vara uppställd under vintern skall oljan bytas på hösten för att slippa rostangrepp på detaljer i motorn även  detta finns det ett Service meddelande från VW ( man skall nog ställa sig själv frågan varför är det så mycket motor problem på våren)
Kronan (militären) var dom som hade bäst service på sina fordon  dom bytte olja vår och höst även om det inte behövdes
///M

Då bör kanske denna duga gott som SAE30?
https://www.agrol.se/vara-produkter/pro … ja-sae-30/

1200 -58
1500 -69

11

A Ford I och för sig.
Men kanske lite intressant läsning i allafall.

https://modelafordclub.co.nz/wp-content … h-2012.pdf

"ljushuvud"

12

Alex skrev:
PPRMicke skrev:
vwato skrev:

///M

Då bör kanske denna duga gott som SAE30?
https://www.agrol.se/vara-produkter/pro … ja-sae-30/

Det där med olja och deras fabrikat är det upp till er att använda
Trodde det fram gick den del 1 vad som jag skrev
I jordbruk är man ganska känslig att det inte skall komma saker i maten
Dom sakerna som är bra för motorn är tungmetaller

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke