Tänkte höra om det finns någon erfarenhet av att uppleva soppatorsk fast det finns bensin, men som går att åtgärda genom att tanka eller flytta bilen till en plan yta. Det rör sig om en 1.9 DG (1985).
När jag precis köpt bilen och var på väg hem dog den efter kanske 4 mil (i en nedförsbacke, rullade upp i en uppförsbacke, inte säkert det har med det att göra). Det skulle finnas 20 liter i tanken, så misstänkte inte soppatorsk, men det gjorde bärgaren. Bärgades till mack (horisontellt), fyllde på 5 liter och den startade fint. Fyllde fullt, men typ 23 liter fanns i tanken redan! Gick hem 2 mil fint. Dagen efter körde jag 13 mil utan en hicka.
Har kört mest plant efter det, eller i backar med fart. Ännu ska det vara gott om bensin i tanken (tankade fullt efter 12 mil igen).
I går skulle jag backa upp för en ganska (men inte jätte) brant backe. Då blev den plötsligt svag. Blurrade. Fick gasa mycket (kunde av olika skäl inte rulla rakt fram). Kunde till slut köra åt sidan, och ner plant. Startade fint som attan och kunde köra på plan väg.
För mig framstår det som att det är något med tanken/filter/ledning/bensinpump/vaccum som gör att den inte kan suga under en viss nivå i tanken (mindre än typ 20 liter, eller vid lutning). Men jag kan inte riktigt begripa vad som skulle påverkas av lutning, eller vad som kan göra att inte all bensin i tanken kan användas.
Några idéer?
//Peter