1 Senaste redigerad av Rev800 (2023-08-27 08:45:05)

Skall det bara va en halva till axiallagret till kamaxeln på en typ4 och är det vanligt att det klämmer på kamaxeln??

2

jag tror det är bra med två halvor på axialen även på en typ 4:a
är det silverline kamlager kan dom klämma på kamaxeln, åtminstone på en typ 1:a
vanligt eller inte är oklart, har iaf hänt mig

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Ok det är silverline jag har men det är bara en halva som har axiallagring. vad gör man åt att dom klämmer då?? byta märke??

Junte skrev:

jag tror det är bra med två halvor på axialen även på en typ 4:a
är det silverline kamlager kan dom klämma på kamaxeln, åtminstone på en typ 1:a
vanligt eller inte är oklart, har iaf hänt mig

4

Ja på alla vw motorer är det bara en halva på en standard sats på kamlagrena
Så länge man inte har svinhårda ventilfjädrar funkar det fint med snedskuret kamdrev
Ja det går att få tag i HD kamlager med dubbla axial lager
Det är samma kam lager på typ1 och typ4
Sen att hitta något annat än silverline   är svårt  för kan man hitta ett kvalitets lager så skall man vara lycklig
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Ok var kan man hitta med 2 halvor då?

PPRMicke skrev:

Ja på alla vw motorer är det bara en halva på en standard sats på kamlagrena
Så länge man inte har svinhårda ventilfjädrar funkar det fint med snedskuret kamdrev
Ja det går att få tag i HD kamlager med dubbla axial lager
Det är samma kam lager på typ1 och typ4
Sen att hitta något annat än silverline   är svårt  för kan man hitta ett kvalitets lager så skall man vara lycklig
/// M

6

https://vwcustomspeed.com/produkt/Kamla … lwbx-86-92

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Tack toppen ICQ/ay  ICQ/ay

8

Dom passar ju inte i en luftkyld typ4 eller??

Rev800 skrev:

Tack toppen ICQ/ay  ICQ/ay

9

Axiallagren skall slipas in så att du får en tiondels spel på kammen. Detta för att oljan skall kunna komma mellan lagret och kammen. Det finns dubbla axial men då får man slipa till ett låsjack på den sidan som saknar låsning. Det är stor skillnad mellan lego och en vw-motor.

10

Så det är bara att köpa typ 1 lager och putsa lite i blocket sen passar dom eller??

Hans Landelius skrev:

Axiallagren skall slipas in så att du får en tiondels spel på kammen. Detta för att oljan skall kunna komma mellan lagret och kammen. Det finns dubbla axial men då får man slipa till ett låsjack på den sidan som saknar låsning. Det är stor skillnad mellan lego och en vw-motor.

11

Du slipar sidan på axiallagret som ligger mot kamdrevet, våtsandpapper på en glasskiva eller liknande fungerar bra, se till att lagret satt sig i blocket ordentligt genom att knacka lite på kamaxeln  fram och tillbaka både i längsled och mot lager läget , lägg tex en träbit mellan

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

12

Hur är det passar typ 1 kamaxel lager med dubbla axiallager i en typ 4??

13

Rev800 skrev:

Hur är det passar typ 1 kamaxel lager med dubbla axiallager i en typ 4??

Det är samma kamlager på typ1 typ4
Sen det som skåningen skriver står även i verkstads boken  plus massa mer info
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke