1

Jag ska montera nytt innertak i min dubbelhytt från 1975. Backspegeln sitter med en bajonettfattning och vrids på plats.

Någon som har tips på hur man monterar backspegeln utan att skada innertaket? När man vrider spegeln på plats så kommer innertaket i kläm mellan karossen (takfästet) och backspegeln och risken är då stor att takduken skadas.

Hur undviker man det???

/Tomas

2

Kan man ha ngt tunt starkt typ del från en gatupratare och trycka innertaket samtidigt som man monterar spegeln ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Man måste ju ha något mellan spegeln och innertakduken för att minimera friktionen, något som man sedan kan ta bort, men vad?

…man kanske kan stryka på siliconfett på duken?

4 Senaste redigerad av kisavw (2023-09-02 09:06:14)

skicka skrev:

Man måste ju ha något mellan spegeln och innertakduken för att minimera friktionen, något som man sedan kan ta bort, men vad?

…man kanske kan stryka på siliconfett på duken?

Risken med den metoden kan ju bli bestående fläckar , på innertaket .
Jag hade testat att malla av spegelfästet fört över på ngt tunt material satt det runt spegel fästet sen provat att montera dra bort det tunna materialet, eller låta det sitta kvar om det inte stör .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Frågan är vad för material? Backspegeln sitter ganska hårt mot takfästet.

6

Bakplåtspapper kanske kan fungera.

Bubbla -62

7

...kanske?

8

Varför skapa ett problem som inte finns, ett sådant fäste klämmer åt materialet den allra sista biten. Så ta det bara försiktigt vid montering och motverka vridning av tyget genom att anspänna moturs med handkraft innan sista knycken.

Tror inte fabriken eller verkstäderna satt och fipplade med mellanlägg vid montering.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

9

Det tror inte jag heller, men jag tog bort backspegeln vid ett tillfälle och lyckades inte få tillbaka den utan en dragning i innertaket. Den klämde åt innertaket lite för tidigt.

Alltså inte fullt så enkelt som man skulle kunna tro.